Mitä jos ei ole syönyt foolihappoa ja on raskaana??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
kaveri sanoi että tulee vauvalle selkähalkio (???) jos on syönyt huonosti eikä ole ottanut foolihappolisää. En mä ole ikinä kuullutkaan tollasesta ja nyt menossa rv 7+4!!!! En syö juurikaan kasviksia, täysjyväleipää kyllä syön päivittäin noin 6 viipaletta (100% täysjyväruis) mutta kasvisten suhteen huonolla syönnillä. Pitääkö mun nyt pelätä vauvan puolesta??? Missä vaiheessa se halkio todetaan??? Vasta synnytyksessä??

:laugh: No eikä tule...Tai siis joo, voihan sitä vauvalla olla mitä vaan, mut ei se foolihapon syömättä jättäminen mitään vahinkoa vauvalle välttämättä tee..Nimim. en ole syönyt mitään lisiä, en ensimmäisessä raskaudessa enkä toisessa...

niin mut kun mulla voi olla vakava puutos!! En oo syöny koko kesänä yhtään kasviksia!! Ja olen ihan tosissani, odotan esikoista joten ei tarvitse pilkkaamaan ryhtyä samantien, kiitos. Asiallisia kommentteja toivoisin. Missä vaiheessa tuo ongelma huomataan jos sellainen on?

Siis eihän tuo nyt ihan perätön juttu ole. Mutta yleensä nuo raskaudet sitten päättyvät keskenmenoon, jos sikiön selkäydinkanavassa on ongelmia. Nykyään raskaana oleville suositellaan foolihappolisää.

http://www.vau.fi/Yritamme-lasta/Naisen-hedelmallisyys/Foolihappo-ja-raskaus/

Ei haittaa. Mikäli et pysty syömään terveellisesti, osta Multivita raskaus-imetys(joka tietenkään koskaan korvaa terveellistä ruokailua). Katso ravitsemusneuvottelukunnan sivuilta, miten raskaanaolevan tulisi syödä. Nyt olet vastuussa sikiön terveydestä, ja raskaus on myös elimistöllesi rasitus, joten koeta muuttaa ruokailutottumuksia pikkuhiljaa terveellisempään suuntaan. Muista myös liikkua päivittäin...
Onnea odotukselle.

Tuskin tuosta mitään ongelmaa tulee, mutta hae apteekista raskausajalle suunniteltua monivitamiinivalmistetta, johon on lisätty foolihappoa, niin saat monipuolisesti tarvitsemiasi hivenaineita, vitamiineja ym.

Ei riitä, että ottaa foolihappolisää raskauden jo alettua. Puutos tarvitsee korjaantuakseen käsittääkseni useamman kuukauden ravintolisän, jotta sillä on merkitystä raskauden ja sikiön rakenteiden kehittymisen kannalta.

niin kun mäkin ymmärsin, että vahinko on jo tapahtunut enkä mä voi siihen enää vaikuttaa vak kuinka ottaisin foolihappoa nyt. :( Meni nyt onni odotuksesta ja tuli huoli tilalle. :(

[QUOTE="alkup";24411619]niin kun mäkin ymmärsin, että vahinko on jo tapahtunut enkä mä voi siihen enää vaikuttaa vak kuinka ottaisin foolihappoa nyt. :( Meni nyt onni odotuksesta ja tuli huoli tilalle. :([/QUOTE]

Ota huomioon, että tieto foolihapon tärkeydestä raskaudelle, on vasta viime vuosikymmeninä selvinnyt. Kaikki sitä ennen raskaana olleet naiset eivät ole saaneet foolihappolisävalmistetta.

Montako aikuista yli 40 v. tunnet, joilla on selkärankahalkio?

Foolihappoa saa kasviksista, hedelmistä ja marjoista sekä täysviljatuotteista. Joten kun olet syönyt täysjyväleipää noinkin paljon, niin luulisin että se kyllä riittää.

Onnea raskauteesi. Soita neuvolaan ja kysy, jos vielä murehdit asiaa. Parasta selvittää se heti.

Juuri luin tutkimuksen, että foolihappo lisää tulee syödä parikin kuukautta ENNEN raskautumista, että sitä on tarpeeksi elimistössä! Joten eiköhän aika moni äiti ole sen jättänyt syömättä.

Ja ap, kyllä sillä puutoksella on yhteys tuohon halkioon, mutta se EI TODELLAKAAN tarkoita sitä automaattisesti. on vaan lisääntynyt riski, joka sekin aika pieni riski!

No menneelle et voi mitään, mutta nyt rupeat kipin kapin syömään monipuolisesti ja terveellisesti, haet apteekista raskaus ajan vitamiinija, niitähän on hyvä syödä imetyksen ajankin.

Itse sain neuvolasta käskyn syödä multitabsin raskaus vitamiineja rv24 (esikoisesta). Kuopusta kun yritettiin niin söin jo silloin noita vitamiineja.
Enkä muutenkaan kauheen terveellisesti/monipuolisesti tainnut syödä.

Ja mitä niihin halkioihin tulee, niin kyllä sellaiset ultrassa huomataan.

Hei, älä vielä turhia ala murehtia. Olet syönyt täysjyväleipää ja se on kyllä suomalaisilla suuri foolihapon lähde (googlaa vaikka), tuskin sinulla vakavaa puutetta on. Jatkossa kiinnitä ruokavalioon enemmän huomiota ja ota monivitamiinivalmistetta, jos kasvikset eivät maistu. Onnea odotukseen!

Yhteistyössä