Mitä jos lapsi ei halua oppia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuskanhiki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuskanhiki

Vieras
Minulla on koulua nyt jo miltei vuoden käynyt poika. Kaikki on hänelle vaikeaa ja vastenmielistä, siis kaikki uuden jutun opettelu ja oppiminen. R-kirjain, polkupyörällä ajo, nauhojen sitominen, lukemaan opettelu, lukeminen, uimaan opettelu, kellon oppiminen...

Polkupyörällä oppi ajamaan ilman apurattaita kun pakotettiin harjoittelemaan (nyt kyllä tykkää pyöräilystä) , hän yksinkertaisesti yritti laistaa koko ajan pyörällä ajamisen. Lukemaan oppiminen on yhtä tervanjuontia edelleen, vaikka lukee jo melko hyvin, eikä selvästikään ole lukiongelmia tai muuta.
Heti jos tulee asia, mitä hän ei hallitse, hän lyö leikin sikseen, alkaa parhaassa tapauksessa itkua tihrustamaan ja masentuu ihan täysin. Ei auta, vaikka lohduttaa ja auttaa ja tukee ja yrittää sanoa sen tuhannennen kerran, että kun harjoittelee, oppii. Tämä poika ei halua harjoitella sitä, mitä ei osaa, ei sitten yhtään.

Onko muilla vastaavia ongelmia, mitä ihmettä pitäisi tehdä, alkaa jo itseltäkin mennä hermot, kun joka kerta sama juttu, kun edessä on jokin uusi asia. Ja kun elämä on pelkkää uuden oppimista, miten tuommoinen voi pärjätä? Äh.

mun veli oli samanlainen. eikä siitä mitään tullut. peruskoulun just ja just kahlasi läpi. myöhemmin kävi ilmi, että sen ongelmat koulussa johtui siitä, että se näki tosi huonosti mutta onnistui ongelman salaamaan kaikilta.

Joo tietyissä asioissa on samaa ongelmaa. Meillä myös ekaluokkalainen poika.

Ehkä pahin taistelu on nauhojen sitominen ja se,
ettei poika edes suostu harjoittelemaan sitä :/

Uimaan oppiminen on myös hankalaa. Poika haluis vaan sukeltaa, uida veden alla sekä hyppiä, joten uimaan opettelu ts. pinnalla pysyminen edes 10 metriä on tuskaisaa.

Näitä on ollut aiemminkin ja sit kun on oppinut niin tykkää kovin. ( esim. lumilautailu )

Esikoinen on samanlainen luonteeltaan ja tuleekin parhaiten oppineeksi niin, että minä olen opettamassa, ilmeisesti luonteet "toimivat" parhaiten yhteen :) Rauhallisuutta vain..

Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen Villasukka:
Voimia lapsellesi :hug: ja sinulle. Ethän lapsen kuullen sano ääneen tuota jälkimmäistä lausetta :)

En todellakaan sano, mutta huolestunut toki olen. Kuten kaikki oman lapsensa pärjäämisestä. Mitään poikkeuksia näössä tai kuulossa ei havaittu, on haaveilija, ei aina jaksa kuunnella ja keskittyminen vaikeaa välillä.

Jos joku tietää ratkaisun, valaiskoon muakin. Meillä poika tykkää harjoitella kaikkea muuta paitsi ei mitään fyysistä: pyöräilyä, hiihtämistä, luistelua jne. Joskus tuntuu, ettei jaksais jatkuvasti ja aina kannustaa. Vaikka noissa hänelle vaikeissa asioissa just pitäisi rohkaista ja tsempata täysillä. Huoks.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Joo tietyissä asioissa on samaa ongelmaa. Meillä myös ekaluokkalainen poika.

Ehkä pahin taistelu on nauhojen sitominen ja se,
ettei poika edes suostu harjoittelemaan sitä :/

Uimaan oppiminen on myös hankalaa. Poika haluis vaan sukeltaa, uida veden alla sekä hyppiä, joten uimaan opettelu ts. pinnalla pysyminen edes 10 metriä on tuskaisaa.

Näitä on ollut aiemminkin ja sit kun on oppinut niin tykkää kovin. ( esim. lumilautailu )

Niin, luulis, että viimein huomais kun oppii jonkun taidon, että tämähän olikin kivaa, mutta kun ei. Aina yhtä taistelua. Olen epäillyt pojalla Add:tä, kun muutkin oireet aika hyvin täsmää, mutta en tiedä onko sitä nyt niin väliksi tutkiakaan. Semmoinen se on, ja sen kanssa pitää vaan pärjätä ja yrittää sitä kaitsea mahdollisimman hyvin maailmaan.

