mitä haittaa siitä on että lapsi on hidas pukemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eskarin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eskarin äiti

Vieras
eskarissa ovat kiinnitäneet huomiota siihen että poika pukee tosi hitaasti, jää ajatuksiinsa ja haahuilee eteisessä viimeisenä kun toiset on jo pihalla. lapsi kuitenkin osaa itsensä pukea, ei ole motoriikasta kiinni vaan hän nyt vaan on semmonen taivaanrannanmaalari. muuten asiat suht ok, tottelee ohjeita, ei kiusaa ja kavereitakin on. tuntuu kurjalta kuunnella joka päivä opejen valitusta tosta hitaudesta ja taivastelusta. itse poika ei osaa sanoa miksi hidastelee, paitsi ettei oikein tykkää siitä metelistä ja hälinästä mikä eteisessä aina on. tekis jo mieli laittaa kädet korville valmiiksi poikaa hakiessa kun aina joka päivä jankutetaan samasta asiasta. :(

[QUOTE="Mamma italiana";22361322]onko poikasi hidas muissakin asioissa vaiko vain pukemisessa?[/QUOTE]

no ei oikestaan muissa asioissa. kotonakin pukee kyllä vaatteet vauhdilla päälle jos kaverit tulee hakemaan ja pitäis pihalle päästä.

[QUOTE="niin";22361372]Ongelma on se,että yksi hoitaja joutuu vahtimaan lapsen pukemista ja pahimmillaan siis yksi vahtii ulkoilua.On se kyllä oikea ongelma.[/QUOTE]

miten niin yksi? tuolla eskariryhmässä on 4 aikuista, ei kai ne siellä yksin mitään vahdi. ja vaikka vahtisikin niin mitä ihmettä mä voin sille asialle tehdä että poika pukee hitaasti? käskeä pukemaan nopeemmin (olen käskenyt, ei se auta )? mennä itse paikan päälle pukemaan poika (en voi, käyn töissä )? käskeä pojan pitää koko eskariajan ulkovaatteet päälle ettei tartte välissä pukea ja riisua?

miten niin yksi? tuolla eskariryhmässä on 4 aikuista, ei kai ne siellä yksin mitään vahdi. ja vaikka vahtisikin niin mitä ihmettä mä voin sille asialle tehdä että poika pukee hitaasti? käskeä pukemaan nopeemmin (olen käskenyt, ei se auta )? mennä itse paikan päälle pukemaan poika (en voi, käyn töissä )? käskeä pojan pitää koko eskariajan ulkovaatteet päälle ettei tartte välissä pukea ja riisua?

Opettelette kotona pukeutumaan vaatelukujärjestyksen avulla

[QUOTE="tööt";22361426]Opettelette kotona pukeutumaan vaatelukujärjestyksen avulla[/QUOTE]

kotona pukee kyllä vaatteet päälle kun vähän sanallisesti avustaa ja muistuttaa välillä. ja tosiaan kun kaverit hakee niin ne vaatteet on vauhdilla päällä.

no ei oikestaan muissa asioissa. kotonakin pukee kyllä vaatteet vauhdilla päälle jos kaverit tulee hakemaan ja pitäis pihalle päästä.

Jos kerran kotona pukee nopeasti, niin ei siis ole taidosta kiinni, etteikö osaisi vielä pukea. Miksi eskarissa sitten pukee niin hitaasti, ootko varma ettei vitkuttele tahallaan ettei tarvitsisi mennä ulos?
Ei kai se valvojistakaan kivaa oo jos poika selvästi osaa pukea mutta hidastelee.

Tietääkö tädit, että poika osaa muualla kuin päiväkodissa kyllä pukea ihan sutjakkaasti? Ootko pohtinut tätien kanssa, miksi just päiväkodissa poika vitkuttelee? Esim. kiusataanko pihalla, eikö muut lapset ota leikkeihin ja yrittää siksi vetkuttaa sitä pihalle menoa pukemalla hitaasti? Vai onko se eteinen niin rauhaton että siinä on vaikea pukea tungoksessa kun joku tönii koko ajan?

