Mistähän keksitään seuraavaksi alkaa rahastamaan!? lisämaksu raflassa jos ei syö lautastaan tyhjäksi :o

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjonga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

fjonga

Aktiivinen jäsen
11.10.2004
20 142
6
38
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200905259641090_uu.shtml

Ravintola rankaisee ruuan jättämisestä:
Lautanen tyhjäksi tai lisämaksu!
Maanantai 25.5.2009 klo 11.19

- Jätin viimeiselle lautaselle ainoastaan vähän rehuja, kun en jaksanut syödä kaikkea. Jouduin maksamaan 6,90 euroa ylimääräistä, kertoo lauantaisesta ravintolakäynnistään tuohtunut asiakas.

Jyväskyläläinen ravintola yrittää vähentää jätteen määrää laskuttamalla asiakkaita ruuan jättämisestä.
Jyväskyläläinen ravintola yrittää vähentää jätteen määrää laskuttamalla asiakkaita ruuan jättämisestä. (EERO LIESIMAA)

Jyväskyläläisen Hong Kong Cityn buffetkäytäntö kummastuttaa asiakkaita. Buffet à la carten ostajalle luvataan kiinalaisravintolan nettisivuilla "kaikki listan alku- ja pääruoat sekä salaatti. Voit valita erilaisia makuja ja syödä niin paljon kuin haluat. Suosittelemme, että tilaat 1 - 3 annosta kerrallaan. Buffet-ruokia ei saa mukaan vietäväksi."

- Kun tilasimme, meille sanottiin epäselvällä suomella, että kaikki pitää syödä. Luulin sitä vitsiksi, eikä lisämaksusta ollut puhetta, lisää pettynyt asiakas.

- Luulin, että puhe oli edellisen lautasen tyhjäksi syömisestä ennen seuraavan annoksen tilaamista, täydentää toinen paikalla ollut asiakas.

Jos asiakas ei syö ruokaa loppuun, buffetista maksetun 13,80 euron lisäksi täytyy maksaa 6,90 euroa lisää.

- Tällainen käytäntö meillä on ollut jo yli vuoden, ravintolasta vahvistetaan.

- Ylijääneet ruoat täytyy laittaa biojätteeseen, ja haluamme vähentää jätteen määrää, ravintolasta sanotaan rangaistukselta kuulostavan maksun syyksi.

Nettisivuilla yllättävästä säännöstä ei ole mainintaa. Buffet-aterian tilaamista suunnittelevien kannattaa siis miettiä tarkkaan, montako annosta jaksaa syödä.

EEVA KUKKOLA
eeva.kukkola@iltalehti.fi

Just luin samaa uutista, ja mielestäni toi on törkeetä. Empä asiois uudestaan siinä puljussa, jos joutusin maksamaan lisähintaa jätetystä ruuasta, olenhan sen ruuan jo kuitenkin kertaalleen maksanut!

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Just luin samaa uutista, ja mielestäni toi on törkeetä. Empä asiois uudestaan siinä puljussa, jos joutusin maksamaan lisähintaa jätetystä ruuasta, olenhan sen ruuan jo kuitenkin kertaalleen maksanut!

mikäli mä ymmärsin oikein, paikassa ei ole "seisovaa pöytää" johon voisi kasata haluamansa määrän ruokaa vaan annokset tilataan erikseen...?

Sinänsä mielenkiintoista. Toisaalta ruuasta ei etukäteen tiedä, mitä moskaa saa lautaselleen, mutta toisaalta "ilmaista" ruokaa haaskataan surutta.

Kannattaisi pitää korkeampi hinta kaikille ja antaa tyhjästä lautasesta alennuslippu seuraavaksi kerraksi. Markkinointia nääs.

Mulle tuo on Thaimaasta tuttu käytäntö, jo vuosien takaa. Mun mielestä on ihan reilua, että buffet-pöydästä otetaan vain sen verran kuin syödään. Esim. pitsabuffeteissa on mun mielestä todella rumaa vetää vain pitsojen keskustat ja jättää syömättä reunapalat, joissa vielä tavallisesti on sentin verran täytettäkin jäljellä :headwall:

Hoksasinkin vasta nyt, että tuolla ei siis vissiin saakaan itse käydä välillä täyttämässä lautastaan vaan annokset pitää tilata etukäteen tai ainakin erikseen, mikä tietenkin on aikaa vievää. Kinkkinen juttu, mutta toisaalta mielestäni kuitenkin ymmärrettävä.

