Mitä ihmettä syötän vegaanille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pulassa, apua!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pulassa, apua!

Vieras
Pulassa ollaan. Veli on tulossa meille jouluksi ja soitti sitten tänään ja kysyi voisiko tuoda mukaan uuden tyttökaverin. Hyvinhän se käy... mutta kun tuo tyttö onkin sitten vegaani. Mitä ihmettä minä sille syötän? Eihän se voi syödä kinkkua eikä kalaa, ja noissa joululaatikoissakin taitaa olla kermaa. Suklaakaan ei taida käydä, ainakaan ei nuo konvehdit? Mitä ihmettä vegaanit syö? Olen ihan pihalla...

Joo, jotain rehuja varmaan söisi, mutta mitä niistä kokataan? Minä olen itse melkein anti-vegaani, kun olen melkein kaikille vihanneksille ja hedelmille allerginen... Pähkinää ja sitrushedelmiä ei tähän kämppään voi tuoda ollenkaan. Äääh.

Miksi veli ei voinut tavata jotain kivaa lihansyöjää? :D

Täällä yks vegaani :wave: Mitäs haluaisit tarjota? Valmislaatikoita ei maidottomina löydy, ite voi tietysti väsätä sellasen kaura- tai soijamaitoon tai -kermaan jos viitit.. Suklaista wiener nougat ainakin käy, ja tummat suklaat..

Tässä muutes vegaaniliiton joulusivut
http://www.vegaaniliitto.fi/joulu/index.html

http://www.juhlitaan.net/joulu/vegaanin_joulu.php

Ja vielä esim. Myllyn paras torttutaikina sopii vegaaneille, tortut voi vaan jättää voitelematta kananmunalla

Alkuperäinen kirjoittaja TYöäiti:
Käykös vegaanille joku soijasta tehty "pääruoka" ja höyrytettyjä vihanneksia. Tee joku laatikko maidotta?
Mitä soijasta voi tehdä? Ei kai se haise? Siis olen itse soijallekin alleginen, en ole ikinä tehnyt siitä mitään :(

Ja tässä olisi siis se jouluaaton pääateria kyseessä. Saako noita laatikkoja valmiina maidottomana?

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Täällä yks vegaani :wave: Mitäs haluaisit tarjota? Valmislaatikoita ei maidottomina löydy, ite voi tietysti väsätä sellasen kaura- tai soijamaitoon tai -kermaan jos viitit.. Suklaista wiener nougat ainakin käy, ja tummat suklaat..

Mitä sinä syöt jouluna? :)

Tuo on tosi kinkkistä, järjestin äskettäin tarjoiluita juhliin joihin tuli vegaaneja.

Eläioikeusfoorumin kekustelusivuilta löytyy kyllä ihan kivasti ohjeita, ovat (ainankin osa) kyllä aika monimutkaisia toteuttaa, tai aiheuttaa ainankin suuresti lisätyötä. Tavalliset ohjeet eivät ole ihan helposti muunneltavissa heillekin sopiviksi. Heidän käyttämät soija yms. tuotteet ovat lisäksi verrattaen kallita.

Mies (hätäisesti)ehdotteli tällaista: paistettuja parsakaaleja osterikastikeessa, tofu pekingin tapaan(tulinen) ja keitoksi joku maissi-munakeittoa(liemi kasviskuutiosta). Kuulemma tosi suosittua rafloissa suomalaisasiakkaiden keskuudessa.

Kiitos noista joululinkeistä! Pitää tutkia niitä.

Hei mitä mieltä olette, olisiko törkeää kysyä voiko tyttö tuoda jotain ruokaa itsekin mukana? Tyttö on 18 v, kokkaako tuon ikäiset jo itse? Tai jos pyytäisin sitä auttamaan keittiössä? Tosi monessa reseptissä tuntuu olevan tärkeänä osana mausteet tai soijatuotteet tai joku sen tyylinen, mitä en itse voi ollenkaan edes maistaa tai välttämättä edes käsitellä. Perskuleen allergiat...

Meillon ihan perusjouluruuat mutta vaan maidon tilalla kauramaitoa ja ilman munaa, kinkun tilalla sellanen lihalta maistuva sieni-seitankinkku (eli vehnägluteenia), sit kuivakakkuja yms.

Täältä löytyy muutes myös makeita reseptejä, kaikki vegaaneille sopivia:
http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showforum=32
Ja täältä suolaisia:
http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?showforum=13

rosollia tietenkin, vihersalaattia, keitetyt perunat ym. vihannekset.
siinä helpoimmasta päästä.

kaurakerma ja -maito on muuten tosi hyviä ruoanlaitossa, laatikot onnistuu varmaan niillä

No aika ankeaa. Saat hirvittävästi lisätyötä tuon takia. Eikö tyttö itse ehdottanut että voisi tuoda itselleen jotain ruokaa?
Meidän joulupöydästä ei taitaisi upota kuin rosolli, herneet ja kurpitsa vegaanille.

Kyllähän tuon ikäiset tekee ruokansa, varsinkin jos muu lapsuudenperheestä ei ole vegaaneja niin pakkohan sen on! Ihan hyvin voit pyytää tuomaan omia ruokia, jos sitten tarjoot vaikka vaan niitä torttuja ja glögiä jälkkäriksi.. Jos teillä on salaattia tarjolla niin et vaan tunge siihen mitään juustoja tms niin voi ottaa sitäkin.

Kiitos vinkeistä, niitä saa antaa lisääkin. Ei tässä varmaan olisi mitään ongelmaa, jos olisin saanut vähän enemmän varoaikaa ja jos en itse olisi tällainen hankala allergikko :D Juttelen vielä veljen kanssa ja mietitään että mitä laitetaan. Ei ole kiva jos tyttö joutuu kärsimään nälkäisenä vieraiden ihmisten joukossa jouluaattona...

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja TYöäiti:
Käykös vegaanille joku soijasta tehty "pääruoka" ja höyrytettyjä vihanneksia. Tee joku laatikko maidotta?
Mitä soijasta voi tehdä? Ei kai se haise? Siis olen itse soijallekin alleginen, en ole ikinä tehnyt siitä mitään :(

Ja tässä olisi siis se jouluaaton pääateria kyseessä. Saako noita laatikkoja valmiina maidottomana?

Mä ajattelin jotain valmista tofutuotetta, esim "nakkeja", joista saisi helpolla pääruokaa.

Pakastealtaasta löytyy pyöryköitä ja pihvejä jne. En sitten tiedä, sopiiko vegaanille...

Suht helppoja on kuivat suikaleet ja leikkeet. Maustaminen niissä se pääasia, mutta saa ainakin takuulla vegaanille sopivaa, jos ei leivitä kananmunissa.

Ei se soija ole mitenkään oleellinen, vaikka olis monissa resepteissä niin voi vaihtaa johonkin muuhun, sitä vaan yleensä löytyy joka marketista. Meilläkin mies on soija-allergikko niin ei tule kauheasti käytettyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kiitos vinkeistä, niitä saa antaa lisääkin. Ei tässä varmaan olisi mitään ongelmaa, jos olisin saanut vähän enemmän varoaikaa ja jos en itse olisi tällainen hankala allergikko :D Juttelen vielä veljen kanssa ja mietitään että mitä laitetaan. Ei ole kiva jos tyttö joutuu kärsimään nälkäisenä vieraiden ihmisten joukossa jouluaattona...

se ei välttämättä syö paljoa, edes vegaaniruokaa. Liian moni nuori syömishäiriöinen rupeaa "vegaaniksi" siitä syystä että silloin ei joudu syömään :/

Yhteistyössä