Mitä 4-vuotiaalta odotetaan päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ninnikkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Ninnikkä

Vieras
4-vuotias aloittaa kohta päiväkodissa elämänsä ensimmäistä kertaa. Tuli vain tässä mieleeni, että mitä kaikkea tuon ikäisen odotetaan osaavat / minkälaisista asioista suoriutuvan itsekseen päiväkodissa? Kotona tulee helposti auteltua vähän turhankin helposti, niin tietäisi sitten tässä vähän rajoittaa jotta lapsi saa opeteltua tarvittavat taidot jos ei kaikki vielä hallussa :) Kiitos vastauksista!

pukemisen pitäisi onnistua, saksilla leikkaamisen, piirtämisen, kynäote, malttaa kuunella ohjeita ja toimia niiden mukaan, syödä itse, nyt ainakin

ihan normaaleja asioita siis.

ja noiden lisäksi joku tulee luettelemaan vielä mooooooooooonta muuta
asiaa:D

Riippuu aika paljon ryhmästä ja aikuisista, mutta oman ryhmän 4v:t osaavat pukea ja riisua itse aika hyvin, autetaan kengän nauhoissa, vetoketjuissa ja napeissa jos on tarpeen. 4v.t osaavat myös itse syödä, veistä ei tartte vielä käyttää jos se on vaikeaa. Vessassakin käyvät itsenäisesti, kakkapylly pyyhitään kyllä. Muissa asioissa on sitten paljon eroja, toiset ovat taitavia leikkimään toiset eivät, toiset ovat taitavia liikunnassa ja toiset vähän heikompia, mutta se ei haittaa.

Meilläkin aloitti keväällä 4v, hoitajat kehuivat että todella hienosti osaa kuunnella ohjeita, odottaa vuoroaan, syödä itse, mennä itsekseen vessaan, pukea (tosin keväällä oli enää takki ja kengät, ja housut vaihtoivat ulosmennessään). Eli ehkä nuo on ne tärkeimmät, mutta varmasti auttavat jos ei kaikki vielä suju =)

Jos on "tavalliset" taidot, niin ei varmaan tarvii erikseen jotain opetella. Oppii sitten siellä kyllä. Pukeminen, syöminen, vessahädän ilmoittaminen/itse käyminen. Noilla pääsee hyvin alkuun.

Ei välttämättä tarvitse harjoitella mitään, lapset yleensä oppii ne taidot aika nopeasti päiväkodissa sitten. Kun kaverit vieressä tekee ja aikuiset vähän "vaatii", niin kyllä ne taidot sieltä löytyy.

Omassa ryhmässä 4-vuotiaat osaa pukea ja riisua pääsääntöisesti itse (hankalissa jutuissa autetaan, mutta opetetaan jo esim. vetoketjuja), osaavat syödä itse ja viedä astiat kärryyn + esim. tyhjentää tähteet roskikseen nätisti, osaavat ilmoittaa vessahädästä ja meillä kaikki suoriutuu itse vessasta. Tietysti oletetaan että 4-vuotias osaa jo kuunnella ohjeita ja toimia niiden mukaan, odottaa vuoroaan ja huomioida muita.. noudattaa yhteisiä sääntöjä. Osaa myös huolehtia jo omista tavaroistaan (että vie esim. omat vaatteet paikoilleen lokeroon jne ), osaavat itse käännellä vaatteita oikein päin ja viikata ne (emme siis oleta samantasoista viikkausta kuin aikuisilta, vaan sitä ettei niitä jätetä myttyyn lattialle).

4-vuotias yleensä osaa piirtää jo niin että siitä jotain erottaa, hallitsee kynäotteen, on vähän harjoitellut saksilla mutta ei tarvitse osata itse leikata... näissäkin on paljon eroja sen suhteen mikä lapsen oma kiinnostus on. Sama juttu liikunnassa, toiset on ketterämpiä kuin toiset.

Yhteistyössä