Mitä ihmettä mä nyt teen? -imetyksestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsymutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsymutsi

Vieras
...Nyt yli kk takana ja olen saanut unta kerralla max2h. Vauva vaatii yöllä ruokaa tunnin- kahden välein, tutti ei kelpaa eikä hyssyttely. Syö hetken sylkee tissin pois suusta. Alan itse olemaan ihan poikki ja päivisin saan hyvin harvoin nukuttua. Esikoinen 2v kotona ja sisarukset nukkumisajat sisaruksilla ei osu samaan aikaan. Isä tarvitsee myös yöunensa töittensä takia.

Olen koittanut korviketta lisämaitona illalla mutta ei auta. Nyt tuli seinä vastaan, oon niin väsynyt että valmis lopettamaan imetyksen kokonaan. Onko enää mitään ideoita tähän ongelmaan???

Voin lohduttaa, että 2kk iän tehotankkauksen jälkeen (jolloin vauvan tarkoituksena on lisätä maidon määrää ) helpottaa.
Jos lähdet lisämaitokierteeseen, ei rintamaitosi tule riittämään vauvan tarpeisiin ja kierre vain jatkuu. Sinnittele vielä hetken, se on palkitsevaa ja luultavasti vauvan univaiheet pitenevät kun hän pystyy syömään kerralla suurempia aterioita.
Hän on vielä kovin pieni!
Vauvasi luultavasti yrittää jo nostattaa maidon määrää, öisin imettämisellä on suurin vaikutus maidon tuotantoon koska silloin prolaktiinihormonin eritys on suurimmillaan.

no ne yöt ei välttämättä rauhoitu vaikka lopettaisit imetyksen, meillä helpotti parin kuukauden iässä ja alkoi nukkumaan edes muutaman tunnin pätkiä. Raskasta se jatkuva heräily on tietysti. Mut raskaampaa minusta olisi lähteä pulloa lämmittelemään kun ottaa vauva viereen tissille ja nostaa takaisin. Viikonloppuisin nuku univelkoja pois, mies sillon valvomaan vauvan kanssa

minä nukutin vauvaa n.3kuiseksi asti vieressä. Heti kun vauva rupes hepuloimaan --> tissi suuhun. Tää toimis meillä tosi hyvin, ja kaikki sai nukkua, kun vauva oli varsinainen tissihirmu. Usein kun tulee vähän maitoa, niin tiheään imetys auttaa, mulla tosin auttoi n. 1,5kk:n jälkeen- maitoa rupes oikee suihkuumaan. Toinen on se,että ruokailujen välissä yrittää pumpata maitoa- lisää maidon tuotatoa. Itse roikotin vauvaa tissillä n. tunnin välein ja niin pitkään kun vauva siinä viihtyi, rankkaa oli, monta kertaa meinasin lopettaa imetyksen,mutta jotenkin sitä vaan jaksoi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ota vauva viereen nukkumaan? Mä ajattelisin ('kokeneena' :D ) että kaipaa läheisyyttä enemmän kuin ruokaa.

Tätäkin ajattelin ehdottaa. Minä otin lapsen viereen ja oman unen laatukin parani saman tien kun ei tarvinnut kunnolla herätä ja nousta imetystä varten vaan se hoitui siinä "puolihorroksessa".

Jos et imetä makuullaan, niin koita sitä. Saat itse rentoutua/nukkua samalla, kun vauva syö. :)

Rankempaa lisämaidon kuin tissin antaminen yöllä on.

