Mitä ajattelet karieksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja WompaTiger
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

WompaTiger

Aktiivinen jäsen
05.06.2008
4 305
0
36
Siitähän ei tänäpäivänäkään vielä kovin moni tiedä mitään.

Mutta, te jotka tiedätte, mitä ajattelette?

Pussaatteko suulle?

Vaihdatteko lusikkaa, käytättekö maahan pudonnutta tuttia omassa suussanne...?

Oletteko aloittaneet ihan vauvasta vai vasta kun hampaat puhkeavat? Miten hoidatte vauvan hampaita? Millaisessa kunnossa omat hampaanne on ja hoidatteko niitä?

Pussaatteko suulle? miestä kyllä :p

Vaihdatteko lusikkaa, käytättekö maahan pudonnutta tuttia omassa suussanne...? en, huuhtelen veden alla.

Oletteko aloittaneet ihan vauvasta vai vasta kun hampaat puhkeavat? Miten hoidatte vauvan hampaita? harjaan ne parit hampaat ihan vedellä

Millaisessa kunnossa omat hampaanne on ja hoidatteko niitä? Nyt ihan hyvässä. Käyn kerran vuodessa tarkastuksessa ja hammaskiven poistossa.

Ei pussata suulle, mikään mikä menee vauvan suuhun ei mene vanhempien suun kautta. Pestään tytön hampaat päivittäin ja saa sen imeskeltävän ksylitoltabletin mikä olikaan. Vältellään myös turhia sokereita.
Omat hampaat on hyvässä kunnossa ja niitä hoidetaan, mulla ei ole ikinä ollut reikiä, ei edes alkuja ja miehelläkin ollut vain 1 reikä.

En pussaa vauvan suulle enkä anna omaa lusikkaa vauvalle, mutta kyllä meillä jo taaperoiässä saattaa lapsi ottaa toisen lusikan ja joskus on saattanut mennä jopa väärä hammasharjakin taaperon suuhun yms. enkä osaa olla kovin hysteerinen asian suhteen.

Lapsia ei pussailla suulla ja kariestartuntaa välttelemme muutenkin huolellisesti, ihan pikkuvauvasta tätä noudatettu. Hampaita aloin pestä heti niiden puhjettua, ja ksylitolia saavat aina ruokailun jälkeen (sekin aloitettiin alle vuoden ikäisestä ). Meillä on säännöllinen ateriarytmi (ei ylimääräisiä välipaloja), ja mehua juodaan vain erityishetkinä.

Omat hampaani ovat todella reikiintyneet, juuri sen vuoksi että suun hoito laiminlyötiin kun olin lapsi. Reikiä tahtoo tulla vaikka kuinka hyvin hoitaisi. Hammaslääkäriin menoa tulee pitkitettyä, koska julkinen puoli toimii täällä tällä hetkellä huonosti, ja yksityiseen ei oikein olisi varaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Siitähän ei tänäpäivänäkään vielä kovin moni tiedä mitään.

Mutta, te jotka tiedätte, mitä ajattelette?

Pussaatteko suulle?

Vaihdatteko lusikkaa, käytättekö maahan pudonnutta tuttia omassa suussanne...?

Oletteko aloittaneet ihan vauvasta vai vasta kun hampaat puhkeavat? Miten hoidatte vauvan hampaita? Millaisessa kunnossa omat hampaanne on ja hoidatteko niitä?

En pussaa lasta suulle. Poika on kova pusuttelemaan ja joskus yrittää väkisin suupusua... Koitan väistää sen verran, että osuu nenään. Pari kertaa on vähän osunut huulille, mut sitä vältetään viimeseen asti.

En syötä samalla lusikalla millä ite syön eikä syödä esim samaa leipää. En putsannu tutia omassa suussani, vaan laitoin maahan pudonneen laukkuun odottamaan pesumahdollisuutta ja annoin puhtaan tilalle.

Syntymästä asti menetelty näin ja hampaita on pojalta harjattu siitä asti, kun eka hammas tuli ikenestä läpi. Harjaan sai totutella jo sitä ennen eli jätysti sitä ikenien kutinaa helpottaakseen. Iltasin pestään pojan hampaat tahnapisaran kanssa ja tarkotus ois nyt ottaa aamupesukin lisäks. Ksylitolia saa ruokailujen jälkeen.

Itellä on herkästi reikiintyvät hampaat, joten joudun aika tarkka olemaan. Pesen iltasin, aamusin en yleensä muista enkä tykkää mennä syömään tahnan maku suussa. Hammaslangasta en tykkää, mut suristelen sellasella lankaimella aina ku muistan. Vähintään kerran vuodessa käyn hammaslääkärissä tarkistuksella, yleensä löytyy jotain fiksattavaa... Jos ei muuta, niin pitää uusia paikkoja, kun hammas oireilee (vihloo). Ksylitolia yritän muistaa ottaa ruokailujen jälkeen ja aika hyvin muistanki (siinä samalla ku pojallekin annan).