[QUOTE="vieras";22361465]Tietääkö tädit, että poika osaa muualla kuin päiväkodissa kyllä pukea ihan sutjakkaasti? Ootko pohtinut tätien kanssa, miksi just päiväkodissa poika vitkuttelee? Esim. kiusataanko pihalla, eikö muut lapset ota leikkeihin ja yrittää siksi vetkuttaa sitä pihalle menoa pukemalla hitaasti? Vai onko se eteinen niin rauhaton että siinä on vaikea pukea tungoksessa kun joku tönii koko ajan?[/QUOTE]

olen sanonu että kotona pukee kyllä. ei tädit oo koskaan esittäny mitään ajatusta mistään kiusaamisesta tai muusta. pojalla on kyllä kavereita ja tykkää ulkoilusta etten usko että ois kyse semmosesta. voin tietysti vielä kysyä tädeiltä. ite poika sanoi tosta metelistä ja hälinästä ettei tykkää, sanoin siitä tädeillä mutteivät kommentoineet siihen mitään.

Se juuri että ei kerkeä välitunnille koulussa. Sitten kun muut kersat huomaa että yksi ei pue reippaasti, niin alkaa vonkuna: "Kun Kallekaan ei mene välkälle, niin miks meidän muiden pitää?"

Ja ihanpa se että muiden ei sitten koulussa tarvitse odottaa sitä sun tenavaa kun koko koululuokka lähtee jonnekkin minne pitää keretä ajoissa.

Sun pitää sanoa niille hoitajille että kotona pukee kyllä reippaasti, joten et tiedä miksi eskarissa sitten hidastelee. Ja sitten sanot että ammattilaisina kai keksivät asiaan jonkun ratkaisun.
Jo se, että saisi pukea omassa rauhassa jossain sivummalla, voisi auttaa.

Vaikka tuo jonkinlainen ongelma onkin, niin ymmärrän että sua ottaa päähän. Mua myös ärsyttää kun jostain asioista päiväkodissa aina jaksetaan jankuttaa. Tottakai otan asian vakavasti, ja keskustelen siitä lapsen kanssa, mutta jos kotona kyseistä asiaa ei tapahdu, niin mun on tosi vaikea vaikuttaa asiaan. Meillä onneksi ongelmaan löytyi syy, ja asia ratkesi sillä.

Mitä niiden tätien pitäisi sitten tehdä tuossa tilanteessa? Pukea hidas poikasi vai?

Olen hoitanut muutamaa todella hidasta pukijaa ja eipä siinä auta oikein muu kuin hoputtaa ja havahduttaa lapsi tekemään sitä tekeillä olevaa asiaa eli pukemista. Ethän auta lastasi kotona pukemisessa? Siinä tekee vain karhunpalveluksen.... rasittavaahan se toki on, jos tuosta pukemisesta joka päivä huomautellaan. Toivottavasti kehuvat, kun lapsi joinakin kertoina (toivottavasti) pukeekin reippaasti =)

Niin no kyllähän sen pojan vaan pitäisi pukea nopeammin kun kerran osaa. Mulla tuli tästä nyt sellanen olo, että aloittajan mielestä poika saisikin olla hidas "kun hän nyt on sellanen taivaanrannanmaalari". Toivottavasti tästä ei ole kyse. Poika puhutteluun kotona, selitettävä miksi se hidastelu on väärin.

Mitä niiden tätien pitäisi sitten tehdä tuossa tilanteessa? Pukea hidas poikasi vai?

no kiukuttelu ja rumasti sanominenko sitten auttaa? eikö hidasta pukijaa voi laittaa ekana pukemaan niin on enemmän aikaa? joku aikuinen olla lähellä vähän opastamassa ja muistuttamassa? jos syynä on rauhaton ja meluisa eteinen niin antaa rauhassa pukea ne vatteet viimeisenä? mistä minä tiedän, en mä ole kasvatusalan ammattilainen! olen yrittänyt kysyä niiltä neuvoakin mutta eivät ole oikein mitään sanoneet, valittavat vaan. :(

[QUOTE="pph";22361520]Olen hoitanut muutamaa todella hidasta pukijaa ja eipä siinä auta oikein muu kuin hoputtaa ja havahduttaa lapsi tekemään sitä tekeillä olevaa asiaa eli pukemista. Ethän auta lastasi kotona pukemisessa? Siinä tekee vain karhunpalveluksen.... rasittavaahan se toki on, jos tuosta pukemisesta joka päivä huomautellaan. Toivottavasti kehuvat, kun lapsi joinakin kertoina (toivottavasti) pukeekin reippaasti =)[/QUOTE]

en auta pukemisessa kun ei kerran tarvitse. itse saa vaatteet haalarin lenksuja ja hanskan varsia myöten päälle. eipä ainakaan vielä ole kuulunut tädeiltä palautetta reippaasta pukemisesta vaikka poika on itse pari kertaa kertonutkin että "äiti, tänään mä puin tosi nopeesti".

