Mitä helkuttia pitäis tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ottaa aivoon niin stanasti!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Ottaa aivoon niin stanasti!!

Vieras
Nyt kyllä käy naapureille käry, kirjaimellisesti!! Voi että ottaa päästä!

Meillä on rajanaapurina melkoset sekopäät, ei vissiin oo ihan kaikki muumit laaksossa tai jotain. Ovat asuneet tässä meidän vieressä 5 vuotta ja alkaneet polttaa avotakkaa jokainen päivä toissa vuonna. Odotettiin, että rauhoittuisivat tähän kevääseen mennessä mutta ei. Ilmeisesti polttavat kituvalkeaa, pientä nuotiota märillä puilla ja avot, koko meidän kämppä haisee savulle. Parhaimmillaan kolmesti viikossa savun haju on merkittävä. Polttavat siis takkaa päivittäin, jopa kesähelteellä, useita tunteja päivässä. Lasta ei voi viedä ulos, ei tuulettaa, eikä kuivata pyykkejä.

Vaikka tekstini kuulostaa vihaiselta, yritin käydä asiasta nätisti sanomassa ja sanottiinkin. Pyydettiin, että selvittäisivät, miksi savua tulee niin paljon heidän polttaessaan takkaa. No, vastauksena oli "painu vittuun" ja ovi naaman eestä kiinni ja mies sitten sanoi mulle, että vie saatana asia eteenpäin. Me ei takan polttoa lopeteta eikä vähennetä. Tästä on aikaa kuukausi, ja nyt sitten vien asian eteenpäin.

Ei voi mitään, naapurien kans on ollut ok välit eikä mitään ihmeempää, mutta haluavat tehdä asiat siis ihan niinku ite tykkäävät. Kyseessä on avotakan huvipolttoa, joka vaikeuttaa meidän elämää siis ihan kamalasti. Ollaan alettu sairastaa rajusti viime vuonna hengityselintulehduksia.

Tulin tänne purkautuun, ku vituttaa. Parempi ehkä tänne, etten muuten vaan hermostu liikaa... Murr.

Miten aattelin viedä asian eteenpäin? Ja mitä aattelit voida asialle? Ei taida mikään laki kieltää polttamasta puita omassa takassa. Ja taitaa olla niin et niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan...

[QUOTE="Vieras";28644538]Todennäköisestihän ne polttaa roskiaan siinä ja sen takia niin usein polttavat.[/QUOTE]

Onko sekään kiellettyä?? En tiedä, mut omakotiasujaa on hankala päästä moittimaan, jos ei tee jotain oikeasti laitonta

Vaan ihan tosi juttu. Nämä naapurit on yli viiskymppisiä ja polttelevat takkaa siis ihan huvikseen. Mä en voinut ku ihmetellä, kun nainen laittaa pyykkiä kuivaan ja takka savuttaa notskitulet lakanoille, ulkona lämmintä yli 26 astetta, siis viimekin kesänä. Että eikö ne itekään ymmärrä kuinka pahalle niitten koko kämpänkin täytyy haista ja ne ihan tosi haisee itekki sellaselle, niinku istuisivat kodassa päivät pitkät makkaraa paistaen. On vaan niin kiva tehdä nuotio sisälle joka päivä ja istua ja kattella ku on niin kivat liekit siellä.

Oon siis ottanut asiasta selvää ja soittanut ympäristöviranomaiselle. Silloin, kun menin pyytämään, että voisivatko tulla katsomaan, kun savua tulee meille sisälle. Nainen vaan tuumas, että "Miten se voi olla mahdollista" ja minä, että en tiedä, mutta jotain tarttis tehdä ja jos ei usko, niin voisko tulla katsomaan mitä tapahtuu ja yhtäkkiä se vaan kilahti ja veti oven naaman eestä kiinni. Jäin siihen vähän että mitä ihmettä, lähdin kotia ja sitte soitin ympäristöviranomaiselle. Joka tuumas, että asian saa laittaa vireille ja käyvät katsomassa. Hiukkaspäästöjä nääs, varsinki jos roskia jne poltetaan... Luultavasti syynä on kuitenkin se, että heillä on huvitakka, eli avotakka, 70-luvun ilmanvaihto, märät klapit ja kitupoltto. Tämän saa tulla viranomainen tarkistaan. Ja heitä neuvomaan, kuinka kannattais takkaa polttaa. Kesähelteellä ei luultavasti taida ihan olla kyse lämmittämisestäkään, eikä avotakasta saa varaavaa muuta ku takkasydämellä, jota heillä ei oo. No, eniveis, meillä on ylempänä talo ja niiden takan piippu yltää meillä siis katon alle, ja matalapaineella tulee savu sisään niin että mulla on oikeasti välillä keittänyt tässä niin että yritän hillitä itteäni ihan tosissani. Mukavat naapurit.

