Mitä ajattelette lapsen vamman takia abortoineesta naisesta joka arvostelee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
kovin sanoin sosiaalisin syin abortin tehneitä?

Mun puolesta jokainen päättää itse elämästään ja abortistaan, ei tulisi mieleenkään arvostella toista kun ei tiedä tilannettaan. Ymmärsin hyvin tätä kaveria jolle vamman perusteella tehty abortti oli kova paikka, halusi pitkään käydä sitä läpi ja selitellä.

Nyt kuitenkin on alkanut todella ottaa päähän kun samainen ihminen on hyökkimässä sosiaalisin syin abortin tehneitä vastaan, yhden tutunkin haukkui tosi pahasti. Eikö silloin kun on itse käynyt noin vaikean asian läpi, pitäisi olla ymmärrystä myös muita saman ratkaisun tehneitä kohtaan?

No mun henk.koht. mielipide on se ettei sos.syin haettua keskeytystä voi edes verrata terveydellisin syin haettuun...tuskin tarttee kantaani valottaa rautalangalla väännettynä?

Ja huom. tämä on henk.kohtainen mielipiteeni aborttiin

Ehkäpä hän on omasta mielestään tehnyt abortin ihan oikeasta syystä ja hän saattaa ajatella, että sosiaaliset syyt ovat vain tekosyitä.

Minä itse olen aikalailla abortin vastainen ihminen enkä osaa omalle kohdalleni sellaista sosiaalista syytä keksiä, jonka pohjalta päätyisin aborttiin. Mutta mikäli vauva olisi pahasti vammainen (tyyliin ettei hän voisi elää ilman koneita/ilman kipuja/tms) niin abortti olisi mahdollisesti vaihtoehto.

Esikon kohdalla oma tilanteeni oli aikalailla kaoottinen, muttei abortti käynyt mielessänikään. Siksi ehkä ajattelen itse siten, että sosiaalisin syin tehdään abortteja ehkä liian hepposesti...ehkäpä tämä tuntemasi nainenkin ajattelee samoin?

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään:

Mun puolesta jokainen päättää itse elämästään ja abortistaan, ei tulisi mieleenkään arvostella toista kun ei tiedä tilannettaan. Ymmärsin hyvin tätä kaveria jolle vamman perusteella tehty abortti oli kova paikka, halusi pitkään käydä sitä läpi ja selitellä.

Nyt kuitenkin on alkanut todella ottaa päähän kun samainen ihminen on hyökkimässä sosiaalisin syin abortin tehneitä vastaan, yhden tutunkin haukkui tosi pahasti. Eikö silloin kun on itse käynyt noin vaikean asian läpi, pitäisi olla ymmärrystä myös muita saman ratkaisun tehneitä kohtaan?

sosiaaliset syyt?

Alkuperäinen kirjoittaja Hohtavaa Hopeaa:
No mun henk.koht. mielipide on se ettei sos.syin haettua keskeytystä voi edes verrata terveydellisin syin haettuun...tuskin tarttee kantaani valottaa rautalangalla väännettynä?

Ja huom. tämä on henk.kohtainen mielipiteeni aborttiin

Mun henkilökohtainen mielipide taas on että aborteihin on erilaisia syitä, en menisi laittamaan noita niin eri kasteihin. Tuskin terveydellisin syin keskeytyksen tehnyt edes tietää mitä kaikkea sosiaalisin syin tehdyn keskeytyksen takana on. Myös sosiaalisin syin tehty abortti voi olla todella kipeä ratkaisu, vaikka sen oikeaksi tietääkin.

Siksi munkin mielestä tuo ap.n kaveri kuulostaa oudolta. Luulisi ettei siinä tilanteessa enää haluaisi olla toisia lynkkaamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

sosiaaliset syyt?

Se ettei vauva ole perheeseen tervetullut. Ajankohta ja elämäntilanne todella väärä.

