Mistä voimia?

Purkaanpa ahdistustani nyt tänne.
Lyhykäisyydessään tilanne tämä, EI OLE OMAA AIKAA.... Tuntuu että kaikki aika menee lapsien hoitoon ja siivoomiseen :( Mulla kolme alle 5v lasta ja päivärytmi menee seuraavanlaisesti, lapset herää aamuisin noin kello 6, päiväunia ei nukuta (paitsi vauva), Joka päivä vanhemmat tappelee ja riitelee jatkuvasti :headwall: päivät touhutaan kaikenlaista ja illalla yritän (HUOM yritän) saada lapset nukkumaan noin klo 20,mut kun petiin mennessä alkaa riehuminen yms ja loppujen lopuks nukahtavat vasta n klo 23 \|O :headwall: :headwall: sitten kun ehtis hiukan itse hengähtää niin pitäis mennä jo itekin nukkumaan ja juuri kun unen päästä saa kiinni niin nuorin herää syömään (syö 1-2krt/yö) Ja sitten pitää keskimmäinen herättää pissalle,muuten pissaa sänkyyn \|O \|O \|O
Omaa rauhaa/aikaa ei ole kuin vasta yöllä,en ehdi harrastaa mitää,saatika tapaamaan ystäviä (jotka kaikki häviävät vähitellen) :(
Alan vain olemaan jotenkin niin lopussa ja tuntuu ettei minkäänlaista pakotietä ole :/
Rakastan lapsiani ylikaiken,mut tällä hetkellä tuntuu kuin he imisivät minut loppuun.........
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:27 peppi kirjoitti:
Purkaanpa ahdistustani nyt tänne.
Lyhykäisyydessään tilanne tämä, EI OLE OMAA AIKAA.... Tuntuu että kaikki aika menee lapsien hoitoon ja siivoomiseen :( Mulla kolme alle 5v lasta ja päivärytmi menee seuraavanlaisesti, lapset herää aamuisin noin kello 6, päiväunia ei nukuta (paitsi vauva), Joka päivä vanhemmat tappelee ja riitelee jatkuvasti :headwall: päivät touhutaan kaikenlaista ja illalla yritän (HUOM yritän) saada lapset nukkumaan noin klo 20,mut kun petiin mennessä alkaa riehuminen yms ja loppujen lopuks nukahtavat vasta n klo 23 \|O :headwall: :headwall: sitten kun ehtis hiukan itse hengähtää niin pitäis mennä jo itekin nukkumaan ja juuri kun unen päästä saa kiinni niin nuorin herää syömään (syö 1-2krt/yö) Ja sitten pitää keskimmäinen herättää pissalle,muuten pissaa sänkyyn \|O \|O \|O
Omaa rauhaa/aikaa ei ole kuin vasta yöllä,en ehdi harrastaa mitää,saatika tapaamaan ystäviä (jotka kaikki häviävät vähitellen) :(
Alan vain olemaan jotenkin niin lopussa ja tuntuu ettei minkäänlaista pakotietä ole :/
Rakastan lapsiani ylikaiken,mut tällä hetkellä tuntuu kuin he imisivät minut loppuun.........
Miten niin yrität saada nukkumaan :eek: Lasten täytyy saada nukkua kunnon yöunet.
 
Meillä menivät tuossa iässä sänkyyn jo klo 19.00 juuri siksi kun heräsivät aikaisin, eivätkä nukkuneet päiväunia.
Nukkuvatko samassa huoneessa? Onko teillä tapana lukea iltasatua tai muutta rauhoittavaa? Tuohon iltaan kannattaa satsata, että saisi lapset nukahtamaan ajoissa. Silloin jaksaisivat päivälläkin paremmin kun eivät ole väsyneitä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:42 tasamaan tallaaja kirjoitti:
Meillä menivät tuossa iässä sänkyyn jo klo 19.00 juuri siksi kun heräsivät aikaisin, eivätkä nukkuneet päiväunia.
Nukkuvatko samassa huoneessa? Onko teillä tapana lukea iltasatua tai muutta rauhoittavaa? Tuohon iltaan kannattaa satsata, että saisi lapset nukahtamaan ajoissa. Silloin jaksaisivat päivälläkin paremmin kun eivät ole väsyneitä.
Samassa huoneessa nukkuvat ja vaikka vanhin nukahtaisikin niin keskimmäinen herättää jne :kieh: Ollaan kokeiltua lähes tulkoon kaikkea jotta nukahtaisivat...Satuja oon lukenut ja vieressä istumista,mut kun poistun huoneesta niin jo se mellastus alkaa :headwall: Päivisin tosiaan huomaa että käyvät hieman ylikierroksilla väsymyksen takia :/
 