Kyllä takkaa saa polttaa, mutta siitä on myös olemassa laki, että kohtuutonta haittaa ei saa naapurille tässä aiheuttaa.

Naapurien tulee jatkaa piippua niin, että teille ei ole haittaa. Ota terveystarkastajaan heti yhteyttä, te hengitätte häkää koko ajan. Kyllä tuohon voi puuttua jos teille on terveydellistä haittaa naapurin toimista.

Mekin poltetaan takkaa silloin tällöin kesällä, tuuletetaan niin sanotusti kosteutta ulos. Ei mitään suuria tulia ja savuttaahan se kun kylmät ja kosteat hormit eivät heti vedä kunnolla.

Siis tottakai. Jos on takka, kyllä sitä saa polttaa. MUTTA: Mitä mieltä ootte tästä?? (Ok, oon kotona vauvan kanssa, hanki harrastus jne) Nyt oon seurannut takan normaalia polttamista VIRANOMAISEN pyynnöstä yli viikon verran. Ja jatkan vielä kolme viikkoa, mun mielestä on riittävä aika ja todistusaineisto, jonka jälkeen päiväkirja takanpoltosta valokuvineen (pyydettiin ottaan myös) lähtee terveysviranomaiselle. Ja ei mun mielestä oo normaalia tämmönen. 2-3 kertaa viikossa ihan ok, jos pari tuntia kerrallaan... mutta siis oikeesti. Mun mielestä vaan aika sairasta, kun jos mulla ei oo muuta elämää niin ei oo niilläkään. Ja huom. aikasemmin ollaan oltu siis ihan väleissä, kunnes sitten pyysin heitä ottaan meidät huomioon käyttäytymisessään... Ja tämmöstä siis takan poltto on ihan normaalisti, ympäri vuoden. Meidän ja heidän talonsa väli on hyvin kapea, ollaan lähes "rivitaloasutuksessa". Joten olis tietty ihan hyvä huomioida naapuriaan. Näin luulisin.

Päiväkirjaotantaa...

Perjantai 14.6.2013
Takan poltto alkoi klo 17.00 ja päättyi klo 22.00. Savutus oli jatkuvaa ja voimakasta n. 15 minuutin välein.

Lauantai 15.6.2013
Takan poltto alkoi heti aamulla klo 09.50. Savua tuli koko ajan lievästi eli puhdasta ”näkymätöntä” palamista ei tapahtunut, ja savua tuli erittäin voimakkaasti myös n. 15 minuutin välein. En pystynyt viemään vauvaa ulos päiväunille nukkumaan, sillä savun määrä pihalla oli voimakas. Takan poltto jatkui klo 12.00 asti. Illalla takkaa alettiin polttaa uudelleen klo 19.00 ja takan poltto jatkui jatkuvasti savuttaen klo 22.00 asti.

Sunnuntai 16.6.2013.
Takan poltto alkoi klo 18.50 ja jatkui 2 tunnin ajan. Tällä kertaa savun haju ei ollut kovin voimakasta. Tyttäreni (5-vuotias) sairastui taas yöllä yskään ja kurkkukipuun.

