Mitä ihmettä mä teen? (siskon lapsesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jenkki

Vieras
Kyse on siskoni pian 3 vuotta täyttävästä lapsesta. Tilanne on tämä: asun jenkeissä enkä ole lasta nähnyt "livenä" yli vuoteen. siskon kanssa olen puhunut ja sen verran infoa saanut, että lapsen puheessa on ollut ongelmia ja 2vuotisnauvolassa olivat sanonet, että pitää ottaa yhteys puheterapeutille.Siskoni ja miehensä eivät olleet tätä tehneet, koska "lapsi on alkanut puhella ihan ok". Äitimme hoitaa lasta usein ja hän on lähinnä sanonut lapsesta, että "on ilonen", mutta ihmetellyt puhumattomuutta ja joitain "hysteerisiä naurukohtauksia".

Näin lapsen eilen ja minusta se ei ole ihan ok. Oltiin tekemisissä n.5 tuntia ja kertaakaan ei esim. katsonut minua silmiin. Sen puhe on ihan "mölinää" jota ei kohdista kellekään vaan mölisee vaan ilman kontaktia. Kun laitoin lastenlevyn päälle, lapsi sai jonkun kohtauksen ja meni viereiseen huoneeseen omituisesti hyppimään seinää vasten. Se tekee kaiken vaippaan, koska "saa kohtauksia potalla". Oli kaiketi ahdistuntut meillä kylässä, koska ei syönyt mitään. Siskon mukaan sen pitää aina totutela vieraita paikkoja ja ihmisiä, koska on saanut "kohtauksia" ennenkin kylässä.
Ainoa "elävä", josta oli kiinnostuntu oli naapurin koira, jonka luona hyppeli ja huusi "hauhau" minusta jotenkin "liian pitkään" ja , kauheaa sanoa, mutta jotenkin "vammaisesti".....

Mä oon tosi huolissani, varsin, kun siskoni ei tunnu olevan. Kun kyselin lapsen asioista, kaikkeen "outoon" löytyi selitys: ei istu potalla kun sai trauman liiasta istuttamisesta puolitoistavuotiaana, ei pidä musasta, koska muskaritäti oli huono, ei puhu hyvin, koska äiti ja isäkin opppivat myöhään jne. Lapsi on esikoinen ja kotihoidossa. eivät käy missään kerhoissa tms. ,mikä on huolestuttavaa. Yhden lapsen kanssa se on tekemisissä varmasti, sen tiedän, mutta pitäskö olla enemmän lapsikontakteja...?

Mitä mä sanon siskolle ja miten? Millon Suomessa on seuraava neuvola? Puuttuuko ne siellä tollaseen? Ja onko tämä normaalia? Vai onko jenkkilapset, joita nykyään vaan tapaan, jotenkin ylisosiaalisia?
Help...

toi vaippaan tekeminen on ihan normaalia vielä se ei ole mikään merkki mistään, eikä välttis toi mölinä, koska lapset on erilaisia vieraitten kanssa, jos vaikka häntä jännitti sinä ja hän vähän esiintyi

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
toi vaippaan tekeminen on ihan normaalia vielä se ei ole mikään merkki mistään, eikä välttis toi mölinä, koska lapset on erilaisia vieraitten kanssa, jos vaikka häntä jännitti sinä ja hän vähän esiintyi

sisko sanoi, että "onpas kiva kun X on täälä niin rentona"....

Ehkäpä sillä on joku lievä muoto autismista, mulle tuli jotenkin heti mieleen.

Mun sisarenpoika on autistinen, aikalailla samalla tavalla toimi. diagnoosin saivat kyllä jo kun pika oli 2-vuotias, mutta onkin pahasti autistinen.

Minä taas luulen jos lapsella puhumisen kanssa ongelmia että se on vanhemmilla tuo pelko,mitä tästä eteenpäin,eikö minun lapsi ole normaali jne eli kaikki kysymykset.
Se että apua ei voi saada jos sitä ei pyydetä mutta toisaalta voimaton olet sinäkin,toivotaan että vanhemmat tajuavat ja teille sinulle ja äitillesi sanoisin että älkää missään nimessä painostako,se jos mikä alkaa vanhempia ahdistamaan.
Kyllä ne vanhemmat sen lapsen lääkäriin vie kunhan saavat aikaa totutella:)

Kyllä minustakin tuo kuulostaa hieman epätavalliselle... Ei kai auta muu kuin yrittää puhua siskolle, että veisi lapsen tutkimuksiin - eihän siinä mitään menetä, jos kaikki onkin ok?! Yrittäisi hienotunteisesti keskustella asiasta vanhempien kanssa, tietysti saattavat herkästi loukkaantua, mutta en ainakaan itse voisi jättää asiaa ja olla tekemättä mitään. Jäisi kyllä mieleen painamaan, jos en tekisi mitään... Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja jenkki:
ok. entäs se ettei katso silmiin tai ota kontaktia muutenkaan tai tunnu kuulevan kun puhutaan? Kuulo sillä on kai kunnossa kun ahdistui siitä lastenmusasta...

tuo on kyllä hiukan outoa...

