Mitä hyötyö on nimikoida lasten vaatteet päiväkotia varten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohta menee hermot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohta menee hermot

Vieras
Meidän lapset aloittivat hoidon tänä syksynä. Hoitajien toiveesta nimikoin kaikki vaatteet sukista lähtien. Kova vaiva siitä hommasta oli ja nyt ihmettelen, et mitähköhän sekin hyödytti. Lasteni päiväkodissa on töissä lukutaidottomia hoitajia. Joka ikinen päivä kun haen lapsia, on joko joku meidän vaatteista hukassa tai meidän lasten lokeroissa on vieraita, nimikoituja vaatteita. Eilen kävin 10 lokeroa läpi ennen kuin löysin tyttärelleni hanskat käteen. Meillä ei ole autoa, joten hanskat olisi ihan kiva löytyä hoitopäivän jälkeen, kun lähdetään kävelemään kotiin. On hänellä varahanskatkin päiväkodissa, mutta mitä se hyödyttää, kun tällä tyylillä nekin hukkuvat alta aikayksikön. Minä huolehdin meidän perheessä lasten vaateasiat lähes täysin, joten tiedän hyvin tarkkaan mitä vaatteita heillä on. Onneksi mies ei hae lapsia hoidosta juuri koskaan, sillä hän ei takuulla huomaisi jos lapsella olisi vieraat vaatteet päällä tai jotain puuttuisi. Eilen hanskoja etsiessäni löysin tyttäreni vaatteiden joukosta erittäin huonokuntoiset kurakintaat. Nimikoidut nekin oli, joten palautin oikealle omistajalle. Jäin miettimään, et jos tädit ei kerran osaa lukea nimiä vaatteista, niin pukeeko ne lapselleni päälle mitä sattuu. Ulkoileeko lapseni rikkinäisissä kurakintaissa, vaikka omat on uudet ja käyttämättömät, mutta ne vieraat, rikkinäiset oli päälimmäisenä hänen lokerossaan. Hoitajien kiire ei ole mikään selitys, koska mm näissä hanskoissa oli nimi päälipuolella kissankokoisilla kirjaimilla.

Joo sama täällä! Ja kun ihmettelin muutaman kerran asiaa ääneen, niin tuntui etteä sain osakseni vain suuremmat vihat! Kun olin muutenkin tottunut esikoisen kanssa ekana päiväkotivuotena hiukan toisenlaiseen toimintaan. On siis olemassa oikeasti hyviä päiväkoteja, joissa vaatteetkin löytyy ja pitää omistajansa.
Nyt kun jonakin päivänä on taas päiväkotiaika edessä, niin katson kyllä tarkkaan mihin laitokseen lapseni laitan!!

Minkä ikäisiä lapsia teillä on ? Itse olen pk:ssa töissä ja kun 24 ampaisee sissän ja alkaa itse riisumaan ja laittamaan vaatteita lokeriohin on se aika mahdoton tehtävä katsoa , että kaikki vaatteet menee oikeisiin lokeroihin . Kuitenkin on tärkeämpi hoitaa niitä lapsia kun vaatteita :)

Ja nyt on vielä flunnsa aika niin meidän pk:ta on 13 hoitajasta 5 sairaana ja ei yhtää sijaista niin tärkeintä on , rttä lapsilla on turvallista kyllä ne vaatteet aina löytyy :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ögonblick:
Joo sama täällä! Ja kun ihmettelin muutaman kerran asiaa ääneen, niin tuntui etteä sain osakseni vain suuremmat vihat! Kun olin muutenkin tottunut esikoisen kanssa ekana päiväkotivuotena hiukan toisenlaiseen toimintaan. On siis olemassa oikeasti hyviä päiväkoteja, joissa vaatteetkin löytyy ja pitää omistajansa.
Nyt kun jonakin päivänä on taas päiväkotiaika edessä, niin katson kyllä tarkkaan mihin laitokseen lapseni laitan!!