Ovatko nämä asiat, joita poika ei tahdo opetella hänelle kovin vaikeita ja haasteellisia.
Omalle ekaluokkalaiselleni, jolla on vaikeuksia motoriikan alueella ( sekä karkea- että hienomotoriikan aluueella) on ollut hyvin vastentahtoista yrittää opetella asioita, joita ei vielä osaa.
Mm. juuri pyörällä ajo, luistelu, kengän nauhojen sitominen jne. ja matematiikka.
Ja oma kärsivällisyyteni ei aina tahdo riittää kannustamiseen ja opettamiseen ja loppukin oppimisen "ilo" sitten häviää siihen, kun itse hermostun.
Ehkä tuollainen ekaluokkalainen on kuitenkin vielä niin lapsellinen, että jossain alitajunnassaan luulee, että jos asiaa välttelee se lakkaa olemasta. ( tai näin kyllä uskoo osa aikuisistakin)

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
Jos joku tietää ratkaisun, valaiskoon muakin. Meillä poika tykkää harjoitella kaikkea muuta paitsi ei mitään fyysistä: pyöräilyä, hiihtämistä, luistelua jne. Joskus tuntuu, ettei jaksais jatkuvasti ja aina kannustaa. Vaikka noissa hänelle vaikeissa asioissa just pitäisi rohkaista ja tsempata täysillä. Huoks.

Mallioppiminen kehiin. Huomaatko itsessäsi tai puolisossasi juuri samoja piirteitä kuin lapsessasi? Sieltähän ne periytyy:geenit,mallioppiminen,ympäristö yms. jotka meitä muokkaavat :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Ovatko nämä asiat, joita poika ei tahdo opetella hänelle kovin vaikeita ja haasteellisia.
Omalle ekaluokkalaiselleni, jolla on vaikeuksia motoriikan alueella ( sekä karkea- että hienomotoriikan aluueella) on ollut hyvin vastentahtoista yrittää opetella asioita, joita ei vielä osaa.
Mm. juuri pyörällä ajo, luistelu, kengän nauhojen sitominen jne. ja matematiikka.
Ja oma kärsivällisyyteni ei aina tahdo riittää kannustamiseen ja opettamiseen ja loppukin oppimisen "ilo" sitten häviää siihen, kun itse hermostun.
Ehkä tuollainen ekaluokkalainen on kuitenkin vielä niin lapsellinen, että jossain alitajunnassaan luulee, että jos asiaa välttelee se lakkaa olemasta. ( tai näin kyllä uskoo osa aikuisistakin)

Varsinkin haasteelliset jutut on erityisen vastenmielisiä, totta. Mutta tuo lukeminenkin on ihan täysi mysteeri, lukee, mutta inhoaa sitä edelleen yli kaiken. Mutta rakastaa kirjoja, ei vain suostu niitä lukemaan, vaikka osaakin.
Sanoin jo silloin, kun poika oli 5, että tälle pojalle tulee koulunkäynti olemaan yhtä helvettiä, koska hänellä on synnynnäinen asennevamma oppimiseen. Toivottavasti se hellittäisi, kun kasvaa...

Alkuperäinen kirjoittaja tiku:

Mallioppiminen kehiin. Huomaatko itsessäsi tai puolisossasi juuri samoja piirteitä kuin lapsessasi? Sieltähän ne periytyy:geenit,mallioppiminen,ympäristö yms. jotka meitä muokkaavat :)

Öh. Nyt en oikein ymmärrä? Lapsessa on paljon samoja piirteitä kuin minussa, esim. kömpelö fysiikka. Mutta nyt haluaisin kannustaa häntä tekemään noita juttuja enemmän kuin minua on lapsuudessa kannustettu. Miten tää siis liittyy mallioppimiseen??

Alkuperäinen kirjoittaja tiku:

Itse olen työssä, jossa minun täytyy omaksua ja oppia koko ajan uusia juttuja. Mieheni on hieman hitaampi liikkeissään, mutta on juuri aloittanut pianonsoiton 40-vuotiaana ja menee ihan pokkana vaikka lasten taekwondotunneille, jos haluaa sitä opetella. En tiedä olisiko nuorempana sitten ollut samaa vikaa.

Toinen 5v poika meillä oppi juuri lukemaan ennen esikoulua ja tekee esikoisen matikan syysosaa ihan innoissaan, että hän on sitten vähän eri geenejä perinyt...

Kuten tuossa joku jo mainitsikin, niin näkö voi ongelma. Ei riitä, että näkee vaan pitää myös hahmottaa näkemänsä. Netissä löytyy näön testipelejä osoitteesta:

http://www.lea-test.fi/index.html?start=games/index.html

Yhteistyössä