mitä hittoa..onko tää normaalia (hormonikierukka asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bff
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bff

Vieras
asennettiin mirena kierukka reilu kuukausi sitten, kuukauden oli reilua vuotoa päivittäin ja sit loppui kuin seinään, 2viikkoa oli vuotamatta ja nyt taas ihan järkyttävä vuoto, vessanpönttökin täynnä verta . eikä ooo ees menkat..pitäsköhän mun käydä poistaa tää paska, menee hermot

Alussa voi olla niit vuotoi vähä mite sun sattuu. Oottele vähä aikaa josko se siit tasaantuis. Minul oli alussa useampi kuukaus vuotoja, sit ne loppui kokonaan. Ei menkkoja ollenkaan.

Sit ne alkoi ja tuli vuoden vai puoltoista ihan säänöllisesti ja nyt sit viime alkusyksyst asti tullu menkat reilun 2 kuukauden välein.
Vähän oon välillä panikoinu kun ei ookkaa menkkoi näkyny ja tullu täs puolen vuoden aikana tehtyy muutamat testitkii.
Gyne sano tarkastuksessa että menkat voi jäädä uudelleenkii pois saman kierukan aikana.
Ja nyt ku menkat tulee harvakseltaan, niin kyllä jaksaa lorottaa |O

Hei kannataa käydä tarkistuttamassa että on paikoillaan..mulla kävi noin että yhtäkkiä vuoto oli todella runsasta ja niin oli kierukka lähten itsestään pois, en ollu sitä huoman ja suprise..testi plussa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei kannataa käydä tarkistuttamassa että on paikoillaan..mulla kävi noin että yhtäkkiä vuoto oli todella runsasta ja niin oli kierukka lähten itsestään pois, en ollu sitä huoman ja suprise..testi plussa

:O ooooouuunouuuu

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

:O ooooouuunouuuu

Mulla kerkes olla mirena n. 1v5kk menkat joka kuukausi tuli mut suht pienenä vuotona mut yhtenä kuukautena tulikin sitten reilusti verta ja lääkäri oli sitä mieltä että tuon vuodon aikana kierukka on tullu pihalle. Kuulemma yks merkki on vuodon lisääntyminen että kierukka on poistunut itsestään tai väärässä paikassa

siis ymmärrrän että sulla on kohdunsisäinen ehkäisyväline joka sisältää hormoneja, jotka estävät munasolun irtoamisen, eikö vain?

ehkäisyrengas, eli rinkula on vähähormoninen valmiste joka asetetaan itse emättimeen. annetaan olla 3viikkoa ja otetaan taukoviikoksi pois. mulla ainakin on toiminu, ei oo sivuoireita tai epäilyttäviä vuotoja. kaksi kertaa oon aloittanu tän käytön, eikä oo ollu ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ärsytysmaximus:
siis ymmärrrän että sulla on kohdunsisäinen ehkäisyväline joka sisältää hormoneja, jotka estävät munasolun irtoamisen, eikö vain?

ehkäisyrengas, eli rinkula on vähähormoninen valmiste joka asetetaan itse emättimeen. annetaan olla 3viikkoa ja otetaan taukoviikoksi pois. mulla ainakin on toiminu, ei oo sivuoireita tai epäilyttäviä vuotoja. kaksi kertaa oon aloittanu tän käytön, eikä oo ollu ongelmia.

itse otetaan pois?, kuulostaa hankalalta

se on sellanen pyöreä silikoninen rinkula. joka litistetään kahdella sormella, työnnetään sisään. se hakee itse luonnollisen paikkansa (paikka on kohdun ympärillä, kohdunnipuka siinä keskellä, terkkari näin sanonu). poistaminen sikahelppoa, etusormi vaan pimpsaan ja koukistus ja veto. sanoisin että helpompaa kuin tamponin käyttö.

plussaa se että saa olla poissa emättimestä 3h per päivä, eli seksin ajan ei oo pakko pitää. rinkula ei tunnu, eikä voi puduta pois. jos ottaa sen pois niin vaan huuhtelee sen ja laittaa takas. suosittelen ainakin kokeilemaan. ei enää lääkärikäyntejä gynellä, että pitäs joku häkkyrä asentaa kohtuun.

Aikansa se vie, että hormonikierukan kanssa vuodot tasoittuu omille uomilleen.Toisilla jää kokonaan pois, toisilla tulee säännöllisesti joka kk tai sit harvemmin.Menkatkin voi aluksi tulla eri aikaan kuin yleensä.
Mullaoli 1,5v kierukka ja joka kk tuli menkat.Kolmet menkat kesti 2 viikkoa, kunnes tasoittui myöhemin 5 päivään.Totta myös se, että jos vuodot runsastuu, niin on tarkistuksen paikka, että onko kierukka enää paikallaan kunnolla.
Mulla kierukka petti 1,5v:n jälkeen.

juu tääl kans ihmetellään että onko tämä normaalia.mulla vuodot on ollut runsaat kierukan laiton jälkeen ja nyt yhtäkkiä ei tuukaan mitää..tai jotain rusehtavaa verensekaista ..ala maha turvoksissa, jomotus, raajojen turvotus , v.tutus.

Alkuperäinen kirjoittaja kierukka täälläkin:
juu tääl kans ihmetellään että onko tämä normaalia.mulla vuodot on ollut runsaat kierukan laiton jälkeen ja nyt yhtäkkiä ei tuukaan mitää..tai jotain rusehtavaa verensekaista ..ala maha turvoksissa, jomotus, raajojen turvotus , v.tutus.

Useimmillä vuodot jää yht´äkkiä pois, joten kyllä tuo minusta kuulostaa normaalilta.Jos kuitenkin epäilet raskautta, niin kannattaa varmaan tehdä testi.
Sairaalassa ihmettelivät sitä, että mulla oli kierukan kanssa koko ajan säännölliset menkat

Toi hormoonikierukka on vihoviimeinen keksintö niille joille keltarauhashormoni ei sovi.

Mä aina sanonkin että hormonikierukan ehkäisyteho perustuu siihen ettei ole seksiä.

Mulle Mirena ei alkuun sopinut ollenkaan; kuukaustisten poisjäämisen sijaan vuodin kuukaudesta reilu 3 viikkoa ja huomattavasti runsaammin kuin ennen.
Tätä kesti n. 10 kk ja mulle yritettiin vakuuttaa että kyllä se siitä. No oikeassa olivat,
on ne vuodot nyt loppuneet, mutta tohon meni aikaa 1,5 vuotta.

Yhteistyössä