Mitä allergialääkettä raskaana voi ottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuhanenä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuhanenä

Vieras
Silmät ja nenä vuotaa... Luulisin tämän olevan allergiaa, vaikka en yleensä enää aikuisena olekaan kovista allergiaoireista kärsinyt. Kai tämä raskaus on herkistänyt vanhan vaivan. Mitä allergialääkettä olette raskausaikana käyttäneet? Zyrtekissä lukee, että yleensä raskausaikana käyttöä vältettävä. Mitähän sekin mahtaa tarkoittaa :) Oletteko uskaltaneet ottaa Zyrtekiä?

Mitä allergialääkkeitä raskauden ja imetyksen aikana voi käyttää? Voiko antihistamiineja käyttää turvallisesti?
Allergian hoitoon raskauden ja imetyksen aikana suositellaan ensisijaisesti paikallishoitolääkkeitä (nenäsumutteet, silmätipat). Nämä ovat paikallisten oireiden hoidossa yleensä yhtä tehokkaita kuin suun kautta otetut allergialääkkeet. Lisäksi paikallisesti annosteltuna lääkkeestä imeytyy vain vähäinen määrä verenkiertoon, jolloin sikiön altistus jää vähäiseksi, ja vastaavasti imetyksen aikana lääkemäärä maidossa jää mitättömän pieneksi.

Antihistamiinit eivät lääkeryhmänä näytä olevan selkeästi vahingollisia sikiön kehityksen kannalta. Jos antihistamiinia tarvitaan, eniten kokemusta on kertynyt loratadiinista ja setiritsiinistä. Molemmat lääkkeet ovat käyttökelpoisia myös imetyksen aikana. Pseudoefedriiniä sisältäviä valmisteita ei suositella ainakaan toistuvaan käyttöön.

Löysin tälläista tietoa.

Soita maanantaina äitiyspolille. Edellisessä (2006) ja tässä raskaudessa on lääkäri antanut luvan käyttää esim. Zyrteciä. Itse syön Heinixiä (koivuallergiaan) joka on edullisempi rinnakkaislääke.
Esim. juuri Zyrtecistä on käytännön kokemusta kymmeniltä vuosilta ja siitä ei pitäisi olla haitaa sikiölle. Mutta soita tosiaan äitiyspolille niin lääkäri kertoo sinulle mikä lääke on sinun tapauksessasi paras vaihtoehto. :)

*muoks. Melkein kaikissa lääkkeissä lukee ettei niitä saa käyttää raskausaikana. Syynä on se ettei kyseisiä lääkkeitä ole tutkittu raskaana olevilla eikä luultavasti koskaan tulla tutkimaankaan. Lääkefirmat pesevät kätensä olemalla suosittelematta lääkkeitä raskaana oleville. Jos ei ole todistettu haitattomuutta niin ei voi suositella käyttöä ja näin ollen lääkefirma ei ole vastuussa jos jotain haitaa sattuisikin ilmenemään.

Miulle väitti oman terveyskeskuksen neuvolalääkäri et mitään ei saa ottaa.Kävin äitiyspolilla jossa puhuin asiasta,zyrteciä määräs joka vaihettiin apteekissa cetirizin-rathiopharm lääkkeeseen.Johan olo helpottu.Koskaan aiemmin ei oo ollu näin pahana,puhkes laupanpiälle karmee nokkosrokko.Viikkoja nyt 34+3 ja joka pvä otan yhden allergialääkkeen.

Tabletteina ei kyllä kannata ilman lääkärin määräystä mitään ottaa. Täsmälääkkeitä eli silmätipat (esim. Lomudal) ja nenäsuihke voi käyttää. Toki nekin kannattaa ottaa lääkäriltä reseptillä, jotta saa halvemmalla ja varmasti raskauden ajalle sopivat.
Sitten jos allergia ihan mahottamaksi äytyy, niin otetaan tabletit käyttöön.

