Mitä äiti leikitään? Leikitään äiti? Tule äiti leikkimään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pörrösukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pörrösukka

Jäsen
17.11.2006
531
0
16
Viimeisen parin viikon ajan tuo on ollut ihan mahdotonta pojan (kohta 3 vuotta) taholta. Kokoajan pitäisi leikkiä MINUN jotain hänen kanssaan.... Annan vaikka ruokaa niin kohta on kysyy, että oisko nämä ravintolassa ja sinä äiti olisit vaikka isi jne. Eli roolit päällä jatkuvasti. Oikein olen ylpeillyt aikaisemmin etten minä ole opettanut lasta siihen, että aikuinen leikkii kaverina - enkä ole sitä koskaan tehnytkään. Nyt sitten muutos on aivan älytön.

Illalla en jaksaisi leikkiä (niin kuin en ole viimeisen 3 vuoden aikanakaan) työpäivä jälkeen. Kaveriden luokse ei viitsi viikolla tarhapäivän jälkeen lähteä - tarkoituksella rauhoitettu illat.

Onko minulle kohtalotovereita!!!!

Minun täytyy myöntää, että olen äiti joka ei leiki lastensa kanssa juurikaan. Pelejä sitten kyllä pelailen.

Lapsellasi kuulostaa olevan kyllä koko ajan jokin rooli päällä, kysyisin neuvolasta neuvoja...

Itelläni on ollut aivan järkyttävä mielikuvitus pienenä. Tuolla meidänkin pojalla on mielikuvituskaveri....joskus se on onneksi meillä käymässä ;-). En tiedä johtuuko tämä osin siitäkin kun tarhassa ei ole pienten puolella enää yhtään samanikäistä leikkikaveria, kun ovat siirtyneet isojen ryhmään.... Tämä meidän lapsi sitten on kaikkien alle pari vuotiaiden kanssa päivät.

mä olen monesti sanonu, että kuuleppas nyt, sinä olet lapsi ja sun työtäsi on leikkiminen, minä taas olen aikuinen ja voin joskus kyllä leikkiä mutta en nyt enkä muutenkaan kokoajan. no onneks meillä on kolme leikkiväistä lasta joilla on toisistaan leikkiseuraa. mutta ihan neuvolassakin on joskus sanottu ettei aikuisen kuulukkaan olla mikään leikkikaveri.

Meillä noi tytöt harvemmin pyytää leikkimään, mutta sitä "äiti lue päiväsatu, äitiiii lue aamusatu, äääiiiittttiiii lue iltasatu" ja "äitiii tuu laulamaan", "äitiiii, mitä tanssitaan/pelataan". Noi kysymykset/pyynnöt toistuu n. kerran tuntiin + "äitiii, minne mentäisiin?"

Juu, meilläkin tuo äiti, minne mentäisiin... toistuu usein :D . Soitan kohta tuonne tarhaan ja vaadin tuota lasta isojen puolelle. Mun mielestä ongelmaa ei niin ollut kun lapsella oli ryhmässä samanikäisiä kavereita. Viimeinen samanikäinen on ollut pois tarhasta nyt muutaman viikon.

nyt halusin kysyä, että miksi äidit ei saa leikkiä lastensa kanssa?

siis mä leikin kyllä ja paljonkin, kenenkäs kanssa ainokainen sitten leikkii? joskus jätän imuroimiset ym sikseen kun lapsi pyytää leikkimään ja kehuskelen sillä! :) eli siis musta on kiva leikkiä lapsen kanssa enkä ole koskaan kokenut sitä huonoksi asiaksi, miten se sitä vois olla?

titty sitten kun ruokaa laitetaan ja kotihommia tehdään, niin sitten niitä tehdään ja lapselle sanotaan että ei nyt, ilalla sitten vaikka.

Alkuperäinen kirjoittaja whatever:
mutta ihan neuvolassakin on joskus sanottu ettei aikuisen kuulukkaan olla mikään leikkikaveri.

en ymmärrä... miksi ei? siis ei tietenkään koko aikaa, mutta muistan itse lapsena että oli ihanaa jos vanhemmat leikki mun kanssa. ja sehän on samalla sitä lapsen kanssa olemista ja lapseen tutustumista.

mä en siis tosiaan ole ikinä ajatellut että siinä että leikkii OMAN LAPSENSA kanssa olis jotain väärää...enemmänkin toisinpäin...

