Mitä 10 - 11 kk lapsenne osaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tellu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tellu

Vieras
Meidän 10,5 kk poika ei konttaa eikä edes ryömi, korkeintaan metrin paljaalla lattialla. Istuu tukevasti, muttei itse nouse, ei tosin paljoa tarvitse auttaa. Jalkani päältä nousee ylös seisomaan, mutta tarvitsee tukea. Sanoo äitti, amppu, (lamppu) ello (kello), kitto (kiitos). Tuo liikkumattomuus huolestuttaa...

kävelee, juokseekin välillä, tavuttaa ei puhu kuitenkaan, kiipeilee..osaa tulla sohvalta itse alas. potkii palloa :D ja tyttö loppukuussa 11kk muoks ja sanoja ymmärtää aikatavalla..hakee esineen minkä pyytää ja tuo sen

Toinen kävelee ja ottaa välillä juoksuaskelia, potkii palloa jne, toinen kaksonen "vain" kävelee. Ymmärtävät joitain sanoja, mutta toinen ei sano mitään ja toisella tällaisia kuten kop, kop, nam, nam.

Kaverin lapsi ei ryöminyt eikä kontannut kunnes n 1-vuotiaana nousi seisomaan ja lähti kävelemään. Ja ihan normaali lapsi!!! Toinen tuttavalapsi lähti kävelemään 1v 5kk iässä. Omasihan on nopeasti (!) oppinut puhumaan, tuo sanavarasto oli meillä esikoisella 1,5-vuotiaana.. Niillä joilla on kiire liikkua (ja muutenkin vauhtia), ei ole aikaa pysähtyä puhumista opettelemaan. Ja kun on monta lasta, niin huomaa että ne ovat OIKEASTI ERILAISISTA ASIOISTA KIINNOSTUNEITA, eikä sellaiseen joka ei nappaa, pysty pakottamaan.

Älä huolestu!

minullekkin neuvolassa sanottiin kun tyttö on aikasin liikkumaan lähtenyt että puhe saattaa jäädä..mutta kyllä se sieltä tulee...tuskin mykäksi jää :D

Mun lapseni on nyt jo yli vuoden, mutta tuossa vaiheessa hän osasi mm. kävellä ilman tukea, nousta seisomaan ilman tukea, nousi istumaan tuetta, sanoa äiti/kiitti/vaippa, osasi laskeutua jalat edellä sohvalta/sänkystä, osasi kiivetä joka paikkaan, tuoda pyynnöstä tavaroita(esim. kirjan, pallon), heittää palloa, vilkuttaa pyydettäessä, tanssia musiikin tahdissa, näyttää missä on nenä, halailla sanoen samalla ai...

Yhteistyössä