Viime raskaudessa ja nyt tässä raskaudessa olen saanut käyttää/minulle on määrätty Xyzalia (Zyrtecistä vähän "uudempi" versio). Näitä ennen olleessa raskaudessa ei vielä ollut vapautettu näitä allergialääkkeitä raskaudenaikaiseen käyttöön, joten silloin minulle määrättiin Zyrtecin tilalle Ataraxia tarvittaessa otettavaksi.

Ataraxista tiedän senverran että se on hyvin vahva lääke. Käytetään voimakkaaseen kutinaan psyykepotilailla ja aiheuttaa sekavuutta ja riippuvuutta. Miten se voi olla turvallinen raskaanaoleville?

Alkuperäinen kirjoittaja hörhelö:
Ataraxista tiedän senverran että se on hyvin vahva lääke. Käytetään voimakkaaseen kutinaan psyykepotilailla ja aiheuttaa sekavuutta ja riippuvuutta. Miten se voi olla turvallinen raskaanaoleville?

Tätä minäkin jäin ihmettelemään :O

Mä sain sitä aikoinani ei-raskaana ja oli kyllä pää niin sekaisin siitä lääkkeestä, vaikka kerran päivässä vain otettiin.

Mutta tuo on kyllä väärin tässä, että käytetään psyykepotilaille, kyllä sitä käytetään kelle vain. Meillä sitä on syönyt minä tableitteina ja poika mikstuurana ja kumpikin juuri kutinaan.

Itsellä todettu allerginen nuha ja alkava astma + raskaudesta puolet mennyt. Sairaanhoitaja anoppini sanoi heti, että Zyrtec, mutta kysyi vielä sairaalan allergiapuolen erikoislääkäriltä, että mitä allergialääkettä raskauden aikana voi käyttää. Hän sanoi, että Zyrtec 10mg voi ottaa raskaanakin. Se on kuulemma ollut markkinoilla allergialääkkeistä kauiten ja sitä on tutkittu ahkerasti. Ei ole näyttöä, että se aiheuttaisi lapselle vahinkoa. Kysyin samaa vielä neuvolatädiltä ja Hän vastasi saman lääkkeen, mitä anoppikin.

Tosin itse olen yrittänyt "pärjätä" mahdollisismman kauan ilman allergialääkkeitä ja otankin vain silloin, kun olotila käy sietämättömäksi. Esim tänään olen kärvistellyt jo yli viikon, mutta täytyy varmaan ottaa Zyrtec:iä.

älkää missään nimessä syökö ataraxia raskauden aikana tai sen jälkeen aivan sairaan väsyttävä lääke, mistä ihmeestä olet saanu päähäsi et olis turvallinen raskauden aikana, taitaa olla sun omaa hölynpölyä, on kaikkea muuta kun turvallinen lääke ja todellakin aiheuttaa sekavuutta!!! äly hoi sepittele hölmöilyjäs suomi 24 sivuilla äläkä täällä missä oikeasti jotkut kaipaa apua!

ei nyt ainakaan ataraxia raskaana ollessa ! ja ei raskaana ollessa, yleensä otetaankin ennen yö unia just sen sekavuuden ja unettavuuden takia kolmio lääke kun on. Mutta kyllä sitä ihan "normi" ihmisetkin käyttää esim. itellä atooppisen ihon kutinaan. Nyt raskaana ollessa en oo uskaltanu vielä käyttää mitään vaikka onkin aika pahoja allergia oireita, onneks ens viikon alussa on neuvola ja voi kysyä..

Minulle myös lääkäri määräsi Ataraxin allergiaoireisiin ja sanoi että sen käyttö on täysin turvallista raskauden alkuvaiheessa. Olen käyttänyt lääkettä myös aijemmin kutinaoireisiin yötä vasten koska lääke todella tekee olon väsyneeksi.

Mulla on ollut käytössä Lomudalin silmätipat ja nenäsuihke, joka vaihdettiin Glinorin valmisteeseen.

Noista kun ei ollut apua niin setiritsiini ja kun sen vaikutus loppui kesken niin loppuraskauden olen käyttänyt loratadinia.

Yhteistyössä