Maanantai 17.6.2013
Vauvamme nukkui ulkona ja pihan täytti savun haju klo 12.10. Erittäin voimakasta savua tuli lähes koko takan polton ajan ja päättyi klo 13.15. Jouduin herättää vauvan päiväunilta sisälle nukkumaan ja suljin ikkunat ja tuuletuksen sisältä. Vauvan ääni käheän kuuloinen ja sairastui nuhaan samana päivänä.

Tiistai 18.6.2013
Takan poltto alkoi klo 13.20. Lapset pomppivat trampoliinissa, ja savu tuli heille polton aikana suoraan päin. Vaikka tuuli ei puhaltanut meille suoraan, jouduin savun hajun vuoksi ottaa pyykit sisälle kuivaamaan. En voinut myöskään viedä vauvaa ulos nukkumaan, sillä savun haju oli jostain syystä hyvin voimakasta. En voinut jättää koko päivänä vauvaa ulos pihalle nukkumaan ja pyykit jouduttiin kuivata sisällä siihen saakka, kunnes takan poltto loppuisi. Tuuli alkoi kääntyä meidän kotimme suuntaan n. klo 16.30 ja takan poltto on jatkunut koko ajan yhtäjaksoisesti. Vaikka tuulen suunta ei ollut meille päin, tästä huolimatta savun haju tuntuu sisätiloissa. Minulle alkoi tulla pää kipeäksi ja sain kurkkuun ärsytyksen tuntua. Takan poltto jatkui klo 17.30 asti ja sisällä on pistävä savun haju yli 4 tuntia kestäneen yhtäjaksoisen savun vuoksi.

Keskiviikko 19.6.2013
Takkaa ei poltettu.

Torstai 20.6.2013-Sunnuntai 23.6.2013
Olimme itse pois kotoa Juhannuksen vietossa.

Sunnuntai 23.6.2013
Tulimme kotiin Juhannuksen vietosta klo 17.00. Naapurissa poltettiin takkaa. Ilman lämpötilasta sen verran, että auringossa lämmintä on mittarin mukaan 36 astetta ja meillä sisällä 23 astetta. Takan poltto loppui hetkeksi klo 17.30, mutta on alkanut uudestaan, joka huomattiin n. klo 19.30. Tällä kertaa savutus ei ole ollut voimakasta vaan takka tuntuu palavan ihan hyvin. Takan poltto loppui n. 21.30.

Ja joo, poistun myös kotoa, mutta nyt kun ollaan oltu sairaita niin sama olla kotona ja haju kun tulee nokkaan niin saa alkaa kirjottaa päiväkirjaa. Kyseessä on savun haitallisuuden arviointi, kun ollaan kotona jne.

Ja kaikki ne ajat, kun ei olla kotona, niin ovat ihan hyvin voineet polttaa takkaa... Mutta ei mun oo mahdollista sellasista raportoida... Tässä on vaan ne, mitä ollaan oltu kotona ja todennettu.

Voi paska, vie vain eteenpäin eihän tuommoista jatkuvaa hajua kukaan jaksa. Meillä kans naapurin piipusta tulee suoraan ilmanvaihdon kautta savut sisälle ja ei oo tosiaankaan kivaa. Mutta onneks ei jatkuvaa, siis ihan jokapäiväistä ole.

Mies toppuuttelee että ei vielä viedä viranomaisille, vaan odotellaan, sillä johan tässä on savun keskellä oltu jo aika kauan että sama se kuukausi tai muutama. Ite alan olla jo niin raivona, että yritän hillitä itteeni etten oikeasti lennätä vaikka kiveä ikkunasta sisään tai jotain. Etten vaan provosoituis liikaa, välillä tuntuu, että ne yrittää sellastakin. Tiiättekö, itkin kun soitin ympäristöviranomaiselle ja sanoin, kuinka avuton olo on, kun lasten puolesta pelottaa kun takan polton aloittamisen jälkeen ollaan koko ajan, kahden viikon välein, kummallisten kurkkukipujen ja päänsärkyjen, silmien kirvelyn yms. kans jouduttu elään. Siis ympärivuorokautinen, kesäisinkin päivittäin jatkuva savutus on alkanut viime kesänä ja kun tästä sanoin, että on alkanut tuolloin haitata mutta odottelin, josko tilanne rauhoittuis ja ajattelin tulla nyt pyytämään, että kattosivat, miks savuttaa, niin se vastaanotto vei voimat. En voi ymmärtää että haistatellaan ja lyödään ovi naaman eestä kiinni ja sanotaan, että kai sitä nyt omassa kotonaan saa tehdä mitä haluaa. Käsittämätön ajatusmaailma!! Jos mulle joku naapuri tulis sanomaan tämmösestä asiasta, niin olisin tottakai pahoillani jos en esim. olis ymmärtänyt tämmöstä aiheuttaneeni ja pitäisin huolen, että tarkistaisin, että toiminnasta ei olis edelleen haittaa. Näin itsekkäitä ihmisiä on kuulkaas olemassa.