Jos ei selväksi tulisi tilatessa että tuollaisesta tarvitsee maksaa jäisi maksamatta.
Olisi sitten syytä opetella sen verran hyvää suomea että asiakkaat ymmärtävät myös.

Ei oo totta!

Entäs jos ei todellakaan tykkää siitä ruuasta. Mulla on ainakin usein jäänyt lautaselle jotain, mikä vaan on niin pahaa... Harmittaa edes maksaa sellaisesta.

Idea kyllä hyvä, koska ruokaa tosiaan heitetään niin paljon roskiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Perskärpänen:
Mulle tuo on Thaimaasta tuttu käytäntö, jo vuosien takaa. Mun mielestä on ihan reilua, että buffet-pöydästä otetaan vain sen verran kuin syödään. Esim. pitsabuffeteissa on mun mielestä todella rumaa vetää vain pitsojen keskustat ja jättää syömättä reunapalat, joissa vielä tavallisesti on sentin verran täytettäkin jäljellä :headwall:

Tämä täytyy sitten ilmoittaa selvästi :)

No en mä ainakaan ala mahaani täyttämään esim.PizzaRaxin 5-senttisillä reunakäntyillä. Muutenkin pihisti täytettä heidän lätyissään.

"jyväskyläläinen ravintola yrittää päästä eroon asiakkaista" -otsikko paremmin sopis tohon...

no ei oo kyl meidän perheellä asiaa enää ravintolaan jos tollanen käytäntö tulee kaikkialle.. likka ei nimittäin melkein koskaan jaksa syödä kaikkia, ja enkä maksa siitä enempää

no noi oliki jotain kiinalaisia vai mitä lie ,mä en käy nois kaiken maailman kebab ym joissa ei ole suomalaisia! Tuskin suomalaiset ravintolan pitäjät tollasia keksis! Suosikaa suomalaista!

Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:

Tämä täytyy sitten ilmoittaa selvästi :)

Jep, ilman muuta!

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:

No en mä ainakaan ala mahaani täyttämään esim.PizzaRaxin 5-senttisillä reunakäntyillä. Muutenkin pihisti täytettä heidän lätyissään.

Onhan niitä muitakin ravintoloita, joissa tarjonta on mieluisampaa :)

Eli nyt ei voi opetella uusia makuja maisetelemalla, että vaikka ottaisi vähän lautaselle jotain outoa, eikä sitten tykkää, siitä ylimenevästä pitää maksaa.

Tai jos ruoka kertakaikkisesti on pahaa.

Jos tommonen käytäntö on, siitä pitäisi ilmoittaa kunnolla, vaikkapa plakaatti seinälle. suomeksi.
Minusta tässä on rahastuksen maku.

Hoksasinkin vasta nyt, että tuolla ei siis vissiin saakaan itse käydä välillä täyttämässä lautastaan vaan annokset pitää tilata etukäteen tai ainakin erikseen, mikä tietenkin on aikaa vievää. Kinkkinen juttu, mutta toisaalta mielestäni kuitenkin ymmärrettävä.

tuo ei ollut buffetpöytä vaan tarjoilija toi annokset.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:

Eikös se ollut buffetsysteemi, jossa sai haluamiaan juttuja tilata niin paljon kuin syö?

nimenomaan saa tilata niin paljon kuin syö. eli ei haeta itse pöydästä vaan ne annokset tilataan. niinkuin muissakin ala carte paikoissa.

Eikös se ollut buffetsysteemi, jossa sai haluamiaan juttuja tilata niin paljon kuin syö?

ja buffetjuttu on esim se missä ruoka on pöydällä niin, että asiakas saa itse ottaa sen verran kun jaksaa.

Toi olis loistava käytäntö jossain ruottinlaivalla, kun kattoo sitä touhua. Porukat lappaa lautasen täyteen ja syö vähän, sit haetaan uutta tilalle...
Mut ilmoittaa pitäisi ja vain silloin kun asiakas itse täyttää lautasensa.
eli ns seisovissa pöydissä

ja buffetjuttu on esim se missä ruoka on pöydällä niin, että asiakas saa itse ottaa sen verran kun jaksaa.

Ehkä ravintola haluaa vinkata, että ei ole fiksua tilata 8 eri annosta ja jättää suuren osan syömättä. Kun on vaan niin halpaa... Mutta kyllähän tuollainen on mielenkiintoista, jos tilaa 2 annosta ja vähän ruokaa lautasella. Jos siitä maksu pamahtaa.

Yhteistyössä