Alkuperäinen kirjoittaja Aniida:

siis mä leikin kyllä ja paljonkin, kenenkäs kanssa ainokainen sitten leikkii? joskus jätän imuroimiset ym sikseen kun lapsi pyytää leikkimään ja kehuskelen sillä! :) eli siis musta on kiva leikkiä lapsen kanssa enkä ole koskaan kokenut sitä huonoksi asiaksi, miten se sitä vois olla?

titty sitten kun ruokaa laitetaan ja kotihommia tehdään, niin sitten niitä tehdään ja lapselle sanotaan että ei nyt, ilalla sitten vaikka.

Kuka nyt on sanonut ettei äidit SAA leikkiä lastensa kanssa??!

Alkuperäinen kirjoittaja whatever:
mutta ihan neuvolassakin on joskus sanottu ettei aikuisen kuulukkaan olla mikään leikkikaveri.

en ymmärrä... miksi ei? siis ei tietenkään koko aikaa, mutta muistan itse lapsena että oli ihanaa jos vanhemmat leikki mun kanssa. ja sehän on samalla sitä lapsen kanssa olemista ja lapseen tutustumista.

mä en siis tosiaan ole ikinä ajatellut että siinä että leikkii OMAN LAPSENSA kanssa olis jotain väärää...enemmänkin toisinpäin...

eli aikuisen pitää olla se turvallinen AIKUINEN ei leikkikaveri ja kuten tuossa omassa vastauksessani jo sanoin (mistä ton lauseen irti revit) niin välillä leikitään, ei koko ajan.

kyllä kai isompi lapsi kaipaa jo leikki seuraa ja ihan sellaista "oikeaa" leikkimistä mitä ei voi alle 3vuotiaiden kanssa harrastaa..
mä en ymmärrä mikä ongelma ihmisillä on viettää aikaa lapsensa kanssa.. ilmankos kasvaa niin paljon lapsia jotka eivät osaa leikkiä muiden kanssa ja isompina kun eivät osaa olla osana joukkoa niin keskittyvät sitten pilaamaan muiden leikit.. ja sitten teineinä ne on juurikin nämä tapaukset jotka tuhojaan tekevät kun eivät lapsena ole saanut sitä aikaa...

Peesi Aniida. Minä leikin kans lasteni kanssa ja nautin siitä. Myös mun mies on tuon tuosta rähmälllään lasten kanssa leikkimässä. Minusta yhteiset leikit ja touhut on lapsiperhe-elon iloisimpia ja tärkeimpiä hetkiä. Mikään ei oo ihanampaa kuin se aito ilo lasten silmissä, se sytyttää aikuisenkin. Ainakin meidän kodissa.

Mä olen sun kanssa samaa mieltä.Kyllä mä leikin pojan kanssa paljon.
Pelataan palloa,sählyä,juostaan hippaa,tehään majoja,hiekkalinnoja.
Ja mä nautin täysin sydämmin,että saan laikkiä pojan kanssa.
Sitä hän kannustetaan perheitä tekemään yhdessä juttuja.
Miksi te,ette äidit leiki lapsienne kanssa?

Ah tiedän tunteen, vaikka mulla on näitä kaksi.
Meidän lapsilla on taas sen verta iso ikäero, että he eivät useinkaan leiki kahdestaan ja kiinnostuksen kohteet on vähän erilaiset.
Ja sitten tuo isompi toisaalta taas tahtoo välillä puuhailla omiaan, joihin pikkuveli ei saa osallistua.

Molemmpien kanssa täytyy leikkiä sehän on selvä. Mutta jatkuvana leikkiseurana olemisena, se on rasittavaa.
Meillä on tosin auttanut se että on auttanut leikin alkuun ja siiten kun se leikki on lähtenyt luistamaan, olen poistunut tekemään omia hommiani.

Ihanaa kun jotkut jaksaa leikkiä. Mä kait sitten kasvatan lapsestani huona leikkiseuraa kun itse laiminlyön leikkimistä. Mun mielestä on kiva olla lapsen kanssa kotona, nauttia lapsen seurasta ihan vain normaali kotiaskareiden lomassa. En vain pidä leikkimistä luontevana itselleni kun olen aikuinen. Mielestäni leikkimättömyys ei ole sama kuin se ettei nauttisi lapsen kanssa yhdessäolosta. Juuri tämän takia, että nautin lapseni kanssa kahden olosta, emme mene enää viikolla ulos leikkimään muiden lasten kanssa.

No nii, tästä(kin), yllätys, yllätys, tuli taas tällänen ketju...

