Mitä haittaa aurinkovoiteesta alle 1 vuotiaalle ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aurinkomatkaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aurinkomatkaaja

Vieras
Aurinkovoidettahan ei suositella alle 1 vuoden ikäiselle ja joidenkin tietojen mukaan alle 3 vuotiaalle. On kuitenkin olemassa fysikaalisia aurinkovoiteita 50+ kertoimella jotka esim. sinkin vaikutuksesta heijastavat auringonsäteitä iholta pois.

Olemme lähdössä 8 kk ikäisen vauvan kanssa etelän lomalle ja olenkin altaassa uintia varten ostanut uimapuvun ja lakin joissa uv-suoja. Lasta en aio auringolle turhaan altistaa ja varjossa ollaankin puuvilla vaatteissa suojassa. Osa ihosta kuitenkin jää aina paljaaksi ja ajattelin laittaa tuota fysiikalista aurinkosuojaa esim. kasvoihin ja jalkoihín.

Onko siitä jotain haittaa vauvalle jos näitä rasvoja laitan, kun apteekistakaan ei täydellistä vastausta saa. Sanovat vaan että omalla vastuulla saa laittaa. Onko tietoa asiasta kellään ?

miten yleensä saitte lapsen tehtyä..eikä tullu käyttö ohjeet mukana..no sepäs hassua..
uusavuttomat dorkat.. kysy äidiltäs jos et tiedä..olisitte käyttäny ehkäisyä,niin jäis hitlerit syntymättä. joo kiehuvasan kattilan vaan sit syötte sen..tai myytte raha pulassa..

Olen kyllä käyttänyt erityisesti lapsille tarkoitettuja rasvoja n. 8 kuukautiselle. Esikoinen, joka nyt on jo lähes aikuinen, käytti niitä enemmänkin, ennen ei puhuttu niin paljon noiden rasvojen haitoista. Ei mitään reaktiota tullut. Esim. Weledan rasvat ovat hyviä. Voithan kokeilla varovasti vaikka pieneen iho-alueeseen aluksi.

Ne missä on fysikaalinen suodatin eivät imeydy ihoon vaan jäävät pinnalle. Joten sellaista voi hyvin laittaa. Itse käytin 7kk ikäisellä tavallista lasten aurinkorasvaa kun olimme etelässä, silloin en vielä tiennyt ettei suositella. Nimittäin neuvolassakin sanoivat, että voi laittaa kun se käyttö ei ole jatkuvaa. Perempi se on rasvata, kuin että iho palaa.

Me käytettiin Apteekissa myytävää Eucerin -merkkistä rasvaa jossa fysikaalinen suoja. Sitä voi käyttää jo 6kk lähtien, lukee pullossa. Kysy Apteekista niin neuvovat.

Itse laitoin ihan reilusti vaan, ei todellakaan pystynyt käyttämään helteillä pitkähihaisia vaatteita. Pääsääntöisesti tietty kannattaisi pysytellä varjossa mutta eihän se mitenkään onnístu enää liikkuvan lapsen kanssa =D

Olen aina rasvaillut lapsia hyvinkin innokkaasti kun se palaminen ei kuitenkaan ole kovin hyvä juttu... Säälittää välillä kun näkee pahasti palaneita lapsia =( He kun eivät itse sitä ymmärrä mitä haittaa siitä on!

Alle vuoden ikäiselle ei saa käyttää aurinkovoiteita, sillä ne imeytyvät ihon läpi vauvan verenkiertoon. Vauvan iho on on huomattavasti ohuempi kuin aikuisen eikä siinä ole samanlaista läpäisysuojaa, mistä johtuen jotkut aurinksuojavoiteiden raaka-aineet voivat olla haitallisia vauvalle. Tätä ei ole sattuneesta syystä paljoa käytännössä tutkittu, mutta sen verran on saatu selville, että jotkut raaka-aineet voivat käyttäytyä vauvan elimistössä (jostain syystä) estrogeenihormonin tavoin.
Ja tämä siis koskee yhtä lailla fysikaalisia aurinkosuojia.

Sen verran vielä rasvoista, että miten luulette lämpimissä maissa asuvien pienten lasten ihojen suojattavan. Ei siellä voi välttyä auringonvalolta ja lämpötila monesti niin korkea ettei lasta voi vuorata vaatteilla. Siellä rasvataan ihoa, sillä kuten edel. mainittu ihon palaminen on vielä pahempi paha;)

Yhteistyössä