En ole viitsinyt asiasta hoitajille valittaa. Muutaman kerran olen kysellyt kadonneiden vaatteiden perään tai vienyt hoitajille käteen vieraita, meidän lasten lokeroista löytyneitä vaatteita. Mutta ei se ole mitään vaikuttanut, enkä kehtaa alkaa sen enempää asiasta mesota. Onneksi meidän lapsilla on ihan tavallisia perusvaatteita. En vie päiväkotiin mitään vedenpitävää tai muuten parempaa vaatetta. Hukkaavat kuitenkin tai tunkevat kuivauskaappiin. Ja jos sattisi häviämään joku parempi/kalliimpi vaate, niin kyllä silloin harmittaisi tosi kovin.

Alkuperäinen kirjoittaja himpula:
Minkä ikäisiä lapsia teillä on ? Itse olen pk:ssa töissä ja kun 24 ampaisee sissän ja alkaa itse riisumaan ja laittamaan vaatteita lokeriohin on se aika mahdoton tehtävä katsoa , että kaikki vaatteet menee oikeisiin lokeroihin . Kuitenkin on tärkeämpi hoitaa niitä lapsia kun vaatteita :)

Ja nyt on vielä flunnsa aika niin meidän pk:ta on 13 hoitajasta 5 sairaana ja ei yhtää sijaista niin tärkeintä on , rttä lapsilla on turvallista kyllä ne vaatteet aina löytyy :D

Meidän lapset on pienten ryhmässä, jossa on 12 lasta, mutta harvoin paikalla niin paljon, kun osa on 10 pvä kk tms. Lokerot on sen verran korkealla, et meidän lapset ei itse tunge vaatteitaan sinne. Eli hoitajat ne sinne tunkee. Jos lapset pystyisivät itse laittamaan, niin tuskin tyttö osaisi laittaa jonkun toisen tytön lokeroon ja poika vastaavasti vieraan pojan lokeroon. Eli joku logiikka tädeillä kyllä on siinä hommassa.

oon päikkärissä töissä ja pidän kyllä tärkeämpänä sen et lapsilla on turvalliset oltavat, jos hlö.kuntaa on liianvähän, on vaatteet sivuseikka..tosin niitäkin kuivatellaan ja laitetaanloksuihinsit jos vähänkin vaan on aikaa. kiireessä sattuu väkisinkin mokia että vaatteet on väärissä lokeroissa.( varsinkin kun pienet kaverit sitten säveltää ite)Vanhempienkuikut sitten otetaan vastaan!

Juu no sitten hoitsulla on vaan kiire tai niitä ei nappaa ? Kyllä meilläkin pienten puolella vaatteita on välillä väärissä lokeroissa, mutta ei nyt niin hirmuisesti. henk.kohtaisesti musta on ihanaa kun vanhemmat nimikoi vaatteet helpottaa työtä tosi paljon.......

Itse en aijo viedä muksun parhaampia vaatteita pk:n , mutta kyllä mä vedenpitävät coretex vaatteet vien kun ne on parhaat. Kun esim. paksun puvun päälle vetää kurahousut niin siinä on aika vaikea leikkiä tai toppahanskojen päälle kurahanskat niin siinä ei lapio kyllä kunnolla kädessä pysy...

Alkuperäinen kirjoittaja Himpula:
Kun esim. paksun puvun päälle vetää kurahousut niin siinä on aika vaikea leikkiä tai toppahanskojen päälle kurahanskat niin siinä ei lapio kyllä kunnolla kädessä pysy...

Mä en tajua kun nykyään pitää olla hienot puvut ym. Kyllä kuriksissa leikkiminen onnistui vallan hyvin meilläkin 70-80-luvuilla..

Itse päiväkodeissa työskennellyt ja ihmettelen tätä :o Kyllä vaatteet laitettiin paikalleen. Lapset veivät ite tavaransa lokeroihinsa. Jos märkiä vaatteita niin kuivauskaapin kautta aikuinen jakaa ne lokeroihin ja nimettömät isoon koriin. Tietenkin joku aina unohtaa jotain jonnekin lojumaan, mutta korjattu sitten paikalleen. Isojen ryhmästä siis kyse.

Ap anna palautetta asiasta. Hoitajien kiire ei ole selitys.

