Onhan muillakin samanlaista kuin meillä. Meillä poika oli vajaa 6kk ikäinen, kun ekat hampit tuli, ja sitä ennen alettiin öisin itkemään ja heräileen, hampit tuli ja itkut vaan jatkuu. Ensin oli meilläkin, että satunnaisesti itkettiin. Nyt joka yö ja montakin kertaa yössä. Syö kerran yössä, tutti käytössä (käsien imemisen takia).
Minä ajattelin myös että meidän viereen ei saa ottaa, vaan pitää yrittää nukuttaa omaan sänkyyn. Yritinkin jos kitisi tai heräsi, mutta ei sinne nukuta. Että ei ne kaikki vauvat ole samanlaisia, että nukutaan tosta nuin vaan, tai että opetetaan nukahtamaan yksin ym. se ei yksinkertaisesti toimi kaikilla vauvoilla. Pitää muistaa, että vanhemmat tuntevat vain oman vauvansa eikä tiedä millaisia muiden vauvat ovat.
Nykyään en ressaa sillä, että ei saa ottaa viereen. Anoppi sanoi hyvin kun murehdin tuota viereen ottamista, että pittää sitä läheisyyttä antaa jos toinen sitä haluaa. Ja että vähän aikaahan sitä on lapsi loppujen lopuksi. Että jos lapsi joskus/aina onkin vanhempien vieressä, niin ei se maailmanloppu ole. Ja sehän jokaisen perheen oma asia, miten nukkumajutut sun muut hoidetaan. Joten jos tulee tarvetta ottaa vauva viereen, ei nuku tai on kipeä, niin silloin otetaan. Nämä nyt on minun mietteitä.

Noh....se itku ainakin meillä on niin raivoisaa, eikä taho loppua, että omaan sänkyyn ei ole mahdollista nukuttaa, sinne ei nukuta. Heti laitokselta asti ollut huono nukkumaan, ei edes silloin vastasyntyneenä nukkunut tosta noin vaan, vaan yritti pysyä hereillä, piti yrittää nukuttaa. Vaunuissakaan ei nuku ""kuten pitäisi"", väkisin olen yrittänyt vaunuihinkin nukuttaa, itkunki kanssa silloin pienempänä, nyt jotenki nukkuu.
Meillä pitää vain yrittää rauhoittaa ja sitten nukuttaa viereen, kun nukkuu niin siirrän omaan sänkyyn. Ei meillä ainakaan ole oppinut viereen, vaan nukkuu omassa sängyssä...jos yön nukkuu hyvin. Jos ei itke tai aloittamassa itkua, niin vaihan asentoa (kyljelleen) ja laitan tutin suuhun, yleensä raihoittuu.
Lasten lääkäri sanoi meille, että tässä iässä vauvoilla tulee levottomia öitä ja itku tulee siitä, että päivän aikana opittu/tapahtuvat ""purkautuvat"" itkulla. Ja kun lapsi oppii uutta tai päivä on ""hektinen"" (kuten lääkäri sanoi), niin yö saattaa olla levoton ja tulee itkua.
Meillä aamuyöstä eteenpäin nukutaan rauhallisesti, mutta alku yöllä ja puolen yön jälkeen on levottomampaa.