Mitä haittaa siitä on jos 1,5-vuotiaalla käytetään aurinkorasvaa joka ei ole fysikaalista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saisikohan apteekkiin ammattitaitoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saisikohan apteekkiin ammattitaitoa

Vieras
Kävin ostaa pullon Eucerinia sk 40 ja myyjän pyysin apuun, kerroin että nimenomaan haluan vain fysikaalisen suojan. Selitti vaan et kaikki nää lapsille käy jotka on lapsille tarkoitettu ja niissä on selosteet muuttunu yms yms. Asian tarkistin purkin ostettuani ja eihän tuo purkki ole vain fysikaalista. Ärsyttää kun varta vasten tiskin taka sen naisen siihen avuksi pyysin, mut itse olisin näköjään selviytynyt yksin paremmin. Purkkia ei varmaan voi vaihtaakkaan kun on kerran jo otettu... Mut pitäiskö käydä ostaa uusi, vai mitkä on haitat ellen käy?

mene huomenna samaa apteekkiin takas ja selitä että sulle myytiin väärä tuote... Kyllä tuollaisessa asiassa pitäs pystyä apteekin henkilökunnan ammattitaitoon luottamaan. varsinkin kun noissa putkiloissa edes harvoin lukee onko se fysikaalinen suoja vai ei... Ja tiedoksi vastaisuuden varalta; fysikaalisen suojan maksimi kerroin on 25

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Minkäänlaista aurinko rasvaa ei tulisi käyttää alle 2-v ikäisillä lapsilla!!

Sisälläkös ne lapset täytyis pitää? Täällä oli viiden aikaan vielä +25 varjossa ja enkä todellakään rupea näillä keleillä turaamaan pitkähihaista ja -lahkeista vaatetta päälle.

No minäkään ymmärrä, miksei saisi käyttää rasvaa lapsella.
Saisinko vielä pikkutarkennuksen; eli onko tämä fysikaalinen parempaa ja miksi?
Jos sk vain 25, onko parempi käyttää normirasvaa sk 50 vuoden ikäisellä?

Alkuperäinen kirjoittaja Toinen ...:
No minäkään ymmärrä, miksei saisi käyttää rasvaa lapsella.
Saisinko vielä pikkutarkennuksen; eli onko tämä fysikaalinen parempaa ja miksi?
Jos sk vain 25, onko parempi käyttää normirasvaa sk 50 vuoden ikäisellä?

Se fysikaalinen on parempaa siksi että se jää vain ihon pinnalle eikä elimistöön imeydy mitään ylimääräisiä kemikaaleja. Mut sitä kyselinkin et mitkä niiden kemikaalien vaarat on?

Hyväterveys sivuilla:

Valtaosa aurinkosuodattimista on kemiallisia yhdisteitä, joista osa imeytyy verenkiertoon. Aikuisille filtterit ovat turvallisia. Ne imevät UV-säteet itseensä ja tekevät ne vaarattomiksi. Kaikkien Suomessa myytävien tuotteiden filtterien on täytettävä EU:n laatuvaatimukset. Alle kaksivuotiaille lapsille ei näitä kemiallisia suojayhdisteitä suositella. Alle vuoden ikäisille ei suositella aurinkovoiteita lainkaan.

Leikki-ikäiselle sopiva suojavoide perustuu fysikaaliseen suodatukseen. Alpeilla näkee vieläkin hiihtäjiä, jotka ovat peittäneet nenänsä valkoisella sinkkipastalla. Sinkki on kuin pelti, joka käännyttää säteet pois. Sinkkioksidi ja titaanidioksidi eivät imeydy ihoon ja verenkiertoon, joten ne sopivat myös leikki-ikäisille. Niiden koostumusta on kehitetty niin, että iho ei tule enää valkoiseksi vaan voide on läpinäkyvää. Varsinkin sinkkioksidia sisältävät mineraalisuojavoiteet ovat käytännössä osoittautuneet hyvin tehokkaiksi: ne torjuvat sekä UVA- että UVB-säteet.

Se fysikaalinen suoja tarkoittaa "partikkelisuojaa" eli se auringonblokkaus perustuu siihen, että ihon pinnalle tulee kerros, joka suojaa allaolevaa ihoa (auringonvalo heijastuu tai siroaa pois). Ne jättää yleensä semmoisen valkean jäljenkin, vähän kuin sinkkivoide. Sinkki- tai titaanioksidia niissä usein onkin. Kemialliset imeytyy ihoon, niissä on aineita jotka imevät itseensä UV-säteilyä. Pienille lapsille suositellaan käytettäväksi noita fysikaalisia. Miksi näin on, en tiedä varmaksi - mutta veikkaan että kyseessä on pyrkimys suojata pieniä lapsia kemikaalialtistukselta, jonka pitkäaikaisvaikutuksesta ei ole vielä tutkittua tietoa olemassa.

Niin ja minä siis ostin tänään juuri tuollaista kemiallista rasvaa sk 50, 10kk ikäinen lapsi sylissä myyjä apuna! Prklttäkö se mulle sitä myi, jos ei saa kerran alle 2v käyttää???
Kysynpähän vaan... Kävi niin kuin ap:lle... Melkein.. Joka kuitenkin tiesi mitä oli hakemassa.
Kummaa henkilökuntaa.

Minä kyselin apteekissa myös, että mitä vaaraa niistä kemikaaleista on. Ei se osannut oikein sanoa se täti. Sanoi vaan, että kun lapsen iho on paljon ohuempi kuin aikuisen, niin ihon läpi imeytyy paljon herkemmin ja enemmän kaikkea. Siksi suositteli just sitä fysikaalista suojaa.
Minä ostin sen Eucerinin (kirjoitetaankohan noin) ja se on kyllä ihan hyvä. Levittyy hyvin ja ei jää sellaiseksi supertahmeaksi.
Ja sille henkilölle, kuka sanoi, ettei mitään rasvoja saa käyttää. Tottakai mahdollisuuksien mukaan lapsi tulee kovimman paahten ajan pitää varjoisissa paikoissa ja suojata vaatteilla. Mutta aina se ei ole mahdollista kokonaan, niin eikö ole parempi, että ihoa on kuitenkin suojattu aurinkovoiteella?

Niin ja minä siis ostin tänään juuri tuollaista kemiallista rasvaa sk 50, 10kk ikäinen lapsi sylissä myyjä apuna! Prklttäkö se mulle sitä myi, jos ei saa kerran alle 2v käyttää???
Kysynpähän vaan... Kävi niin kuin ap:lle... Melkein.. Joka kuitenkin tiesi mitä oli hakemassa.
Kummaa henkilökuntaa.

Sitäpaitsi maksoi parikymppiä, kallis minusta. Siis ei hinnalla väliä, kunhan lapseni on suojattu, mutta hukkaostoksesta tuo 20 on paljon.

Taidan tehdä niin, että menen huomenna takaisin apteekkiin ja pyydän varmistamaan että eilen minulle myytiin juuri sitä mitä pyysin, koska en itse ole asiasta varma. Jos myivät väärää, niin toivottavasti päästään yhteisymmärrykseen.

Kummaa henkilökuntaa.

Sitäpaitsi maksoi parikymppiä, kallis minusta. Siis ei hinnalla väliä, kunhan lapseni on suojattu, mutta hukkaostoksesta tuo 20 on paljon.

Juurikin näin, kallishan tuo on jos tarvii uusi ostaa.