Mitä itsetehtyä joululahjaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iipe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

iipe

Uusi jäsen
16.12.2009
10
0
1
Mitkä ovat sinun itsetehdyt joululahjatärppisi tänä vuonna?

Minulla tikatut patalaput (vanhoista froteepyyhkeistä hyvä vuori!), lapsille nukke vaatekertoineen, jne.

Mitäs sinulla? Vai mitä sinä haluaisit saada lahjaksi?

Systerille lupasin ommella muutaman lorupussin. Lorukortteihin olen sille kuvia piirtänyt, mutta korttien askartelun kokonaisuudessaan on hoitanut ihan itse.

Naapurin likalle tarttis ommella samanlainen mekko kuin omilleni tein, kun se niihin niin ihastui. Ja jumppapukuakin ajattelin samaiselle tytölle yrittää...

Isovanhemmat saa painettuja t-paitoja, osa tekstillä ja osa meidän tyttöjen kuvalla.

Ja systerille itselleenkin mulla olis jo yksi idea, mutta sitähän ei voi täällä huudella :D

Muutama muu juttu on vielä vähän auki, mutta ompelukoneen ja kangasvärien kanssa aika pitkälti varmaan mennään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiira-:
itsetehtyä kaakao- kahvi saippuaa
Kuulostaa tosi kivalta! Itsetehty saippua olisi mukava paketoida itsetehtyjen ja -kirjailtujen pellavaisten laudeliinojen kanssa. Saippuanvalmistusta en ole aikaisemmin harrastanut, mutta ehkä tänä jouluna voisi kokeilla.

Itsetehdyt lahjat ovat kyllä niin parhaita, lapsetkin ilahtuvat ihan eri tavalla itsetehdystä nukesta kuin jostain höpöhöpö "beibiboornista".

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Vielä mietin, että viittiinkö tehdä tryffeleitä lahjaksi.
Tottakai viitsit, kotitehtyjä arvostaa paljon enemmän, ja lisäksi ne maistuvat paremmilta. Paketoit vain nätisti rasiaan (itse olen vain taitellut kartongista yksinkertaisia rasioita), vuoraat sen voipaperilla ja siinäpä se. Kikkailuahan voi harrastaa laittamalla tryffelit pieniin leivontavuokiin.

Yhtenä vuonna olen tehnyt villatakin äidilleni. Viime vuonna tein villapipoja ja tänä vuonna villasukkia.

Mä en ole lapsena ilahtunut itsetehdystä nukesta yhtään - sellaisia oli koti täynnä. Mutta nukenvaatteet ovat olleet hitti aina. Niitä ei ole ollut liikaa. Tutuille olenkin tehnyt paljonkin nukenvaatteita lahjaksi, syntymäpäiviksi lähinnä.

Yhtenä vuonna tein hopeaketjun (kalevalakorutyyliä) mutsille. Anopin kissa sai yhtenä vuonna raapimispuun.

Omatehdyissä on se, että se pitää olla myös saajalleen kiva tai hyödylllinen - eikä vain sellainen että tekijä pystyy tekemään sellaisia :) Joten ainakin minulla rajoittaa luomisvimmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja iipe:
Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Vielä mietin, että viittiinkö tehdä tryffeleitä lahjaksi.
Tottakai viitsit, kotitehtyjä arvostaa paljon enemmän, ja lisäksi ne maistuvat paremmilta. Paketoit vain nätisti rasiaan (itse olen vain taitellut kartongista yksinkertaisia rasioita), vuoraat sen voipaperilla ja siinäpä se. Kikkailuahan voi harrastaa laittamalla tryffelit pieniin leivontavuokiin.

Mä ostin kummeilleni Pentikin peltisen rasian, johon ajattelin laittaa karkkia. Kummit ei arvosta itsetehtyjä juttuja pätkääkään, joten siksi mietin. Siskolle tosin voisin noita tehdä, kun hän niistä tykkäsikin :) Ja laittaisin ne niihin pienen pieniin foliovuokiin etteivät sotkisi ihan kauheasti.

Se on jännä juttu, että ihmisille jotka eivät pätkääkään välitä itsetehdystä, on motivaatiokin tehdä aivan nolla. Enpä ole moneen vuoteen kutonut kummipojalle villasukkia, kun eivät kuulemma kelpaa jalkaan asti.

Alkuperäinen kirjoittaja iipe:
Se on jännä juttu, että ihmisille jotka eivät pätkääkään välitä itsetehdystä, on motivaatiokin tehdä aivan nolla. Enpä ole moneen vuoteen kutonut kummipojalle villasukkia, kun eivät kuulemma kelpaa jalkaan asti.

Saman olen huomannut |O Mutta kai se on parempi käyttää voimavaransa niiden lahjoihin, jotka osaavat arvostaa itsetehtyjä juttuja.

Sinappi ja tuo hillottu punasipuli on ihan sairaan helppo tehdä! Ostin kaupasta sellaisia pieniä lasisia "kuppeja", olivat ihan nimellä "sinappipurkki". Niitä oli paketissa 5kpl, maksoi 5e. Mukana niissä on puinen kansi jossa on tiiviste ja semmoset suloset pienet puiset lusikat :) Sipulin laitan ihan lasipurkkiin, esim. suolakurkkupurkit on hyviä. Tässä ohjeet mitä mie käytän:

Voimakas konjakkisinappi
1 dl sinappijauhetta
1dl sokeria
1dl kuumaa vettä
2rkl etikkaa
½ tl suolaa

Sekoita kattilassa sinappijauhe ja sokeri hyvin. Lisää vesi, etikka ja loraus konjakkia (mitä enemmän laittaa, sitä tujumpaa tulee) sekä suola. Hauduta pienellä lämmöllä n. tunti välillä sekoittaen ja purkita.

Hillottu punasipuli
500g punasipulia
1dl vettä
1dl etikkaa
1dl sokeria

Kiehauta vesi, etikka ja sokeri. Lisää leikotut sipulit (mie oon leikkonu semmosiksi renkaiksi) ja kiehauta n. 10 min. Purkita lämpimänä ja säilytä jääkaapissa.

Nuo sipulit haisee ihan hirveällä keittovaiheessa, mutta on oikeasti tosi hyviä! Kinkun kanssa sopii mainiosti.

Konjakkisinapille löytyy monia ohjeita, mutta mie teen tuota sen takia kun säilyy kauan. Monissa ohjeissa on kananmunaa, kermaa yms. niin ne pilaantuu aika äkkiä. Sinappipurkin ympärille olen kietaissut punaisen nauhan, ja sen kiinnitin semmosella pienellä sydämme, joita saa tiimarista. Aivan tyytyväinen olen, hienon näkösiä purkkeja ainakin tuli B)

Saippuan mie oon tehny jo syksyllä, että ehtii kunnolla kovettua. Ohjeet löytyy netistä, kun googlettaa saippuan valmistamisen.

Yhteistyössä