mitä ajatuksia 36viikolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 36viikkoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

36viikkoa

Vieras
Heissan!

kertokaapa kaikki suunnilleen samassa tilanteessa olevat miten ootte jaksaneet ja minkälaisia mittoja ootte saaanu neuvolassa(esim.sf-mitta, painon nousu, verenpaineet). Miten saatte nukuttua yön ison masun kanssa, onko ollu supisteluja, liitoskipuja jne?

Mulla on muuten kaikki okei, paitsi en vaan enää jaksais millään odottaa että saisin jo lapsen maailmaan. Melko kuuma on kun on ollu niin lämmin ja yöt on aika hankalia kun pitäs nukkua melkein istuma-asennossa että saa jotenki nukuttua. Nyt on alkanu närästään, varsinki jos tulee juotua limskaa tai syötyä sokerista tai tosi suolaista, yhyy... Noh, se on pientä loppujen lopuksi...

neuvolassa mulla oli nyt sf-mitta 32,5cm, verenpaine oli normaali, en nyt jaksa tsekata tarkkaa lukemaa mutta se oli ennemminki matala kuin korkea(hyvä niin), pissa oli puhdasta, paino on noussut nyt yhteensä 8kg600grammaa. Bmi 22 ennen raskautta. Sydänäänet kuului tosi hyvin ja vauveli on jo kääntynyt pää alaspäin eli kaikki pitäs olla oikein mainioisti. Jaksais vain odottaa vielä sen neljä viikkoa, maksimissaan kuus :)

Vauvalle jo tsekkasin valmiiksi mitkä vaatteet puen sille kun päästään sairaalasta, pitää varalta ottaa sekä tytön että pojan väriset vaatteet kun eihän sitä voi koskaan tietää kumpi sieltä tulee vaikka ultraaja oli ihan varma kumpi siellä on :)... Tai sitte otan vain yhdet vaatteet jotka passaa molemmille. Jeps, mutta kertokaapa muutkin kuulumisia! :)

No mä olen nyt rv 37+4 eli vähän sun odotusta edellä, mut eiköhän täs samantapaiset fiilikset ole. 36 viikolla viimeksi kävin neuvolassa ja sf-mitta muistaakseni oli silloin 33.5.
Paineet oli ihan hyvät 120/87. Painoa mulle oli siihen mennessä tullut yhteensä n. 12 kg, mut se painoindeksi oli lähdössä 27, eli joskus rv 30 kävin sokerirasitustestissä sen takia. Se oli ihan kunnossa. Onneksi.
Viime viikolla kävin synnytystapa-arvioinnissa (lyhyyteni vuoksi) ja vauvan painoarvioksi ultratessa saatiin 2700 g. Seuraava käynti äippäpolille määrättiin sit rv 40.
Yöt menee joten kuten, joskus on tosi vaikea löytää hyvää asentoa ja usein etenkin vasemmalla kyljellä nukkumisesta ei tule mitään, kun tuntuu et etenkin sillä puolella tuo maha ""roikkuu"" kipeästi, vaikka tukisikin tyynyllä.
Vauva on jo raivotarjonnassa, mutta ei ole vielä kiinnittynyt ja välillä tuntuu et se on ihan poikittainkin tuolla, mut kunhan sit h-hetkellä olis oikeinpäin.. Tällä hetkellä tuskaisimmalta tuntuu, kun hän ilm. päätään liikuttaa ehkä virtsarakkoa vasten (en ole varma) mut tuntuu kuin joku tökkisi sukkapuikolla tuonne alakertaan ja silloin kyllä on esim. istuminen ihan mahdotonta. Toisaalta on sellanen fiilis, et haluais jo vauvan tänne syliin, mut toisaalta on ihan kiva vielä viettää ""laatuaikaa"" miehen kanssa ja itsekseenkin. Kyllä siihen asiaan tulee kohta kuitenkin iso muutos. Tsemppiä sulle loppuodotukseen!