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
En mitään, jokainen tekee omat ratkaisunsa

En siis tarkoittanut sitä omaa aborttia vaan sitä että käy sen jälkeen arvostelemaan toista ihmistä joka on tehnyt saman. Tietysti sekin on oma ratkaisu, mutta mun mielestä vaan vähän kyseenalainen.

Siis ymmärrän sen ettei hän henkilökohtaisesti pysty yhtymään läheskään kaikkiin sosiaalisin perustein abortin tehneisiin, ei välttämättä edes tähän toiseen kaveriimme. Mutta eikö hän siinä vaiheessa kun toinen itkien kertoo omasta vaikeasta tilanteestaan voi sitten vaikka hammasta purren pitää suunsa kiinni, tarviiko siinä välttämättä haukkua toinen lyttyyn??

En mäkään henk.koht olisi hänen tilanteessaan aborttia tehnyt, mutta ei tulisi mieleenkään ruveta häntä sen perusteella soimaamaan. Hänellä on oma elämänsä ja mulla omani. Enkä edes omaa näkemystäni tuonut julkin, vaikken siis myötäillytään "noin mäkin olisin juuri tehnyt" silloin kun hän tuota tilitti. Hän kaipasi kuulijaa ja lohduttajaa ja pystyin olemaan sellainen. Miksi hänelle on siis mahdotonta ylipäätänsä suhtautua edes neutraalisti siihen ihmiseen joka tekee abortin toisenlaisista syistä?

Alkuperäinen kirjoittaja no vaikka:

sosiaaliset syyt?

Se ettei vauva ole perheeseen tervetullut. Ajankohta ja elämäntilanne todella väärä.

Eikö teidänmielestä kuulosta aika kauhealta, että vauva EI OLE TERVETULLUT? sen pitäisi olla ihana asia, jos ei ole, niin abortti on armollinen päätös ennenkaikkea sille lapselle

Alkuperäinen kirjoittaja JeNNiNeN:

sosiaaliset syyt?

Eikö teidänmielestä kuulosta aika kauhealta, että vauva EI OLE TERVETULLUT? sen pitäisi olla ihana asia, jos ei ole, niin abortti on armollinen päätös ennenkaikkea sille lapselle

en nyt tiedä kauhealta, tietysti jollain lailla surulliselta ja useimmiten vaikea päätös. Mutta silti voi olla se paras koko perheelle. Joskus vaan käy huono säkä ja on valittava ikävistä vaihtoehdoista se vähiten ikävä.

itse en ymmärrä miksi ylipäätään pitää lähteä arvostelemaan toisetn aborttia, oli siihen synä mikä tahansa.. no okei, poikeuksena ne urpot jotka käyttää sitä ehkäisynä, eli toistuvasti tekevät... mutta siis on olemassa monia erilasia syitä abortin tekemisen eikä yksikään ole toisen haukkumisen arvoinen. varsinkin jos itse on asian läpikäynyt niin lulisi todella pystyvän edes olemaan hiljaa jos ei nyt lohduttajana voisikaan olla...

Alkuperäinen kirjoittaja kkk:
tekee viel omaa surutyötään..

Noin varmaan. Mutta tosi tökeröä käytöstä silti.

Kyllä siinä olisi pitänyt vähintään pystyä hiljaa olemaan kun toinen tuollaisista kertoo. Voisi sitten jälkikäteen vaikka jollekin ulkopuoliselle tuulettaa tunteitaan jos noin pahalta tuntuu. Todella itsekästä vielä noin lisätä toisen surua.

Jos yritän vaikka samaistua äitiin jolla on todella kaivatussa, ehkä pitkään yritetyssäkin raskaudessa todettu vauvalla kuolemaan johtava vamma ja tämän perusteella on "jouduttu" tekemään abortti. Todella kopeä paikka ja abortti on voinut olla vahvasti vastaan naisen omaa ideologiaa, kuitenkin tuossa se inhimillisin ratkaisu sillä syntyessään vauva olisi joutunut kärsimään kivuista sen pienen hetken minkä olisi elänyt.