Alkuperäinen kirjoittaja vuh vuh:
oon päikkärissä töissä ja pidän kyllä tärkeämpänä sen et lapsilla on turvalliset oltavat, jos hlö.kuntaa on liianvähän, on vaatteet sivuseikka..tosin niitäkin kuivatellaan ja laitetaanloksuihinsit jos vähänkin vaan on aikaa. kiireessä sattuu väkisinkin mokia että vaatteet on väärissä lokeroissa.( varsinkin kun pienet kaverit sitten säveltää ite)Vanhempienkuikut sitten otetaan vastaan!

Minä en ole hoitajille asiasta huomattanut mitenkään ilkeästi, kuten jo kerroin. Käsittääkseni lasteni ryhmässä ei ole mitään hoitajapulaa. Jos on ylivoimaista vilkaista vaatteen sisäpuolelle pesuohjelappuun tms, missä on lapsen nimi, niin luulisi, että päälipuolelle nimikoidut vaatteet ainakin menis helposti paikoilleen. Vai heitteleekö hoitajat niitä silmät kiinni sinne lokeroihin, jos ei sen verran viitsi vilkaista kädessään olevaa vaatetta, jossa nimi on selvästi näkyvissä? Meidän päiväkodissa lokerot on aikuisten korkeudella, joten lasten sähkäämistä pukemistilanteessa ei voi mitenkään syyttää. En minäkään voi omassa työssäni vedota kiireeseen ja palvella asiakkaita vähän sinne päin. Homma pitää hoitaa kunnolla tai tulee valitusta pomojen puolelta.

luuletko oikeesti et henkilökunta etsii ja laittaa omille paikoileen. KAnnattaa opettaa kotona että tavarat laitetaan omaan lokerikkoon. Niin työtekijätkin tekee mutta kun on kiire syömään niin heitetään johonkin vaan ja saattaa olla missä lie milloinkin.

aina vanhemmat ei nimikoi ja sitten viikojen päästä toiset äidit tuo vaatteita et meille oli tällanen eksyny.

hitto ihmiset on tyhmiä jos kuvittelee että 3 työtekijää lajittelee yli 20 lapsen vaatteet.. jaa missä välissä. Jos vanhemmat ei edes omien lasten vaatteista jaksa huolehtia niin miten sitten monen lapsen?

Kyllä monessa paikassa lapsia autettaan riisumaan ja opetetaan laittamaan tavarat omille paikoille. Mutta ei siellä prinssejä ja prinsessoja tokikaan passaa.
Ainosstaan pienten ryhmissä missä ei osata laittaa naulaan vaatteita ne laitetaan hoitajien puolesta.

Siis kuvitteleeko mammat oikeasti että siellä passataan lapsia?

hahahahah

Juu no sitten hoitsulla on vaan kiire tai niitä ei nappaa ? Kyllä meilläkin pienten puolella vaatteita on välillä väärissä lokeroissa, mutta ei nyt niin hirmuisesti. henk.kohtaisesti musta on ihanaa kun vanhemmat nimikoi vaatteet helpottaa työtä tosi paljon.......

Itse en aijo viedä muksun parhaampia vaatteita pk:n , mutta kyllä mä vedenpitävät coretex vaatteet vien kun ne on parhaat. Kun esim. paksun puvun päälle vetää kurahousut niin siinä on aika vaikea leikkiä tai toppahanskojen päälle kurahanskat niin siinä ei lapio kyllä kunnolla kädessä pysy...

Ja sitte sä itket ku nsaat kuraset ja santaset releet kotiin puhdistettaviks.
Ja gore-kengät EI ole sadesään ulkoilupopot!
Läpän alta tai kaulasta hörpäävät aina vettä, ja taas on hoitotädin vika kun nico-petterillä on ihan sukatkin märät!

Alkuperäinen kirjoittaja hahah:
luuletko oikeesti et henkilökunta etsii ja laittaa omille paikoileen. KAnnattaa opettaa kotona että tavarat laitetaan omaan lokerikkoon. Niin työtekijätkin tekee mutta kun on kiire syömään niin heitetään johonkin vaan ja saattaa olla missä lie milloinkin.

aina vanhemmat ei nimikoi ja sitten viikojen päästä toiset äidit tuo vaatteita et meille oli tällanen eksyny.

hitto ihmiset on tyhmiä jos kuvittelee että 3 työtekijää lajittelee yli 20 lapsen vaatteet.. jaa missä välissä. Jos vanhemmat ei edes omien lasten vaatteista jaksa huolehtia niin miten sitten monen lapsen?