Ja "saman kokeneen" peesin hyppään myös. :)

kuulostaa siltä että vaavilla olisi ilmavaivoja. meillä ne ilmenevät juuri siten että herätään noin tunti syönnin jälkeen ja rinta voidaan kyllä ottaa suuhun mutta ei juuri syödä. vauva yrittää saada kipuja pois maidon ja imememisen avulla. koita ottaa jos tunti syönnin jälkeenkin herää vauva tiukkaan otteeseen rintaasi vasten ja rauhoitella siinä tiiviissä paketissa (vrt kantoliinassa vauva). meillä se auttaa. välillä vaatii voimia kun on itsekin niin väsy yöllä mutta jos saat tuon kierteen poikki niin vauva alkaa kyllä nukkumaan pian hieman pidempiä välejä. Parituntia voi pienellä vauvalla olla hetken kyllä se syömäväli. Tunti kuulostaa jo selkeästi ilmavaivalta jos vauva on edellisellä kerralla kunnolla syönyt.

kokeile kunnon röyhtäytystä syötön jälkeen ja tarjoa välillä tuttia. ja siihen tuttiin voi opettaa päivisin silloin kun vauva on virkeä eikä itkuinen. mutta röyhtäytä röyhtäytä...ja ilmavaíva lääkkeitä voi myös kokeilla.

tsemppiä. se loppuu aikanaan:)

Alkuperäinen kirjoittaja :):
Jos et imetä makuullaan, niin koita sitä. Saat itse rentoutua/nukkua samalla, kun vauva syö. :)

Näin mäkin tein. Vauva viereen ja yöllä vaan tissiä suuhun+unta palloon. Paras kun ei väsyneenä hypänny mihinkään istumaan tai pulloa lämmittelemään.

Meillä 2 kk:n ikäinen vauva myös. Mun mielestä syö jatkuvasti... Mutta on koko ikänsä nukkunut vanhempiensa välissä, joten munkin on helppo siitä lykätä tissi suuhun. :D

komppaan edellistä, eli jos lähdet pullolinjalle, joudut totaalisesti heräämään pullonhaku/täyttö/lämmitysreissulla. tuo vaihe on raskas, mutta kun sinnillä jaksat, saat pian yöunet takaisin. meillä oli ihan samoin, ja viime yönä tyttö kohta 4kk nukkui 7h yhteen putkeen! ja nukkuu edelleen, äippä saa aamukahvit juoda rauhassa.

ota pinnis ihan lähelle omaa sänkyäsi, se voi rauhoittaa vauvaa. itse en pysty nukkumaan vauva vieressäni, mutta sitäkin voit kokeilla.

meillä vauva 6 viikkoa ja nukkuu 21-9 syö klo 1 ja klo 6.
Mutta mutta.. ähisee ja kääntelehtii koko yön välillä - selvää mahavaivaa siis on . Rela tipat auttaneet 5 yötä hyvin nukkumiseen mutta viime yö meni taas päin peetä, koko yö valvottiin mahavaivaisen kanssa.

Meillä oli vauvalla 2h maksimiunipätkä puolen vuoden ikäiseksi saakka, ihan sama mitä teki tai oli tekemättä. Sit unikoulu, ja saatiin edes yöunijakso pidemmäksi. Sitten noin 10 kk ikäisenä siirtyi yksiin päiväuniin, ja nukkuikin sitten jopa kolmen tunnin päiväunia. Eli ei välttämättä mikään auta, mutta helpottaa joskus kuitenkin :) Ja laita isälle yksi yösyöttökerta. Ei se siihen kuole.

Omalta kohdaltani voin sanoo,että nyt kun on unikoulua 5 yötä takana.Oon 8kk saanut hieman pidempään nukkua kuin sen 1-2h pätkän.
Tyttö siis 8kk.
Tuttia ei huolinut ja rintaa saanut pelkästään.Näin mennään myös jatkossakin päivisin,mutta yöt saa sit yrittää opetalla nukkuun.
Jaksuja ap ja toivottavast keksit konstin millä jaksaa.Ite en oo pullojen kanssa pelannut,mutta eikös se ole raskaampaa lämmitellä ja antaa pullosta kuin rinnasta.

Eli; vauva nukkuu vieressä - ei apua. Herään joka inahdukseen vaikka on korvatulpat käytössä.

Pinnis on ihan kiinni sängyssä. Ei auta tassuttelut, yms.

kuuden äiti on varmaan oikeassa, eli röyhtäyttämiset ovat yöllä siinä horroksessa jääneet väliin. Josko koitan ensi yönä sinnikkäästi röyhtäyttää joka syötön jälkeen. Toivottavasti siitä olisi apua. Päivällä syöttövälit ovat tosiaankin 3-4h.