Niin no kyllähän sen pojan vaan pitäisi pukea nopeammin kun kerran osaa. Mulla tuli tästä nyt sellanen olo, että aloittajan mielestä poika saisikin olla hidas "kun hän nyt on sellanen taivaanrannanmaalari". Toivottavasti tästä ei ole kyse. Poika puhutteluun kotona, selitettävä miksi se hidastelu on väärin.

asiasta on puhuttu nyt koko syksy, niin kotona kuin eskarissakin. on puhuteltu, juteltu, kyselty. olen selittänyt että pitää pukea reippaammin ja joka päivä poika lupaa yrittää parhaansa. ja sitten palaute on kuitenkin tuo. :(

Mun mielestä siihen ei ainakaan päiväkodin kannata lähteä mukaan, siis että "no jos et halua pukea nyt niin ei se mitään, järjestetään sulle eri tila ja aika siihen". Isoissa ryhmissä se homma ei vaan toimi niin, ei yhdelle voi antaa eri vapauksia, siellä on muutkin kohta vinkumassa... Mä kysyisin pk:n väeltä voisiko siellä joku hoitaja jutella pojan kanssa asiasta, kysellä syitä jne. Sellaisessa tilanteessa ettei se liity pukemiseen ettei pojalle tule painostava olo.

asiasta on puhuttu nyt koko syksy, niin kotona kuin eskarissakin. on puhuteltu, juteltu, kyselty. olen selittänyt että pitää pukea reippaammin ja joka päivä poika lupaa yrittää parhaansa. ja sitten palaute on kuitenkin tuo. :(

Ok :)

Onko sun poika ujo, tottunut ryhmiin jne? Jospa tuo hälinä tosiaan on syynä, vaivaantuu tms. Mutta totuttavahan se olis, koulussa on vielä äänekkäämpää eikä hoputtajia, muuta kuin sitten jälki-istuntoa suoraan.... Tai ainakin puhuttelu. Jospa se kuitenkin tän eskarivuoden aikana tottuisi, toisilla menee vaan aikaa :)

en auta pukemisessa kun ei kerran tarvitse. itse saa vaatteet haalarin lenksuja ja hanskan varsia myöten päälle. eipä ainakaan vielä ole kuulunut tädeiltä palautetta reippaasta pukemisesta vaikka poika on itse pari kertaa kertonutkin että "äiti, tänään mä puin tosi nopeesti".

Niin, aikaisempaan viestiisi liittyen haluan sanoa, että ei tietenkään kiukuttelu ja ruma komentelu ole hyväksi. Hidasta pukijaa ei voida laittaa viimeisenä omassa rauhassaan pukemaan, kun ei ole ollenkaan varmaa pukeeko hän sitten mitään.

Ja tuosta palautteen antamisesta: ei se voi kovin ylistävää olla, koska tuon ikäisen pitäisi pukea ihan oma-aloitteisesti ne vaatteet siedettävässä ajassa.

Ok :)

Onko sun poika ujo, tottunut ryhmiin jne? Jospa tuo hälinä tosiaan on syynä, vaivaantuu tms. Mutta totuttavahan se olis, koulussa on vielä äänekkäämpää eikä hoputtajia, muuta kuin sitten jälki-istuntoa suoraan.... Tai ainakin puhuttelu. Jospa se kuitenkin tän eskarivuoden aikana tottuisi, toisilla menee vaan aikaa :)

oli kotihoidossa pitkään ja sitten pph:lla. eskariin vasta meni päiväkotiin. vähän hiljainen toi poika on, mutta aina on saanut kavereita. ihan mielellään menee eskariin, paitsi että tästä pukemisesta on nyt tehty jo niin suuri numero että alkaa poikaakin jo harmittaa. ei haluaisi enää joka päivä keskustella samasta asiasta ja ymmärrän kyllä hyvin.

Yhteistyössä