Kyllä monessa paikassa lapsia autettaan riisumaan ja opetetaan laittamaan tavarat omille paikoille. Mutta ei siellä prinssejä ja prinsessoja tokikaan passaa.
Ainosstaan pienten ryhmissä missä ei osata laittaa naulaan vaatteita ne laitetaan hoitajien puolesta.

hahahahah

Jos yks veen on tarkoitus laittaa itse omat vaatteensa lokeroon, se lokero kannattaisi asentaa sen verran alas, että lapsi ylettyy sinne itse jotain laittamaan. Hyvä jos lapsia opetetaan itse huolehtimaan, mut meidän lapset on pienten ryhmässä ja heillä ei mielestäni ole vielä valmiuksia täysin itsenäisesti huolehtia omista vaatteistaan. Kotona osaavat laittaa lakit ja hanskat ja kengät paikoilleen, kun niille on paikat kaapin alahyllyllä, mutta päiväkodissa ei ole näin. Hoitajia on 3 ja lapsia yleensä alle 10 paikalla. Se on osa hoitajien työtä, et laittavat lasten vaatteet oikeaan paikkaan. Ei kovin monessa muussa työpaikassa voi kiireeseen vedoten tehdä hommiaan vähän sinne päin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

hahahahah

Jos yks veen on tarkoitus laittaa itse omat vaatteensa lokeroon, se lokero kannattaisi asentaa sen verran alas, että lapsi ylettyy sinne itse jotain laittamaan. Hyvä jos lapsia opetetaan itse huolehtimaan, mut meidän lapset on pienten ryhmässä ja heillä ei mielestäni ole vielä valmiuksia täysin itsenäisesti huolehtia omista vaatteistaan. Kotona osaavat laittaa lakit ja hanskat ja kengät paikoilleen, kun niille on paikat kaapin alahyllyllä, mutta päiväkodissa ei ole näin. Hoitajia on 3 ja lapsia yleensä alle 10 paikalla. Se on osa hoitajien työtä, et laittavat lasten vaatteet oikeaan paikkaan. Ei kovin monessa muussa työpaikassa voi kiireeseen vedoten tehdä hommiaan vähän sinne päin.

ai onko sun yksi vee isossa ryhmässä vai pienten ryhmässä???

Kannattaa opetella lukemaan kans niin ei tarvi kiukutella.

Alkuperäinen kirjoittaja täti:

Ja sitte sä itket ku nsaat kuraset ja santaset releet kotiin puhdistettaviks.
Ja gore-kengät EI ole sadesään ulkoilupopot!
Läpän alta tai kaulasta hörpäävät aina vettä, ja taas on hoitotädin vika kun nico-petterillä on ihan sukatkin märät!

Meillä oli Vikingin goret käytössä koko viime talven ja kertaakaan ei lapsen jalat kastuneet, vaikka täällä etelässä oli märkä talvi. Ei hörpännyt vettä mistään suunnasta. Varsi oli aika pitkä ja haalarin lahje kengän päällä ja vielä kumppari kengän alla. Kumisaappaat on liukkaat ja kylmät, vaikka olisi mikä vuori tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Kun esim. paksun puvun päälle vetää kurahousut niin siinä on aika vaikea leikkiä tai toppahanskojen päälle kurahanskat niin siinä ei lapio kyllä kunnolla kädessä pysy...

Mä en tajua kun nykyään pitää olla hienot puvut ym. Kyllä kuriksissa leikkiminen onnistui vallan hyvin meilläkin 70-80-luvuilla..

Tota nyt ollaan 2000 luvulla miks tehdä asioita vaikeammaksi kuin ne on. Ensinnäkin kun vedät muksun toppapuvun päälle kuravaatteet niin ne ei hengitä yhtään. Muksulle tulee hiki kun leikkii ja vaatteet kostuu.
Ethän sä enää kato mustavakosta tv:täkään kun voi katsoa värillistä ??
Käytät mikroa etkä vaan uunia. Laitat mukavat toimivat vaatteet muksulle et sen on hyvä leikkiä.