Näin suurta ongelmaa ei tosiaan olisi jos kyseessä olisi esikoinen. Nyt mulla on velvollisuuksia vanhempaa lasta kohtaan.

Nämä on vaan niitä juttu valitetavasti, että toiset vauvat vaan on tuollaisia tankkaajia. Meillä esikoinen söi juuri noin. On muutenkin niin herkkäuninen, että oppi kunnolla yhdellä heräämisellä nukkumaan vasta yli 2 vuotiaana. Nuorempi nukkui vauvana paremmin, mutta heräilyt alkoi 5kk iässä. Itseäni parhaiten on auttanut jaksamaan perhepeti, jossa edelleen nukumme. Ihan vain se, että koitan olla stressaamatta asialla. Nukun sen minkä saan näin paremmin. Viikonloppuna, kun mies konona, saan toisena aamuna nukkua univelkoja pois.

Alkuperäinen kirjoittaja väsymutsi:
Eli; vauva nukkuu vieressä - ei apua. Herään joka inahdukseen vaikka on korvatulpat käytössä.

Jos vauva nukkuu pinniksessä eikä kainalossa, niin vauvan näkökulmasta ei nukuta ihan vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja :):

Mä olen tästä ihan toista mieltä. Mulle ainakin makuullaan imettäminen ja siinä muka nukkuminen ei onnistu. Pullon lämmittäminen ei ole homma eikä mikään ja se on nopeammin ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja väsymutsi:

kuuden äiti on varmaan oikeassa, eli röyhtäyttämiset ovat yöllä siinä horroksessa jääneet väliin. Josko koitan ensi yönä sinnikkäästi röyhtäyttää joka syötön jälkeen. Toivottavasti siitä olisi apua. Päivällä syöttövälit ovat tosiaankin 3-4h.

Näin suurta ongelmaa ei tosiaan olisi jos kyseessä olisi esikoinen. Nyt mulla on velvollisuuksia vanhempaa lasta kohtaan.

Meillä ihan sama että jos röyhtäytys jää niin ei tule mitään. Ähinää ja puhinaa ja lopulta herää taas, tai sitten puklaa. Se tuntuu olevan ehdoton edellytys vauvan rauhalliselle nukkumiselle. Mahavaivat on ainakin meillä olleet ne valvottajat ja lyhyiden unipätkien syyt. Ilmeisesti syömäni sipuliruoat tuo enemmän ilmavaivoja.

mulla myös kokemusta siittä et vauva piti tuttina mua tottui syömään parin tunnin välein kun kok alkukuukaudet jouduin herättämään öisinkin 2h välein rinnalle, koska oli niin pieni. Sit kun vauva oli vajaa 5kk niin päätinet nyt loppuu, ja opetin tutille. Meillä auttoi se etten antanut nukahtaa rinnalle ja tosiaan tutin kanssa nukahti ilalla, ja sit pikkuhiljaa alkoi auttamaan. Meillä tosin meni jo silloin kiinteitäkin rinnalla. Ja todella se mika auttoi meillä ei välttämättä auta teillä :hug: mut ottaako tuttia ollenkaan? Koita jaksaa :hug:

Mä tekisin niin kuin teinkin:

Pumppasin öisin ja annoin pullosta öisin. Päivisin sitten rinnasta. Mutta ei käyttänyt mua tuttinaan ja toisekseen söi paremmin/nopeammin pullosta, joten nukkui pidempään kerralla. Sit pikkuhiljaa meillä siirryttiin käyttämään unituttia ja syöttökerrat jäi yhteen/yö. Eli tarjosin aina ensin tuttia ja jos sillä hiljeni niin muuta en antanu. Meidän neiti ei koskaan nukkunu nälkäisenä, joten ei ollu sitä vaaraa, et ois ruoatta jääny. Osasi sen kyllä sit vaatia, jos tarttesi.

Yhteistyössä