Mä oon aika hysteerinen tän asian kanssa, kun en haluu karies-bakteeria pojalle. Toivottavasti ei o saanu tartuntaa muutamasta vahingosta huolimatta. Syksyllä pyydän suuhygienistille aikaa ja sitä bakteeritestiä, että voin sit erityisen hyvin hoitaa jos se on tarttunu.

Alkuperäinen kirjoittaja En luule- Tiedän:
2v tytöltä otettiin muutama viikko takaperin sylkitesti.
Pussaillaan, syödään samasta lusikasta, oon nuolassu tutit, hörpännyt samaa pillimehua ymymymymym...

Sylkitestin tulos: 0, ei bakteeria

Niin, siis karies (tai oikeastaan karieksen aiheuttava mutans streptokokki) ei tartu kovin herkästi, varsinkaan jos aikuisen suun bakteeripitoisuus on pieni, eli siis vanhemman suu on hyvin hoidettu. Esim. purkanjauhaja-vanhemmalta harvoin saa lapsikaan mutans streptokokki-bakteeria, kun bakteerit vähenevät xylitolin käytöstä minimiin ja muutenkin ovat pelättyä paljon epätodennäköisemmin tarttuvia. Harvemmin se mistään huulipususta tarttuu, toki jos vanhemman suu on ihan mädäntymispisteessä, niin voi tarttuakin.

Pussailen suulle ainoastaan miestäni. Tosin nykyisin joskus poikakin saattaa pussailla mua suulle, mutta onneksi karies ei enää tartu minulta, kun poika on jo melkein 4-vuotias.

Yhteistä lusikkaa ei olla koskaan käytetty ja jos tutti aikoinaan putosi maahan, se huuhdeltiin vedellä tai vaihdettiin puhtaampaan.

Aloitin "karies" aivopesun isovanhemmille ja miehelleni jo kun lapsemme oli vauva. Isovanhemmat tuntuivat olevan melkoisen sitkeitä eivätkä tuntuneet ymmärtävän mistä on kyse...

Lapsen hampaita on pesty heti ensimmäisen hampaan puhkeamisesta lähtien. Lisäksi syödään säännöllisesti Xylitolia ruokailujen jälkeen.

Omat hampaani pesen vain iltaisin, reikiä ei ole eikä onneksi paikkojakaan. Tarkistuksessa käyn parin vuoden välein.

mun tytöllä on kariesbakteeri ollut suussa jo yksivuotiaana eikä aavistustakaan mistä se on sen saanut. Ei ainakaan lusikasta tai jonkun toisen mukista kun kumpaakaan ei käyttänyt kun oli letkuruokinnassa eikä tuttiakaan syönyt kuin ihan vauvana ja se huuhdottiin hanan alla. Tosin enpä mä ole kokoajan ollut vahtimassa mitä sairaalassa hoitajat teki kun en ollut paikalla ,tai anoppi, tai lapsen isä tai joku muu. Mä en ainakaan antanut suupusuja lapselle jolla koko naama ja suu oli jatkuvasti oksennuksessa ja muutenkin kyse oli infektioherkästä lapsesta joten se ei ollisi ollut kovin hygieenistäkään.
Poika taas on ilmeisesti saanut pöpön siskoltaan :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
melkein OT, mut eikö tunnu likaiselta olo, jos ei pese aamulla hampaita?!?!

Ei. Onhan ne illalla pesty nukkumaan mennessä. Mä kyllä huuhtelen suun, muuten maistuu tunkkaselle. Mun kyllä kannattais se aamupesukin ottaa tavaks, kun herkästi reikiintyvät hampaat on... Tosin aika harvoin tarvii uusia reikiä paikata, yleensä vaan fiksataan vanhoja lapsena ja nuorena tulleita paikkoja. Mulla oikomishoito räjäytti reikiintymisen, kun en saanu kunnolla pestyä ja sen seurauksena on pari isoa paikkaa, jotka vaatii vaihtoa muutaman vuoden välein. Ei kivaa.

Mä yritän kyllä välttää karieksen tarttumista, en pusuttele lapsia suulle, en anna syödä samalla lusikalla yms. MUTTA tajuispa sen myös ISOVANHEMMAT!! Samalla lusikalla syötetään joka on käynyt omassakin suussa!! Ja tiedän kyllä, että ainakaan mun äidillä ei mitkään hyvät hampaat oo.

Iselläni ei oo reikiä hampaissa, ja samaa toivon lapsilleni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
melkein OT, mut eikö tunnu likaiselta olo, jos ei pese aamulla hampaita?!?!

Ei tunnu, kun on illalla ne pessyt. Hammaslääkäri oikein suositteli, ettei tarvitse pestä kahta kertaa päivässä, koska ei ole näemmä helposti reikiintyvät hampaat ja on jo hieman vetäytyneet ikenet, jotteivät vetäytyisi vielä pahemmin.
:|