Mies toipuu keuhkokuumeesta, sai yhtäkkiä pitkittyneen hengitystietulehduksen vuoks kolme viikkoa sitte diagnoosin. Ja taas on kurkku kipeä ja yskä. Ei tää oo enää normaalia! Ja sitte se naapurin akkakin, ku se on valittanut että se on koko ajan sairas, kurkku kipeä, ei tuu ääntä, on joutunut vaihtaa työpaikkaa, eikä tiiä mistä jatkuva sairastaminen johtuu, niin oliskohan syy nyt sitte siinä, että pitävät avotulta päivittäin oman kotinsa sisällä?? Avotakka on verrattavissa avotuleen, siinä ei oo mitään lämmönsäästöä, ei muuta ku tunnelmaa ja ilmanvaihdon pitää olla todella hyvä, jotta ei pöllyytä myrkkyjä huoneilmaan.

Mutta siis, joo, tämä menee niin pitkälle kuin on mennäkseen. En haluais muuttaakaan. Tää on meidän koti ja ei tätä terroristit savuta meiltä pois, jos se minusta on kiinni.

Vittu mitä hulluja. Vihaksi pistää vain lukeakin! Mitä päästöjä pitää tehdä, ja kiusaa naapureille. Tajuaisivatkohan, jos saisivat keuhkosyövän, -ahtauman tai jotain.

... onko asiasta jo ehkä joku valittanutkin tai jotain? Tässä on nimittäin leikkipuisto ihan meidän takapihalla ja siellä on päivähoitoitoimintaa arkisin 12 asti, jonka jälkeen puistotäti lähtee n. yhdeltä pois. Nyt on niin, että savutus on arkipäivisin loppunut aamusta ja alkaa n. puol kaks, kun lapset ja puistotäti on lähtenyt. Kun soitin viranomaisille, en halunnut vielä mainita nimiä, sillä halusin odottaa, jos tilanne muuttuisi. Sanoivat, että meiltä päin on valituksia tullut mutta en siis vielä halunnut mainita osoitetta ja yhteystietoja, kun sitä haluaa uskoa ihmisiin. Muutaman viikon polttivat takkaa sen jälkeen kun kävin sanomassa, mun laskujen mukaan normaalin käytön verran, 2-3 kertaa viikossa 2-3 tuntia ja tää jo melkein menee jakeluunkin. Säikähtivät varmaan jotenkin, ja nyt taas on alkanut normaalit polttotoiminnat.

Siis oikeesti, se akka käy välillä koiran kans lenkillä ku se on kurkkukivun ja muun hengitystietaudin vuoks saikulla päivät, ja jättää takan palamaan. Mä oon joskus toivonut, että palais saatana poroks se niitten talo. Mä oon niin vihainen ja avuton!! Ja ku se on niin paljon kotona, niin takan poltto on siis parhaillaan ollut joskus jopa 12 tuntia tyhtä soittoa, kesällä!

Mutta nyt on vielä aikaa kerätä todisteita, kun vain pysyis rauhallisena...

Mikä on tämän päivän tilanne? Aikaa on kulunut, onko tilanne parantumut? Käsittämätöntä on tuollainen takkatulen poltto. Yritetäänkö esim. hometaloa "elvyttää" ylenmääräisesti, jopa kesähelteillä lämmittämällä?

Yhteistyössä