Mitä jos ei kerro henkivakuutuksesta edunsaajalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hulluko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hulluko

Jäsen
24.10.2008
109
0
16
Olen harkinnut henkivakuutuksen ottamista, vaikka minulla ei sinällään olekaan ketään, jonka taloudellinen tulevaisuus olisi turvattavana. Asettaisin edunsaajaksi erään läheisen ystäväni.

En luonnollisestikaan haluaisi kertoa vakuutuksesta ystävälleni, ettei se vaikuttaisi väleihimme. Onko tämä mahdollista, ja millä tavoin? Voiko homma mennä niin, että vakuutusyhtiö saa tiedon kuolemasta maistraatin kautta ja maksaa korvauksen oma-aloitteisesti edunsaajalle? Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta tilanteesta, että olisi odottamatta tullut vakuutuskorvaus? Vai onko pakko yrittää keksiä jokin muu järjestely, jossa tieto henkivakuutuksesta jätetään kolmannelle osapuolelle, esim. jollekin lakitoimistolle?

Kiitos, jos joku osaa vastata edes osittain.

Virallisen testamentin voi tehdä ja siinä vielä erikseen mainita, että on henkivakuutus nro xxxx vakuutysyhtiössä xxxx ja mainita siinä edunsaaja, joten kutsutaan perunkirjoitukseen mukaan ja saa tiedon vakuutuksesta. Ei siis tietoa ja kokemusta mulla, mutta kai yksi keino.

Edunsaajamääräys ohittaa testamentin, voit laittaa ystäväsi edunsaajaksi ja hän ei ainakaan vakuutusyhtiöltä saa tietoa ennenkuin kuolemasi jälkeen.

Ei tarvitse kertoa edunsaajalle. Mutta ne vakuutuspaperit tai tiedot siitä kannattaa olla jossain helposti saatavilla, että kuolinpesäsi selvittäjä saa ne helposti.

En välttämättä luottaisi siihen, että vain jättää vakuutuspaperit kotiin jonnekin. Voi käydä niin ettei edunsaaja tule koskaan tietoiseksi vakuutuksesta ja vakuutusyhtiö ei välttämättä itse ole aktiivinen edunsaajan etsijä. Kaikenmoista voi sattua noissa paperiasioissa, joten mainitsisin asian testamentissa.

Yhteistyössä