Jos tätä juuri läpikäyvänä kuulee toisen päätyneen aborttiin kun pillerit oli unohtunu eikä jaksettu lähteä kumeja hakemaan niin varmaan puhutaan vähän eri asioista.

Mutta ei se kuitenkaan ole niin yksinkertaista. Kaikki myöhäisiin aborteihin oikeuttavat vammat eivät todellakaan ole henkeä uhkaavia vaan lapsi saattaa pystyä elämään ihan hyvän elämän. Toisaalta myös noihin sosiaalisiin aborteihin voi olla raskaita syitä. Jos vaikka äiti on jo monen pienen lapsen kanssa valmiiksi ihan poikki, mies uhkaa lähteä jos nainen pitää vahinkovauvan ja ties mitä.

Sitä mieltä, että v*ttuakos se sille kuuluu. Yhtä lailla "lapsentappaja" on itsekin, jos sille linjalle lähdetään...mä en lähde :saint:

Oletan kuitenkin, että sosiaaliset syyt on jotain muuta kuin "panetti, eikä ollu kumii, enkä jaxanu lähtee apteekist hakee katumuspillerei".

sosiaaliset syyt?

Sos. syyt eivät lääk.vast.otolla ole: "ei ole tervetullut perheeseen".
Sos. syyt voivat olla esim. sellaiset, että vanhemmat ovat alkoholisteja / narkomaaneja, eivätkä koe kykenevänsä huolehtimaan lapsesta.

Toki sos. perustei lähes jokainen saa abortin muttei sos.syyt tarkoita automaattisesti, ettei kunnon syytä abortille ole.

Jokaisen oma asia abortti.
Ja joskus voi pitää mölyt mahassaan, viittaat ap:n tuttuun (?).

Alkuperäinen kirjoittaja vihreäomena:

sosiaaliset syyt?

Sos. syyt eivät lääk.vast.otolla ole: "ei ole tervetullut perheeseen".
Sos. syyt voivat olla esim. sellaiset, että vanhemmat ovat alkoholisteja / narkomaaneja, eivätkä koe kykenevänsä huolehtimaan lapsesta.

Toki sos. perustei lähes jokainen saa abortin muttei sos.syyt tarkoita automaattisesti, ettei kunnon syytä abortille ole.

Jokaisen oma asia abortti.
Ja joskus voi pitää mölyt mahassaan, viittaat ap:n tuttuun (?).

Kyllä se syy voi olla ihan se ettei lapsi ole tervetullut perheeseen sillä hetkellä. Tarkoittaen siis että perhetilanne ei ole lapselle suotuisa. Äiti voi valmiiksi olla väsynyt, ehkä monta pientä lasta tai muuta. Voi olla opiskelut vaikeassa tilanteessa tai muuta sellaista milloin vauvan tulo vaikeuttaisi perhetilannetta.

Voi olla että ero on jo muutenkin tulossa ja yksi uusi vauva olisi äidille liikaa muutenkin raskaaseen tilanteeseen. Voi olla että vauvan isä on sellainen henkilö jonka kanssa ei halua tai uskalla lasta saada. Voi olla että isä vaatii keskeytystä, monen mielestähän on väärin pitää lapsi isän tahtoa vastaan. Voi olla että ylipäätänsä ajatus yksihuoltajaksi jäämisestä ihmiselle joka ei ole koskaan halunnut lasta tuntuu liian kovalta paikalta.

Syitä, ihan perusteltujakin, on vaikka kuinka paljon eikä niiden tarvitse tarkoittaa että äidissä on jotain vikaa.

No, minusta oli perusteltua tehdä abortti silloin kun tulin raskaaksi ehkäisystä huolimatta. Meillä oli 4 alle 3 vuotiasta ja mun psyyke heikossa kunnossa. Vaihtoehtona oli äidittömät lapset (5kpl) tai äidilliset (4kpl)

Varmaan ihan samaa kun näistä kaikista palstalaisista jotka arvostelee muita milloin mistäkin asiasta. Kukaan ei ole täydellinen ja jotkut nyt saavat jotain tyydytystä toisia haukkumalla.

