Mitä hyviä juustoja juustotarjottimelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitämitämitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli jouluna juustopöytä, ja itse asiassa sen jämiä juuri parhaillaan nautimme viinin kera. :D

Tarjottimella Appenzeller, Gruyere, Manchego sekä gorgonzola. Nämä kaikki ostin Prisman juustotiskiltä, ja kaikki ovat todella hyviä ja tunnettuja juustoja, jotka sopivat herkullisesti juustolautaselle.

Itse tykkään, että juustotarjottimella on jotain aivan muuta kuin arkista oltermannia, turunmaata tai goudaa, mutta kukin toki tyylillään. Tilsit-juustot on myös aivan ihania tarjottimella!

Camembert-valkohomejuustoa, leipäjuustoa, munajuustoa, chilijuustoa, Pikkusisko-valkosipulituorejuustoa, Mustapekkaa, vuohenjuustoa...

Voisin jatkaa loputtomiin, tykkään juustoista. :P Itse tarjoaisin kyllä mieluummin voileipäkeksien kuin suolakeksien kanssa. Esim. leipäjuustoa tai munajuustoa nyt tietty syödään sellaisenaan.

Mä laittaisin Auran kaveriksi brietä, pikkusisko-juusto, vuohenmaito-goudaa ja sit vielä jotain ambassadeuria tai gruyria (tätäkin saa vuohenmaidosta tehtynä)

Sit rypäleitä, suola- ja voileipäkeksejä sekä vaikka jotain omenalohkoja :P

Sellasta muistaakseni kuin Pikkusisko. Pieni tuorejuusto joka vuorattu valkosipulilla :P :P ihan sairaaaaan hyvää.
Sitten ostappa siihen lisäksi ruisnappeja, maustettuja. Löytyy näkkärihyllyiltä :)

Päärynä sopii ihan tosi hyvin sinihomejuustolle. Ja HILLOJA! Kirsikkahilloa tai kuningatarhilloa ja aprikoosihilloa, tai muuta hedelmäistä. Jos on tarkoitus viinejäkin juoda juustojen kanssa, niin sitten en kyllä suosittele viinirypäleitä. Punavalkohomejuusto on hyvää. Jos on pääsy stockan tiskille, niin sieltä 36kk kypsytettyä vintage goudaa. Port salut on myös hyvä.

Meillä laitetaan huomenna juustopöytään tarjolle Aurajuustoa, briejuustoa, Kreiviä (Valion aika uus juusto), afrikanpaprika-tuorejuustoa ja juustoleipää sekä vielä jotain punaleimaa tai vastaavaa, en muista nyt mikä se on mikä tuolla jääkaapissa odottaa.
Juustojen seuraksi voileipäkeksejä, suolakeksejä, patonkia, pipareita, päärynä-ja omenaviipaleita, viinirypäleitä, ja viikunahilloa.
Lisäksi tarjolla on sipsejä, marmeladikuulia ja todennäköisesti snickerspiirakkaa.
Juomiksi portviiniä ja hyvää punaviiniä, mehua niille, jotka eivät alkoholia syystä tai toisesta voi/halua nauttia.
Oi, olisipas jo huomisilta =b

Nostan hattua teille mammat, että suositte kotimaisia Valion juustoja - vaikka ne on lähtökohtaisesti aika bulkkitavaraa. Tosin tuskin teillä mammoilla on päällimmäinen valintakriteeri kotimaisuus, vaan hinta ja se, ettei ole viitsinyt perehtyä juustojen maailmaan yhtään syvemmin.

[QUOTE="vieras";22784088]Nostan hattua teille mammat, että suositte kotimaisia Valion juustoja - vaikka ne on lähtökohtaisesti aika bulkkitavaraa. Tosin tuskin teillä mammoilla on päällimmäinen valintakriteeri kotimaisuus, vaan hinta ja se, ettei ole viitsinyt perehtyä juustojen maailmaan yhtään syvemmin.[/QUOTE]

No, mulla on kotimaisuus pääkriteerinä, koska olen itse lypsykarjatilallinen.
Juustopöytämme briejuusto on ranskalaista, koska sitä ei kotimaisena täältä meiltä saa.
Ostaisin pienempien kotimaisten juustoloiden tuotteita mielelläni vaihtelun vuoksi, mutta kas kun niitä ei täällä meidän seudulla ole tarjolla.

Yhteistyössä