Mistähän johtuu tämmöiset selkävaivat? Onko kenellekään samaa..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xxxX"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"xxxX"

Vieras
Eli aina aamuisin on ihan järkyttävät selkäkivut. Tuntuu nukkumisen jälkeen siltä kuin selkä katkeaisi kahtia jos joutuu vaikka vauvan nostamaan pinniksestä. Ja ihan sama missä on nukkunut eli ei ole sängystäkään kiinni.

Joskus aamuisin herään siihen kipuun enkä voi enää jatkaa unia vaan on pakko nousta ylös että selkä "vertyy".. siihen menee n. puolisen tuntia ettei tunnu enää niin jäykältä.

Selkäkivut alkoivat raskauden aikana ja jatkuivat sitten synnytyksen jälkeenkin tässä muodossa. Onko kenelläkään samanlaista? En pysty esim. enää nukkumaan mahallaan ollenkaan koska silloinkin sattuu selkään.

Ylipainoa on mutta on ollut joskus ennenkin eikä silloin ollut selkävaivoja..

No itelle ekana tuli mieleen että siellä saattaa olla osa lihaksista selässä jumissa, toiset liian kireänä ja osa liian 'löysänä' ja nämä yhdessa aiheuttaa kipua kun sen ryhdinkin ylläpitoon menee joiltain lihaksilta enemmän voimia kuin ennen. Auttaiskohan fysioterapeutin jumppaohjeet?

selkävaivoihin löytyy ihan yksinkertainen syy. voi olla kyse esim. liian kireistä takareisistä tai muista lihaksista. kokeileppa ihan yksinkertaisesti ensin vaikka naruhyppelyä,kävelyä, pyörailyä tms. jolla saat lihaksia lämpimäksi ja venyttele sen jälkeen kunnolla (pohkeet, takareidet, etureidet, kyljet, selkälihakset). testaa tätä muutamana päivänä ja kuulostele helpottaako tilanne. ei varmaankaa haittaa luulisi olevan.

voin sanoa että reumaa ei todellakaan ole eikä tule yhtäkkiä. Tyypillinen paniikkidiagnoosi jonka tekee jos lukee liika lääkärisivuja netistä.

Sulla on ehkä pientä välilevyjen kuivumista, pulistumista ja niiden aiheuttamaa hermopainetta. Menee ohi liikunnalla, jalkojen ja lantion ojentajalihasten venyttelyllä ja sillä että välttää liikaa paikallaanoloa ja jännityksessä oloa, ei ole pahoissa asennoissa pitkään. Selkävaivat kroonistuu helposti eli kannattaa heti alkaa tekemään asialle jotain. Myös liian pehmeä sänky, paksu tyyny voi haitata. Samoin liian lämmin sisäilma, verenkierto syvällä kehossa on tehotonta lämpimässä.
Kokeile myös kylmägeeliä. Älä käytä kipulääkkeitä kuin silloin kun on tosi kipeä , mutta silloin ota kunnon kuuri eikä paria nappia silloin tällöin. Ihan oikeesti , olen 12 v kärsinyt selkäkivuista ja usealla lääkärillä ja monissa hoidoissa käynyt ja nämä perusasiat on tosi tärkeät, liikunta ja verenkierto, niiden kanssa olen pärjännyt vaikka moni olisi tällaisen vaivan kanssa jo ehkä eläkkeellä ja jatkuvalla lääkityksellä.

Mulla oli kanssa tuollasta vaivaa...etenki aamuisin. Selkä tuntu "väsyneeltä" ja vauvaa kun laittoi pinnikseen tai pois pinniksestä, niin tuntui, että napsahtaa poikki justiinsa. Mulle kaikki selällään makaaminen on myrkkyä, varsinkin jos alusta on kova. Magneettitutkimuksessa kävin selästä enkä meinannut päästä siitä alustalta ylös, sairaanhoitaja "nosti" mut. Paljastui lannerangassa kulumia ja päätelevyturvotusta. Mies osti mulle sänkyyn sellasen memoryfoam-petarin (samaa ku Tempureissa) ja siitä asti selkä on aamuisin ollu ihan ok. Päivän mittaan sitte saattaa kipeytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Selkävikainen;22941063:
voin sanoa että reumaa ei todellakaan ole eikä tule yhtäkkiä. Tyypillinen paniikkidiagnoosi jonka tekee jos lukee liika lääkärisivuja netistä.
.
Noh, selkärankareuma todetaan aika usein juuri 30-40 vuotiaalla ja tauti saatetaan löytää vaikka korkeiden silmänpaineiden takia...

Täällä! Olen raskaana ja vaivat alkaneet nyt raskauden aikana.
Aamuisin selkää jomottelee, ihan tuolta ristiluun alueelta. Helpottaa sitten parin tunnin sisään heräämisestä.

Yhteistyössä