Vajaa 34 vkoa takana ja on kyllä ensimmäinen raskauteni jossa jo odotan kovasti vauvan syntymää. Olen periaatteessa ihan ok kunnossa, mutta nyt olen huomannut kun muutimme vähän kauemmaksi keskustasta ja joudun käyttämään päivittäin autoa pitkien välimatkojen takana, Vaarallinen vilkas tie, ilman pyöräteitä ei houkuta juuri sekaan menemään.
En ole siis saanut sitä normaalia hyötyliikuntaa jota aiemmin raskaana ollessani sain (lenkkeilin päivittäin, kävin kaupassa jalan yms...)
Niin nyt on tämä yleiskunto tosi paljon kehnompi ja olo raskaampi. Ehdottomasti voin verrata miten tämä liikkumattomuus tekee raskaudestakin hankalemman.
Niinkin perus juttu kuin kyykystä nouseminen tekee vaikeeta, ennen ei ollut edes mielessä, että se jotenkin vois olla vaikeeta. Harmittaa vietävästi ja vähän pelottaakin synnytys tässä kunnossa. Aiemmat synnytykset on olleet lastenleikkiä.
Nyt tämä tulokas on sen verran villimmän puoleinen, että pyörii ku väkkärä masussa, perätarjonnassa on edelleen ja huomenna neuvolassa katotaan josko aletaan kääntämään yms. Perätilasynnytys pelottaa kun kaikki muut on tulleet normaalisti ja sektiota en halua kun normaali synnytyksestä kuitenkin palautuu tosi nopeesti.
Sellaisia pieniä vaivoja mulla, mutta eiköhän tämä tästä...Iloista odotusta vaan sullekkin ja tsemppiä viimesille viikoille!

Hei vaan!
Mulla on nyt rv 35+6 ja aika paljon samoja fiiliksiä ja tuntemuksia kuin Sannalla tuossa aikaisemmin. Paitsi että mä en saa nukuttua kuin vasemmalla kyljellä. Se on kyllä aika puuduttavaa. Neuvolassa kävin viimeks n. 2 vk sitten, joten lukemat ei oo ihan tuoreita. Verenpaine 130/81, sf 30 cm, painoa +8,2 kg ja kaikki muut ok. Huonosti nukkuminen ja närästys on kiusallisinta ja se, etten enää pysty liikkumaan niin kuin ennen ts. käymään lenkillä, kun ei tunnu mielyttävältä ja supistaa. Mut muuten tää on tosi ihanaa! Tuoreet neuvolatulokset saankin sitten ensi viikolla ja tuota painoa on ainakin tullut taatusti rutkasti lisää...

Heips! Täällä yöt menee todella huonosti. Asentoa on vaikea vaihtaa ison mahan kanssa ja vessassa saa ravata minkä jälkeen on vaikea nukahtaa uudelleen.. Supistuksia tulee tiuhaan onneksi suurin osa kivuttomia.. Täällä myös odotellaan malttamattomana vauvan syntymistä. Meillä vielä vauva perätilassa.. Perjantaina katsotaan tilanne uudestaan ja 22 päivä yritetään sit kääntää jos tarvii.. Sf oli viikolla 35 32cm, Pissa ja verenpaine ok, hb 128. Painoa mulla tullut yhteensä joku 6 tai 7 kiloa. Lisää kuulumisia voit lukea tuolta meidän Syysäipät ketjusta! Siellä meillä kaikilla laskettuaika syyskuussa ja samat asiat pyörii mielessä kuin sinullakin!! Tervetuloa joukkoon! -Minna ja masukki-

Perätilassa syntyvä lapsi tulee pylly edellä maailmaan, ei pääedellä...
Keskiviikkona on mulla taas ultra ja siinä sit katotaan miten päin vintiö on tällä erää. Neuvolatätikään ei tänään osannu varmaksi sanoa joko ois oikein päin kun sydänäänetkin kuulu korkeelta mahan päältä. No, eiköhän sitä olla keskiviikkona viisaampia ja toivotaan, että pieni syntyy maailmaan oikein päin.

Yhteistyössä