Tai sitten ongelma on vanhempien ja lapsen vuorovaikutuksessa. Ei lapsi opi olemaan kontaktissa jos se ei ole kiinteä osa arkea.

Vaikea sanoa kuvauksen perusteella. Normaali 3v. voi hyvin tehdä vielä vaippaan (erityisesti jos vanhemmat eivät ole aikoihin isuttaneet potalla), voi säikähtää musaa tai karsastaa kovia ääniä ja puhekin voi olla huonoa etenkin jos ei ole saanut tarvitsemaansa tukea.

Tai ehkä vanhemmilla on jokin kieltovaihe päällä ja haluavat nähdä lapsen normaalina.

Kiitos vastauksista!

Mun sisko on tosi tarkkana siitä, että hän teitää lapsen asiat parhaiten, enkä halu suututtaa sitä, kun nähdään niin harvoin.

Huomaako neuvolassa, jos on just joku autismi?

Yritä saada sisko viemään lapsi puheterapeutille, korosta ettei siitä ole koskaan haittaa ja tuon ikäisellä ne puheterapeuttikäynnit ja ne tutkimukset ovat lähinnä leikkimistä, ainakin lapsen silmin. Sitä kautta kaikki lähtee purkautumaan, kun pääsee systeemiin sisälle. Puheterapeutti tekee alustavan diagnoosin omalta osaltaan ja seuraavaksi lapsi pääseekin sitten varmaan neurologille ja sitä kautta koko kuntoutustyöryhmän syyniin (psykologi, toimintaterapeutti, fysioterapeutti).

Yritä saada sisko viemään lapsi puheterapeutille, korosta ettei siitä ole koskaan haittaa ja tuon ikäisellä ne puheterapeuttikäynnit ja ne tutkimukset ovat lähinnä leikkimistä, ainakin lapsen silmin. Sitä kautta kaikki lähtee purkautumaan, kun pääsee systeemiin sisälle. Puheterapeutti tekee alustavan diagnoosin omalta osaltaan ja seuraavaksi lapsi pääseekin sitten varmaan neurologille ja sitä kautta koko kuntoutustyöryhmän syyniin (psykologi, toimintaterapeutti, fysioterapeutti).

Ne on kieltäytynty viemästä lasta puheterapiaan.Neuola käski itse varata ajan ja eivät tahallaan varaneet.

Tietääkö joku, millon on seuraava neuvola (ollut 2v viimeksi) ja huomaako siellä jos on jotain vialla? "pakottaako" ne hoitoon?

Ne on kieltäytynty viemästä lasta puheterapiaan.Neuola käski itse varata ajan ja eivät tahallaan varaneet.

Tietääkö joku, millon on seuraava neuvola (ollut 2v viimeksi) ja huomaako siellä jos on jotain vialla? "pakottaako" ne hoitoon?

kyllä ne neuvolassa huomaa ja kyselee onko viety puheterapiaan...Ei ne pakottaa voi, mutta kyllä ne saa vanhemmat järkiintymään

Neuvola on aina kerran vuodessa, joissakin paikoissa vain puolentoista vuoden välein. Minusta kuvailemassasi lapsessa on autistisia piirteitä. Jos 3 (tai 3,5) neuvolassa lapsi ei ota minkäänlaista kontaktia terkkaan, niin kyllä ne siellä laittaa asiat eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja --:
Neuvola on aina kerran vuodessa, joissakin paikoissa vain puolentoista vuoden välein. Minusta kuvailemassasi lapsessa on autistisia piirteitä. Jos 3 (tai 3,5) neuvolassa lapsi ei ota minkäänlaista kontaktia terkkaan, niin kyllä ne siellä laittaa asiat eteenpäin.

Ok. Kiitos! Hyvä niin.

Neuvolassa ei ole ensinnäkään mikään pakko käydä, seuraava käynti vaihtelee paikkakunnittain, todennäköisesti 3 v on seuraava. Kaikkea siellä ei välttämättä huomata ja pakottaminenkin voi olla vaikeaa, jos vanhemmat ovat sitä vastaan.

Suosittelen yrittämään ujuttaa epäilystä, että se puhe ei ole normaalia ja saada jotenkin menemään sinne puheterapeutille. Värvää muutkin sukulaiset hommaan mukaan. Yhdessä varmaan keksitte, mikä on paras pointti, millä sisko veisi sinne puheterapeutille. JOS sen puheen kanssa on ongelmia, sitä pienempänä aloitettu puheterapia tehoaa parhaiten, n. 3 vuotiaana on suurin herkkyyskausi sen suhteen. Todennäköisesti siellä pääsee puheterapiaan suht helposti, koska aika varataan itse, täällä pitää saada lähete neuvolasta, että ylipäätään pääsee pitkään jonoon.