Koittakaas ihmiset ensin itse vetää toppavaatteet päälle ja sitten kuravehkeet siihen päälle ja sitten juoksette taloa ympärille tuntuu varmaan ihanalle :D

samoja kokemuksia kanssa. entisessä päiväkodissa, missä esikoinen oli 4 vuotta ja pienempi 2 vuotta asiat sujuivat erittäin hyvin. joskus saattoi olla mennyt joku vaate toisen lokeroon lapsen omasta toimesta mutta kyl ne sit löys aina omistajan.

mut tää nykynen pk on kyl ihan eri luokkaa :/

aina löytyy jonkun nimikoituja vaatteita mein lokerosta, ja pienempi on pienten ryhmässä ja lokerot korkealla et ei ne lapset niitä sinne laita.

kyllä mun mielestä hoitajien pitäis pystyy vähän seuraamaan. ja kyllä se turvallisuus on tärkeää, mut jos mä ostan omille lapsille vaatteita, ni kyllä mä haluan et ne niillä mun lapsilla pysyy. ja joo, nimet on....

Alkuperäinen kirjoittaja hihahahah:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

hahahahah

ai onko sun yksi vee isossa ryhmässä vai pienten ryhmässä???

Kannattaa opetella lukemaan kans niin ei tarvi kiukutella.

No kuule pienten ryhmässä on tietenkin. Ja siellä näyttää olevan hoitajilla ongelmia saada tavarat oikeille paikoilleen. Mitähän hommasta sitten tulee kun lapset kasvaa ja siirtyy isompien ryhmään. Toivottavasti oppivat siihen mennessä täysin itsenäisiksi vaatteidensa kanssa.

No ei nyt ihan aina voi olettaa, että nimilaput luetaan jokaisesta vaatekappaleesta. Vahinko sattuu, lapset siirtelevät itse vaatteitaan.

Kerran sanoin, että lapsella on muuten toisen kurahousut jalassa. Eihän hoitaja voinut muuta kuin naurahtaa ja todeta, että niinhän muuten on. Oli ajatellut, että täytyyhän ne olla meidän muksun housut, kun menevät sävysävyyn saappaiden kanssa. Ovat tottuneet siihen niin pojan pukeutumisessa. No täytyi todeta, että poikkeus vahvistaa säännön. Mutta ei se niin vakavaa ole.

Meidän aikanaan yksi vee aloitti ihan 0-6v ryhmässä. Ei osannut itse pukea tai huolehtia vaatteistaan. Mutta ehkä meidän päiväkoti on vain niin täydellinen paikka...

Missä päiväkodissa enää niin toimitaan että kaikki lapset ryntäävät samaan aikaan sisälle? Kaikissa päiväkodeissa mitkä itse tiedän, lapset menevät sisälle noin kolmen lapsen ryhmissä ja kun on kolme lasta riisuneet ulkovaatteet ja ne on laitettu oikeille paikoille niin tulee taas 3 tai 4 lasta sisälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Meidän pk:n tapana on...:

Missä päiväkodissa enää niin toimitaan että kaikki lapset ryntäävät samaan aikaan sisälle? Kaikissa päiväkodeissa mitkä itse tiedän, lapset menevät sisälle noin kolmen lapsen ryhmissä ja kun on kolme lasta riisuneet ulkovaatteet ja ne on laitettu oikeille paikoille niin tulee taas 3 tai 4 lasta sisälle.

Missä vaiheessa mä kirjoitin, että ne ampaisee sisään samaan aikaan ? Mut ei sitä aikaa tuntia ole sisään tulla, että ne yksitellenv oisi sisään ottaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Meidän pk:n tapana on...:

Missä vaiheessa mä kirjoitin, että ne ampaisee sisään samaan aikaan ? Mut ei sitä aikaa tuntia ole sisään tulla, että ne yksitellenv oisi sisään ottaa...

Mä kanssa ymmärsin Himpulan tekstistä että kaikki lapset ampaisee samaan aikaan sisään.

Meillä kanssa on lasten päiväkodissa sellainen tapa että laskevat lapset sisään pienissä ryhmissä. Lapsten pk ryhmässä on 3 aikuista ja yksi on sisällä ottamassa lapsia vastaan ja katsomassa että vaatteet laitetaan sinne minne kuuluukin ja vasta sitten tulee seuraava lapsiryhmä sisälle.

Yhteistyössä