Eiköhän jokainen leiki lapsensa kanssa, eri asia vaan että leikkiikö "kokoajan"... Ja kyllä minunkin mielestä (vaikka siis leikin lasten kanssa) lasten pitää oppia leikkimään/touhuamaan, MYÖS ilman aikuista!

Harvoin kirjoitan enää tänne ja totta se on, että kyllä täällä käännytään aina siihen äitien syyllistämiseen.... Sääli niitä nuoria äitejä, jotka täältä hakeva tukea todellakin arkielämän haasteisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kuutäpläpirkko:

Kuka nyt on sanonut ettei äidit SAA leikkiä lastensa kanssa??!

no ilmaisin itseäni ehkä väärin, kummastutti tuo lause "Oikein olen ylpeillyt aikaisemmin etten minä ole opettanut lasta siihen, että aikuinen leikkii kaverina - enkä ole sitä koskaan tehnytkään.". Mun korvaan se kuulostaa samalta kuin lapsen kanssa leikkimisessä olis jotain paheksuttavaa/kiellettyä.

Minä en leiki lapsen kanssa. Pelataan, halitaan, luen hänelle kirjoja jne. Mutta todella harvoin leikkimällä leikin. Ja tämä ihan siksi etten osaa! Siis en osaa luontevasti leikkiä mitään "tämä on koira ja tämä merirosvo"-leikkejä. Meillä mies onneks on parempi tässä, joten kotonakin lapsen kanssa toinen vanhemmista sentään välilä leikkii.
Mutta silti meidän lapsi on sosiaalinen ja osaa leikkiä muiden lasten kanssa(tätä on kehuttu päiväkodista ettei se siis ole vain minun omaa ylpeyttäni tai kuvittelua). Mun mielestä vanhemman ei tarvii leikkiä lapsen kanssa kunhan viettää aikaa hdessä, ja sitä meillä kyllä tehdään. Mutta jokainen tavallaan. Kadehdinkin niitä jotka osaavat leikkiä lasten kanssa, pääsisihän siinä tavallaan olemaan itse hetken lapsen maailmassa, mutta kun ei itseltä luonnistu niin ei, ja en vain sen takia etten leiki usko olevani huono äiti.

Alkuperäinen kirjoittaja Pörrösukka:
Harvoin kirjoitan enää tänne ja totta se on, että kyllä täällä käännytään aina siihen äitien syyllistämiseen.... Sääli niitä nuoria äitejä, jotka täältä hakeva tukea todellakin arkielämän haasteisiin.

Ei tässä ketään syllistetä.Mieti sitten mitä kirjoitat tai miten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Minä en leiki lapsen kanssa. Pelataan, halitaan, luen hänelle kirjoja jne. Mutta todella harvoin leikkimällä leikin. Ja tämä ihan siksi etten osaa! Siis en osaa luontevasti leikkiä mitään "tämä on koira ja tämä merirosvo"-leikkejä. Meillä mies onneks on parempi tässä, joten kotonakin lapsen kanssa toinen vanhemmista sentään välilä leikkii.
Mutta silti meidän lapsi on sosiaalinen ja osaa leikkiä muiden lasten kanssa(tätä on kehuttu päiväkodista ettei se siis ole vain minun omaa ylpeyttäni tai kuvittelua). Mun mielestä vanhemman ei tarvii leikkiä lapsen kanssa kunhan viettää aikaa hdessä, ja sitä meillä kyllä tehdään. Mutta jokainen tavallaan. Kadehdinkin niitä jotka osaavat leikkiä lasten kanssa, pääsisihän siinä tavallaan olemaan itse hetken lapsen maailmassa, mutta kun ei itseltä luonnistu niin ei, ja en vain sen takia etten leiki usko olevani huono äiti.

NÄin juuri..... Meillä lapsen mielikuvitus on aivan mahdoton ja siksi varmaan ne roolit ei ole kivoja yksin. Mutta tämä äiti vain ei osaa olla Nalle Puh, Nasu tai isi tai isin kaveri jne.... Ei ole luontevaa multa.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyHousu:
Alkuperäinen kirjoittaja Pörrösukka:

Ei tässä ketään syllistetä.Mieti sitten mitä kirjoitat tai miten.

Valitettavasti en ehkä osaa ilmaista itseäniä oikeilla sanoilla. Siirrynpä sitten tuonne hiljaiseen pimentoon ja opettelen ensin kirjoittamaan....