mitä ajattelette vanhemmista joiden alle kouluikäisen hampaissa löytyy reikiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei oo olemassa mitään reikiintyvämpää hammaslaatua!!! Kaikki on riippuvaista siitä miten lapsen hampaat suojataan kariesbakteerilta. Synnynnäiset kiillevauriot on harvinaisia ja selittää vain pienen murto osan tapauksista. Useimmiten reiät on siis vanhempien oma syy. Kuinka moni reikiä saaneen vanhempi voi ihan tosissaan sanoa että hampaat on pesty kahdesti päivässä, on käytetty xylitolia,on suojattu karieksen tarttumiselta,lapsi ei juo mehuja kuin harvoin ja lapsi ei napostele? Yleensö nuo säännöt pitää hampaat ehjinä. Turha selitellä että kun ne vaan itsestään reikiintyy,ei ne reikiinny!

Kaikkemme teimme niin kuin neuvottiin. Hampaita pestiin (ja pestään toki edelleen) vähintään kaksi kertaa päivässä (vanhemmat aina lopuksi), samasta lusikasta ei syöty eikä syödä, karkkipäivä on erikseen, napostelua ei sallita, xylitolia on syöty hullun kiiilto silmissä. Ja tulos, molemmilla (koululainen ja esikoululainen) on reiän alku hampaissa. Että sillä lailla. En tiedä, missä kohtaa olin huono äiti, enkä huolehtinut lapsistani, mutta näin vain "mokasin". Tai ehkä en vain oikeasti voinut sille mitään. Mutta hurskastelkaa rauhassa ja pätekää kaikkivoipuudellanne - niin kauan kuin voitte.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28746204:
No minä en ole koskaan laittanut samaa lusikkaa,juonut samasta pullosta/lasista, nuollaissut jäätelöstä ymym, edes isomman lapsen kanssa, ja samoin on vältellyt mies.
2 x päivässä harjaus tahnalla (joista toisen tekee aina aikuinen) , ja xylitolia alkaen 1v.
Eli olemme olleet todella tarkkoja hampaidenhoidossa, ja silti reikiä. Siinä meni sinun teoriasi

Minulla taasen on mennyt suun kautta lusikkakin ja tuttikin (esikoisella). Sokeria ei syödä ylettömästi muttei sitä myöskään sen kummemmin vältellä. Hampaat tosin hoidetaan aamuin illoin ja lapset käy puolen vuoden välein lääkärissä tutkituttamassa ne. Purkkaa syödään yms. Ei ole reikiä ainoatakaan. Lapset ovat 19v, 12v ja 4v. Keskimmäisellä on kyllä etuhampaasta lähtenyt osa hampaasta pois ja siihen on laitettu väliaiakainen paikka joka ei kyllä pysy millään. Muutaman kerran joudutta laittamaan uusi kun on alkanut sattua. Mutta se johtuukin tapaturmasta ei syömisestä.

Tuo antibiootti asia on ihan paikkaansa pitävä sekä löytyy muitakin lääkkeitä jotka pilaavat hampaat. Astmalääkkeet ovat yksi. (onneksi esikoisella ei ole tullut mitään vaurioita siitä).

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Itselläni paikattiin lapsena 5-vuotiaana kaksi reikää maitohampaista. Sen jälkeen ensimmäinen paikkaus pysyviin hampaisiin tulikin 32-vuotiaana ja mulla on tosi hyvät hampaat (vaikka mulla oli yksi tarkastuvälikin v armaan 7 vuotta kun asuin välillä ulkomailla ja jäi vaan menemättä). Joten _välttämättä_ se varhaislapsuuden karies ei ennusta huonoa tulevaisuutta.

ei kuulemma ole mitään erilaisia hammaslaatuja, MUTTA syljellä on iso merkitys sille tuleeko reikiä vai ei. Oma hammaslääkärini sanoi minulla olevan hyvä sylki, kun ei reikiäkään ole koskaan ollut. Miehelläni taas on ihan risat hampaat.

Lapsillamme ei toistaiseksi ole reikiä, vaikka en ole skitsoillut kuolien vaihtumisesta (päinvastoin olen yrittänyt kylvää omaa kuolaani lapsille, jotta saisivat yhtä hyvän syljen kuin minulla) ja hampaatkin pestään synnillisesti vain kerran päivään. :D

En mitään, mutta ajattelen, että sillä lapsella on ehkä joku jo sikiövaiheessa saatu kiillevaurio tms. sillä kovin helposti ei hampaat pienillä reikiinny, jos nitä nyt edes vähän hoitaa.

ei kuulemma ole mitään erilaisia hammaslaatuja, MUTTA syljellä on iso merkitys sille tuleeko reikiä vai ei. Oma hammaslääkärini sanoi minulla olevan hyvä sylki, kun ei reikiäkään ole koskaan ollut. Miehelläni taas on ihan risat hampaat.

Lapsillamme ei toistaiseksi ole reikiä, vaikka en ole skitsoillut kuolien vaihtumisesta (päinvastoin olen yrittänyt kylvää omaa kuolaani lapsille, jotta saisivat yhtä hyvän syljen kuin minulla) ja hampaatkin pestään synnillisesti vain kerran päivään. :D

juuri näin. Meillä on kolme lasta, 19-, 17- ja 4-vuotiaat eikä yhdelläkään ole ollut ikinä ainuttakaan reikää, vanhin on iät ja ajat pessyt hampaansa vain kerran päivässä, keskimmäinen sen pari kertaa, nuorimmalta pesen vain iltaisin. Minulla ja lasten isällä on reikiä vaikka muille jakaa.

Syljen koostumus ja se, pystyykö suojaamaan lapsen kariestartunnalta, on kaiken a ja o. Mutta ei ole olemassa hyvää ja huonoa hammasluuta, kaikilla hammasluu itsessään on samanlaista.

En mitään.
Meillä sukuvikana huonot hampaat,siihen kuuluu myös se että maitohampaat eivät lähde itse pois,helposti reikiintyvät hampaat jne.. Tämä on ihan tutkittujuttu,kun ilmeni aikanaan että isälläni ja hänen sisarillaan oli maitohampaat suussa vielä 40-kymppisenäkin.

[QUOTE="rey";28746615]En mitään.
Meillä sukuvikana huonot hampaat,siihen kuuluu myös se että maitohampaat eivät lähde itse pois,helposti reikiintyvät hampaat jne.. Tämä on ihan tutkittujuttu,kun ilmeni aikanaan että isälläni ja hänen sisarillaan oli maitohampaat suussa vielä 40-kymppisenäkin.[/QUOTE]

Ei ole olemassa huonoja hampaita. ON reikiintymisen kannalta epäedullista syljen koostumusta sekä sukupolvelta toiselle siirtyvää kariesbakteeria.

Yhteistyössä