Mitä 8kk vauva osaa/"pitäisi" osata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jule
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jule

Vieras
Ihan sillä vaan kyselen, kun neuvolalääkäri oli mun mielestä kyseenalainen kommenteissaan, kun aloitti neuvolan, että "johan teillä nyt seisotaan?" "Öö... Ei todellakaan?" Jäi vähän outo maku suuhun tuosta, joten mietin, että mitä yleensä 8kk vauvat osaa? Toki osa varmasti seisoo, mutta meidän poika vasta ryömii (tosin vauhti on kova), ei nouse konttausasentoon, ei istumaan saati sitten seisomaan... Kestää vähän aikaa istuallaan, jos laittaa niin, mutta en viitsi paljon pitää kun ei itse nouse.

Meidän poika seisoi tuetta 10kk iässä ja nousi istumaan 9kk iässä. Vauvat on niin erilaisia ja tuo on tympeää kun neuvolatätienkin mielipiteen asioista vaihtelee. Joidenkin mielestä on epänormaalia jos kaikki lapset eivät kehity juuri samaan aikaan.

Meidän tyttö vasta nyt vuoden iässä nousi tukeavasten ja konttausasentoon ja ei vieläkään konttaa, ryömi ihan vähän aikaa mutta sitten hoksasi peppukiitämisen että näillä mennään :)
Ja mun mielestä ei voi sanoa mitä just vaikka 8kk ikäisen vauvan pitäisi osata, koska kaikki vauvat ovat niin yksilöllisiä, toiset lähtevät aikaisemmin liikkeelle kuin toiset.

Meidän 8,5kk ryömii, menee konttausasentoon, mutta ei konttaa, vähän autettuna nousee tukea vasten seisomaan, ja menee istumaan, ensin nousee jotain vasten polvilleen ja siitä pyörähtää istumaan.

What?? Meillä ei kysytty tuollaista edes 10kk neuvolassa! Meidän tyttö ei kyllä vieläkään seiso, ikää 10,5kk... Hyvä että eteenpäin pääsee.:D Eikä siitäkään sanottu mitään, no, meillä kyllä on sukuvikana tällaista hitaasti liikkumiselle lämpenemistä... Mistä mainitsinkin neuvolatädille, ehkä meillä sitten osataan katsoa kokonaisuutta. Tytön veljet kävelivät vasta 1,5 vuoden iässä, kaikki kyllä ovat sanoneet ekan sanansa jo alle vuoden iässä, nyt tällä kuopuksella on jo muutama sana, vauva, äiti, kakka, ottaa.

Tosiaan, kaikki vauvat ovat yksilöitä.<3

Kiitos vastauksista. Helpotti kyllä kummasti oloa :D Kun en mäkään osannut ennen tuota neuvolaa stressata mistään, mun mielestä kun poika on kehittynyt oikein hyvin! :D Pojan isä alkoi ryömiä kunnolla vasta 10kk iässä, joten mun mielestä poika on aikasessa :p Mutta tosiaan, säikyttelevät ikävästi neuvolassa esikoisen äitiä!

8kk ikäisen pitäisi varata jaloilleen jos lapsen laittaa seisomaan. Jos jalat taittuu alle niin se ei ple normalia. Varvastus sen sijaan vielä tuossa iässä on normaalia.
Istuma-asennossa ns suojaheijasteet pitää tulla esiin,mmutta ei tarvitse pysyä istumassa saatikka itse sata nousta istumaam
Makuulla täytyy varata syoriin käsiin, ns kämmennojassa, mutta konttausasentoa ei tarvi osata.
On varmaan lääkäri jolla ei itsellä lapsia niin ei oikein osaa ajatella kommenttejaan.

Kiitos, meidän vauva tosiaan varaa jaloilleen kovastikin, siis seisoo "itse" jos pitää käsistä kiinni. Suojaheijasteet tuli pienellä houkuttelulla esiin (piti useamman kerran koittaa). Ja kämmennoja onnistuu oikein hyvin kanssa. Kiitos kun laitoit nuo, että mitä neuvolassa "katsovat". Tuli itselle tuostakin parempi mieli, että ei lapsi ole mitenkään jäljessä kehityksestä...

Minulla on samanikäinen vauva. 8kk neuvolassa ei osannut istua tuetta eikä oikein nousta seisomaankaan. Kummastakaan ei sanottu mitään. Tosin samana päivänä sitten nousi istumaan ja seuraavana päivänä seisomaan tukea vasten. Kontata ei osaa vieläkään eikä edes yritä sitä. Samanikäisistä tutuista vauvoista ei läheskään kaikki istu tai seiso. Kaikki eivät edes ryömi, ja ihan normaalisti kaikki kehittyvät. :)

Mulle sanottiin 10 kk iässä neuvolassa, että silloin on pakko nousta vähintään konttausasentoon, mieluummin siis enemmän. Ja pitää tunnistaa sanoja, siis osata näyttää vaikka lamppu. Muuta en muista nyt. Meillä nousi tyttö itse istumaan 10,5 kk ja käveli vähän vajaa 1v8kk.

[QUOTE="juu";26472720]Mulle sanottiin 10 kk iässä neuvolassa, että silloin on pakko nousta vähintään konttausasentoon, mieluummin siis enemmän. Ja pitää tunnistaa sanoja, siis osata näyttää vaikka lamppu. Muuta en muista nyt. Meillä nousi tyttö itse istumaan 10,5 kk ja käveli vähän vajaa 1v8kk.[/QUOTE]

No huh huh. Toisethan jättää konttaamisen kokonaan väliin ja tuo sanojen tunnistaminen kyllä ihmetyttää myös.

Mustakin on aika erikoista, jos 10kk vanhana pitäisi osata noin paljon :O Tai siis kun jostain luin, että 8kk vanhana pystyy tunnistamaan kaksi sanaa - oman nimensä sekä "ei". Totteleminen onkin sitten toinen juttu ;) Mutta tosiaan kummastuttaa tuo konttausasentokin, eihän kaikki edes konttaa...

Todella aikaisessa kehittynyt 7kk ja1vko; Seisoo, istuu, konttaa ja kavelee tuen kans muutamia askeleita. Tama kuulemma norm n. 10-11kk iassa, minulle esikoinen niin vaikea kommentoida, itse opin kaveleen 9kk iassa..

Yhteistyössä