Kieltämättä kyseisen ihmisen pisteet laskisivat silmissäni todella alas. :o Siis käsittämätöntä ajatella että ihminen joka on itse joutunut noin vaikean asian kanssa kipeän ratkaisunsa tekemään, kenties kohtaamaan sitten ympäristön arvostelua ym, alentuu sitten itse arvostelemaan toista ihmistä ihan samasta asiasta minkä on itse tehnyt. Itseasiassa jo kyseisen ihmisen taholta sosiaalisin syin tehtyjen aborteiden voimakas arvostelu yleisellä tasollakin kummastuttaisi, ilman että siihen liittyisi edes mitään henkilökohtaista.

Ok, tietty joku vamman takia abortin tehnyt voi ajatella ettei ikinä abortoisi lasta sosiaalisin syin ja siki pitää omaa tekoaan "lievempänä". Mutta se voi mennä myös toisin päin, eli ehkä sosiaalisin syin abortin tehnyt ajattelee ettei hän voisi ikinä abortoida lasta vamman takia. Olisiko silloin hänellä oikeus arvostella sikiön vamman takia abortin tehnyttä? :/

Mä ymmärrän tätä terveydellisistä syistä abortin tehnyttä. On kuitenkin eri asia tehdä abortti lapsen/äidin terveyden vuoksi kuin sen vuoksi, ettei ole viitsinyt käyttää ehkäisyä. Ensimmäisessä tapauksessa se lapsi on kuitenkin yleensä ollut toivottu ja abortin tekeminen on ollut varmasti hirvittävän vaikeaa, kun toisaalta haluaisi pitää lapsen mutta toisaalta ei halu lapsen kärsivän.

Sosiaaliset syyt voivat olla monenlaisia. Jos kyseessä on esim. äidin mielenterveydelliset ongelmat, ymmärtäisin abortin. Jos taas kyse on siitä, ettei nyt vaan ole hyvä aika tai ettei jaksanut käyttää ehkäisyä, niin se suututtaa. Mutta summa summarum: en tuomitse abortintekijöitä. En vain ymmärrä vastuuttomuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mä ymmärrän tätä terveydellisistä syistä abortin tehnyttä. On kuitenkin eri asia tehdä abortti lapsen/äidin terveyden vuoksi kuin sen vuoksi, ettei ole viitsinyt käyttää ehkäisyä. Ensimmäisessä tapauksessa se lapsi on kuitenkin yleensä ollut toivottu ja abortin tekeminen on ollut varmasti hirvittävän vaikeaa, kun toisaalta haluaisi pitää lapsen mutta toisaalta ei halu lapsen kärsivän.

Sosiaaliset syyt voivat olla monenlaisia. Jos kyseessä on esim. äidin mielenterveydelliset ongelmat, ymmärtäisin abortin. Jos taas kyse on siitä, ettei nyt vaan ole hyvä aika tai ettei jaksanut käyttää ehkäisyä, niin se suututtaa. Mutta summa summarum: en tuomitse abortintekijöitä. En vain ymmärrä vastuuttomuutta.

Sosiaalisin syin tehdyssä abortissa ei suinkaan ole aina kysymys siitä ettei ehkäisyä olla viitsitty käyttää. Joskus se ehkäisy vaan saattaa pettää, jopa sillä kaikkein pahimmalla hetkellä. Eikä se abortin teko silloinkaan ole aina helppo ratkaisu.

Itselleni on todella joissain tilanteissa paljon helpompi ymmärtää sosiaalisin syin aborttiin päätynyttä kuin vamman takia sen tehnyttä. Mutta eipä noista kumpikaan minun ymmärrystäni tai hyväksyntääni ratkaisulleen kaipaa.

Uusimmat

Yhteistyössä