MITÄ CHILI-PAPRIKASTA VOI TEHDÄ

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mimmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mimmu

Jäsen
15.05.2004
542
0
16
Hei !

Minulla on tässä pieni pulma. Minulla kasvaa parvekkeella 3 eri väristä chili-paprikaa. Yhdestä niistä voisi kerätä jo pikkuhiljaa satoakin.
Kuinka voin niitä käyttää ruoanlaitossa ? Voiko niitä säilöä jollain tavalla pikkelsin tapaan ? Antakaa myös erilaisia pikkelsien ohjeita. Onkohan tuo chili-paprika voimakkaan makuinen ? En ole vielä niitä maistanut. Minulla ei ole aikaisempaa kokemusta koko kasvista eikä myöskään chilistä.

Kiitos paljon etukäteen. :flower:

Teen yleensä mausteOljyä chilistä, mulla kasvaa sellasia pieniä noin 2-3 cm pitkiä, eli itse käytän oliiviöljyä sinne chiliä, valkosipulikynsiä, tuoreita yrttejä(Basilikaa, ruohosipulia) ja pistän nättiin pulloon, antaa sen maustua kuukauden ja sitten käyttämään.
Käytän sitä pizzan päällä, pastan keitinvedessä, paistamiseen yms.

Chili con carne on yksi kanssa mihin niitä käyttää.

Siemenet ovat yleensä tulisia ja kuten jos et niitä kokonaisina ruoanlaitoossa käytä niin ota siemenet pois ennen sekaan laittoa.

Chilejä on montaa versiota joten vahvuudesta ei näin näkemättä sanoa mitään.
aasialaiset ruoat ovat hyvä käyttökohde ja googlella etsien chili-ruoat löytyy vaikka mitä

Niitähän voi käyttää ihan ruoanlaitossa, chili on voimakasta ja jos käsin pilkot niin elä vain hieraise silmiä, se polttaa :whistle: Mie käytän melkein kaikissa, paitsi en keitoissa. Se antaa ns. potkua, varsinki jos haluaa tehä mausteista ja tulista ruokaa, pizzassa se menee kans, uunin kautta käytettynä se maku vähän miedontuu.

Kiitos vastauksista. Lisääkin saa tulla, oikein reseptien kanssa.

Luin juuri äsken netistä, että niitä voi kuivata uunissa 50-60 asteen lämmössä ja sen jälkeen säilyttää lasipurkissa. Onko kukaan sellaista kokeillut ?

Yhteistyössä