Mistä yöllinen oksentaminen voi johtua?

Meidän tyttö 4,5-v oksentelee ja yökkäilee öisin. Se alkoi pari viikkoa sitten ja parina yönä aina peräkkäin oksentaa tai yökkää. Nyt on jo vissiin viikko edellisestä oksentamisesta, mutta edelleen yökkäilee.
 
Voi ei. Tulipas heti aikamoisia vaihtoehtoja.

Käytiin lääkärissä viikko sitten ja sillon löyty pissatulehdus. Lääkäri luuli että siitä johtuu. Mäkin jo unohdin koko asian, mutta nyt taas parina yönä yökkäillyt.
 
kkjh
Täh?????? Meillon 1-vuotias nyt yöllä oksennellu muutaman kerran kuukauden aikana. Olen pitäny sitä limaisuutena (pojilla kuulemma on ahtasmmat hengitystiet, nyt ei ole flunssaa).. autoonkin oksensi viime viikolla.. nyt lisääntynyt, et oksensi eilen perjantaina aamupuurot ja rela-juomat. Oli yöllä yökkäilly neljä kertaa aina heti pian nukahdettuaan. Ja nyt oksensi heti herättyäön päiväunilta kun oltiin jo syömässä ruokaa.. olen pitänyt tätä mahatautina, vaikka eilinen olikin "kuiva päivä"..

Mut mun itseasiassa pitikin kysyä että onko yks vuotiaat mahatautiset reippaita höseltäjiä vai väsyneen kipeitä niin kuin aikuiset?? Vai siis pitääks täsdä nyt alkaa pelkää aivokasvainta???
 
En alkais heti ekana kyllä mitään aivokasvaimia epäilemään. Sen verran harvinaisia ja aiheuttavat yleensä muitakin oireita. Meillä tytöllä oli yökkäilyä ja nousi pieniä "oksennuksia", koska maha ei kestänyt makeutusaineita. Niitä oli esim. äipän pepsi maxeissa ja sisarusten pastilleissa. Ne kun karsi pois, katosi vaivat.
 
kkjh
Voi jestas... tää palsta on kyllä ihan kauhee :( ei olis pitäny tulla lukee...
Muutenkaa en oo nyt saanu nukuttua kun oon pelänny millon tuo taas nukkuessaan oksentaa, ja et saako kaiken pihalle ettei jää kurkkuun.. kun mää tota "
mahatautia" ihmettelen, kun tosissaa ihan normaalisti koheltaa, ja tänäänkin olis vaan heti halunnu jatkaa syömistä vaikka just oksensi, itku tuli siitä kun lautanen siirrettii sivummalle ja lähdettii pesulle...

...isoja kita/nielurisoja voisin kans syyttää.. tai teillä noide lisäks poskionteloita...
 
Meidän tyttö 4,5-v oksentelee ja yökkäilee öisin. Se alkoi pari viikkoa sitten ja parina yönä aina peräkkäin oksentaa tai yökkää. Nyt on jo vissiin viikko edellisestä oksentamisesta, mutta edelleen yökkäilee.
Ettei olis refluksi vaivoja?? Mulla itelläni nimittäin on ja alkaa oksentelulla iltasin/öisin ja vaan sillon jos olen syöny jotenkin väärin. Tuon takia on paino mulla tippunu aika rajusti ja siihen lisäksi fyysinen työ, joka vie myös painoa.

Vie lapsi lääkäriin. Alkaa hyvin äkkiä näkymään painossa ja noi refluksi vaivat yleensä alkaa illasta/yöstä. Sängyn pääty koholle kirjoilla n. 10-15 cm, eli kirjoja sängyn jalkojen alle, pää puolelle, noi helpottaa, ettei tule ruuan takasin virtausta. Onko lapsella ollu ylähengitystie infektioita paljon, entä korvatulehduksia? Nämä on nimittäin sidoksissa toisiinsa.

Mulla itelläni on krooninen poskiontelotulehdus ja johtuu juurikin tuosta refluksista. Lääkärin kanssa, siitä puhuttiin, että useimmiten krooniset ylähengistystie oireet johtuvat tuosta refluksista.
 
Mä katon huomenna sen pissatulehduksen kontrollin ja sitten mennään lääkärille sen jälkeen.

Tytöstä ei saa yöllä mitään tolkkua, että sattuuko johonkin tms. On niin sikeessä uneessa kun herää vaan yökkäilemään.

En osaa yhdistää mihinkään ruoka-aineeseen, mutta täytyy vaikka vähän pitää ruokapäiväkirjaa. Riiittääkö pelkät iltapalat vai vaikuttaako refluksiin koko päivän syömiset?
 
"Kirurgi"
Refluksi 1. todennäköisyydellä.

Pakko korjata noihin aikaisempiin kommentteihin: aivokasvain keski-/pikkuaivojen alueella aiheuttaisi oksentelua erityisesti aamuisin/aamuöisin, mutta harvoin ilman (intensiivistä) päänsärkyä. Eikä tämä johtuisi mistään verisuonten lististymisestä vaan likvorkierron häiriöstä.
 

Yhteistyössä