Neuvolassa ei ole ensinnäkään mikään pakko käydä, seuraava käynti vaihtelee paikkakunnittain, todennäköisesti 3 v on seuraava. Kaikkea siellä ei välttämättä huomata ja pakottaminenkin voi olla vaikeaa, jos vanhemmat ovat sitä vastaan.

Suosittelen yrittämään ujuttaa epäilystä, että se puhe ei ole normaalia ja saada jotenkin menemään sinne puheterapeutille. Värvää muutkin sukulaiset hommaan mukaan. Yhdessä varmaan keksitte, mikä on paras pointti, millä sisko veisi sinne puheterapeutille. JOS sen puheen kanssa on ongelmia, sitä pienempänä aloitettu puheterapia tehoaa parhaiten, n. 3 vuotiaana on suurin herkkyyskausi sen suhteen. Todennäköisesti siellä pääsee puheterapiaan suht helposti, koska aika varataan itse, täällä pitää saada lähete neuvolasta, että ylipäätään pääsee pitkään jonoon.

Täytyy yrittää tätäkin keinoa.

ollut aika vähän muiden lasten kanssa tekemisissä,kun ei siihen aikaan ollut mamma-vauva kerhoja tmsm,,siis noi 25v sitten.ja ensimmäiset lyhyet lauseet sanoin n.1v ikäisenä.mikä on aika aikaisin...yllensä sillon tulee vasta sanoja.neuvolassa olivat sanoneet,et aikuisten seura on treenannut sitä puheen oppimista...

Alkuperäinen kirjoittaja Banskun:
ollut aika vähän muiden lasten kanssa tekemisissä,kun ei siihen aikaan ollut mamma-vauva kerhoja tmsm,,siis noi 25v sitten.ja ensimmäiset lyhyet lauseet sanoin n.1v ikäisenä.mikä on aika aikaisin...yllensä sillon tulee vasta sanoja.neuvolassa olivat sanoneet,et aikuisten seura on treenannut sitä puheen oppimista...

juu jenkeissähän kaikki lapset on kotihoidossa. tarkotin lähinnä sitä, että lapsen äiti ei oikeesti ehkä tiedä, minkälainen on "normaali" 3-vuotias. siskoni lapsi on meidän perheen ensimmäinen llapsenapsi eikä siskon kaveripiirissäkään ole lapsiperheitä ollut...

juu jenkeissähän kaikki lapset on kotihoidossa. tarkotin lähinnä sitä, että lapsen äiti ei oikeesti ehkä tiedä, minkälainen on "normaali" 3-vuotias. siskoni lapsi on meidän perheen ensimmäinen llapsenapsi eikä siskon kaveripiirissäkään ole lapsiperheitä ollut...

ja sitä, että kukaan muu ammattilainen ei ole voinut lasta tarkkailla.

,tai...no kyllähän siitä voi suuttuminen tulla..ite ainakin loukkaantuisin..No kyllä ne neuvolassa siihen puuttuvat..kun normaalisti ton ikäinen kertoo neuvotätille varmasti asioita..ja jos tämä ei puhu niin ei sitä voi ujostelunkaan piikkiin kokonaan laittaa...

Täytyy yrittää tätäkin keinoa.

Yhtenä pointtina voit vielä esittää, että puheterapeutti voi myös vahvistaa, että sen puheen kanssa ei ole mitään ongelmia. Toisaalta tuo menemättä jättäminen on helppo tapa pistää päänsä pensaaseen ja uskotella itselleen, että kaikki on kunnossa. Ei ole mitenkään helppo paikka tunnustaa itselleen, että lapsi ei olekaan normaali. Aikaisin aloitetut terapiat kuitenkin auttavat tilannetta ja lapsi saa niistä paremmin apua.

,tai...no kyllähän siitä voi suuttuminen tulla..ite ainakin loukkaantuisin..No kyllä ne neuvolassa siihen puuttuvat..kun normaalisti ton ikäinen kertoo neuvotätille varmasti asioita..ja jos tämä ei puhu niin ei sitä voi ujostelunkaan piikkiin kokonaan laittaa...

Olen kysellyt siskolta, että onko neuvolassapuututtu pheen viveeseen, ja siskon mielestä ne vaan hysterisoi. aina on kato selitys joka asiaan: jos naapurin tyttö puhuu hyvin se johtuu siitä, että sen äiti on opettaja ja aina löytyy joku, joka puhuu huonommin kuin heidän lapsi, joten ei tartte huolestua... kieltämistähän tuo on ja siskoni on pienestä pitäen vaan ollut puhumatta vaikeista asioista...

Yhteistyössä