Mitä annatte alle 1v syödä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja narsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

narsku

Vieras
Mitä kaikkea annatte alle 1-vuotiaiden syödä?

Kiinnostus heräsi kun olin kylässä ja toisen 10kk vauvan äiti ihmetteli että enkö anna vielä keksejä vauvalleni. Hänen vauvansa nakersi aikansa kuluksi Carnevaali keksiä ja joi mehua.
Toinen ystäväni taas syöttää 10kk maksalaatikkoa kun ei jaksa ruokaa tehdä.

Itsestäni tämä vaikuttaa kummalta varsinkin kun sitä ihmetellään että eikö oma 10kk ikäinen tyttöni vielä syö keksejä ja juo mehua.

En antanut alle vuoden ikäiselle keksiä. Yksivuotissynttäreiden kunnikais tarjosin laimeaa mehua ja keksiä, mutta eivät kelvanneet. Kurkku sen sijaan oli hyvää.

Meillä nakersi tyytyväisenä maustamattomia maissinaksuja tai ykkösrinkeleitä kahvipöydässä. Ei mitään makeaa saanut ennen 1v synttäreitä. Senkin jälkeen harvakseltaan.

Meillä on mehua saanut kun oli kipeä ja maito eikä vesi kelvannut. Ei mehukaan kyllä pahemmin mutta edes vähän. Keksiä meillä syödään kaura keksiä ja muumi keksejä. Ikää nyt 10, 5 kk
Mun mielestä ei ole mikään pakko antaa lapsille niin kauaa mitää herkkuja ennen kun osaa pyytää nostan hattua ketkä siihen pystyvät :)

Meidän nyt hiukan reilu vuoden vanha (vuosi ja kuukausi) ja sai viime viikonloppuna hetken imeskellä mun suklaapalaa (siis en itse sitä ollu vielä syöny :D). Sitä ennen ei ole syönyt MITÄÄN sokeriherkkuja, hedelmiä lukuunottamatta. Ei juo mehuja edelleenkään.

Tuon ikäisenä söi kasvissoseita (kaikkia mahdollisia, poislukien peruna, jota on maisteltu vasta nyt, tosin en edelleenkään siitä tee koko ruokaa) ja lihasoseita. Puuroa, avocadoa, banaania, mandariinia ja muita hedelmiä. Vettä ja maitoa. Hiukkasen myöhemmin oon antanu vähäsuolasta ruisleipää, hapankorppua jne. jota saa pureskella (eipä tuo niitä oikeastaan syö, vaan just imeskelee).

Oma kohta 10-kuiseni saa joskus maistiaisia pullasta tai kakusta, jos ollaan esim. kahvilassa ja lapsikin on ns. kahvipöydän ääressä eikä lattialla touhuamassa. Musta maistiaisen antaminen on ihan ok kun toinen niin kiinnostuneena katsoo, että mitä herkkua se äiti tossa mutustaakaan. Ei siis ole allergioita tms joten ei tarvitse olla ylivarovainen. Mut se on vain se yksi suupala, en mä hänelle kokonaista pullaa tai keksiä iske kouraan. Mehuja varsinkaan en hänelle juota, enkä tule juottamaan. Olen nähnyt pillimehulapsia ihan tarpeeksi, enkä aio omalleni tehdä sokerilitkuista huonoa tapaa.

Mä puolestani ihmettelen sitä, että pieniä lapsia "ostetaan" reissussa, kaupoilla ym. tyytyväisiksi maissinaksuilla ja muilla naposteltavilla. Mä tungen omalleni rattaisiin mieluummin leluja kuin naksuja ja muita turhia välipaloja... *ja sitten sateenvarjo auki* :D

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Oma kohta 10-kuiseni saa joskus maistiaisia pullasta tai kakusta, jos ollaan esim. kahvilassa ja lapsikin on ns. kahvipöydän ääressä eikä lattialla touhuamassa. Musta maistiaisen antaminen on ihan ok kun toinen niin kiinnostuneena katsoo, että mitä herkkua se äiti tossa mutustaakaan. Ei siis ole allergioita tms joten ei tarvitse olla ylivarovainen. Mut se on vain se yksi suupala, en mä hänelle kokonaista pullaa tai keksiä iske kouraan. Mehuja varsinkaan en hänelle juota, enkä tule juottamaan. Olen nähnyt pillimehulapsia ihan tarpeeksi, enkä aio omalleni tehdä sokerilitkuista huonoa tapaa.

Mä puolestani ihmettelen sitä, että pieniä lapsia "ostetaan" reissussa, kaupoilla ym. tyytyväisiksi maissinaksuilla ja muilla naposteltavilla. Mä tungen omalleni rattaisiin mieluummin leluja kuin naksuja ja muita turhia välipaloja... *ja sitten sateenvarjo auki* :D

Meillä taas vauva saa kahvipöydässä maissinaksun tai kurkun palasen. Vastaa siis sitä aikuisen pullaa.

Ymmärrän kyllä että useamman lapsen perheessä vauvakin oppii ehkä helpommin vaatimaan sitä mitä muilla lapsilla on.

Olen kuitenkin samaa mieltä siitä että lapsille annetaan niitä naksuja vähän turhan helposti. Millaisia lapsia niistä kasvaa jos oppivat siihen et vähän kun inahtaa niin saa jotain syötävää...

meidän neiti, nyt 1v1kk on saanut nakertaa 6kk iästä saakka maissinaksuja. Nyt ne vaan esim. kahvipöydässä uppoaa niin nopsaan, että marie keksi on hyvä ja kestää kauemmin. Myös muumikeksejä on synttäreillään syönyt pari. Mehua kerran tarjosin, oikein laimeaa, mutta ei tykännyt. Kakkua söi 1 vuotiskemuillaan, ja tykkäsi! Pullaa tykkää jyksertää mummolassa, kun mummo sen väkisin sille antaa. En jaksa alkaa kinasteleen, senkus syö, puoli pullaa. Ei mitään kamalan sokerista oo. Ja harvakseltaan kuitenkin käydään. Meillä ei kotona edes ole pullia koskaan.

Mun mielestä vaan parempi, että mitä myöhemmin antaa, sen parempi. Mut ei musta ole myöskään pahaa se, että annetaan keksi pari, kunhan se pysyy kohtuudessa. Ei siis tietenkään päivittäin!

Alkuperäinen kirjoittaja k:

Niin, kukin tavallaan. Mutta mä olen ainakin monelta kuullut, että jos herkuista ei tehdä suurta numeroa, niin ei ne sitten isompanakaan kiinnosta kauheasti. Voisin heittää tähän esimerkkinä itseni. Lapsena meillä oli karkkipäivä, jossa ei tietenkään ole mitään pahaa, vaan se on hyvä. Mutta kaupassa jos käytiin keskellä viikkoa, ja pyysin esim. patukkaa, niin en saanut. Karkista tehtiin numero, ja tottakai se kiinnosti, koska sitä ei saanut. No, sitten kun muutin omilleni, joka kauppareissulla tuli ostettua jotain hyvää. Se on paha tapa, josta vielä tänäkin päivänä taistelen irti.

Yhteistyössä