Lasten yöunet tuntuu kyllä tosi lyhyiltä, jos ei päiväunia ole!
Eli voisko levottomuuteen olla syynä liian vähä uni? Mä vaatisin lapsilta päivällä lepohetkeä. Sellitäisin, että aivot tarvii lepoa ja kaikki huilaa 15 minuuttia ja aika alkaa alusta, jos riehuu. Kirjaa saa hiljaa selata, mutta ei puhua mitään. Eli vauvan päiväunien aikaan koko porukka vanhempien sängylle pötköttämään, äiti väliin, ettei lapset pääse riehumaan keskenään.
Illalla sama juttu, jos uni ei tahdo tulla, isolle sängylle pötkölleen ja äiti väliin. JOs ei siitä ole muuta iloa, niin äiti saa levätä.
 
joo
Vaippa sille yöpissaajalle yöksi, kunnes on valmis heräämään itse vessaan.

Tiukempaa linjaa siihen nukkumaan menoon, alkavat oppia kun huomaavat että nukkumaan mennään ja siellä todella nukutaan ja jos ei nukuta, suut pysyy kiinni kuitenkin ja päät tyynyssä.

Saattaa viedä hetken (pari viikkoa) mut elämä helpottuu huomattavasti kun rutiinit muodostuvat tutuiksi koko perheele. Johdonmukaisuutta!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:55 joo kirjoitti:
Vaippa sille yöpissaajalle yöksi, kunnes on valmis heräämään itse vessaan.

Tiukempaa linjaa siihen nukkumaan menoon, alkavat oppia kun huomaavat että nukkumaan mennään ja siellä todella nukutaan ja jos ei nukuta, suut pysyy kiinni kuitenkin ja päät tyynyssä.

Saattaa viedä hetken (pari viikkoa) mut elämä helpottuu huomattavasti kun rutiinit muodostuvat tutuiksi koko perheele. Johdonmukaisuutta!
Yöpissaajalle ei vaippaa saa enään laitettua....

Ja mitä ehdotuksia sulla on tuohon tiukan linjan vetämiseen? Et arvaakkaan mitä ollaan kokeiltu ja yritetty :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 13:01 peppi kirjoitti:
\
Ja mitä ehdotuksia sulla on tuohon tiukan linjan vetämiseen? Et arvaakkaan mitä ollaan kokeiltu ja yritetty :/
Minkä ikäisiä lapset on? Sekin vaikuttaa siihen, miten asiaa voisi yrittää lähestyä. Jo 3 vuotias ymmärtää kyllä, kun asiat selitetään.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:49 peppi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 12:42 tasamaan tallaaja kirjoitti:
Meillä menivät tuossa iässä sänkyyn jo klo 19.00 juuri siksi kun heräsivät aikaisin, eivätkä nukkuneet päiväunia.
Nukkuvatko samassa huoneessa? Onko teillä tapana lukea iltasatua tai muutta rauhoittavaa? Tuohon iltaan kannattaa satsata, että saisi lapset nukahtamaan ajoissa. Silloin jaksaisivat päivälläkin paremmin kun eivät ole väsyneitä.
Samassa huoneessa nukkuvat ja vaikka vanhin nukahtaisikin niin keskimmäinen herättää jne :kieh: Ollaan kokeiltua lähes tulkoon kaikkea jotta nukahtaisivat...Satuja oon lukenut ja vieressä istumista,mut kun poistun huoneesta niin jo se mellastus alkaa :headwall: Päivisin tosiaan huomaa että käyvät hieman ylikierroksilla väsymyksen takia :/

Oletteko kokeilleet satukasetteja tai rauhallista musiikkia? Iltaan jotain rauhoittavaa ennen sänkyyn menoa, esim filmin katsomista. Keskimmäinen sänkyyn ensin rauhoittumaan.. Palkitsemista esim tarrasysteemi. Aina kun nukkumaanmeneminen menee hyvin saa tarran vihkoon. Tähän voi vielä jatkaa, että tietystä määrästä tarroja saa jonkun palkinnon. Muitakin asioita voi palkita tarralla.
 
Kuulostaa tutulle. Ise olen huomannut seuraavat jutut hyviksi.
-säännöllinen päivärytmi
-ulkoilua ainakin aamupäivisin
-kunnon ruoka lounas aikaan
-pakollinen lepo/rauhoittumisaika ruuan päälle
-iltarutiinit aina samat ennen nukkumaan menoa

Itsekkin huomasin jaksavani paljon paremmin, kun päivässä oli joku rytmi ja säännöllisyys.
 
Mitäs jos siirtäisit nukkumaanmenoa tunnilla aikaisemmaksi? Yliväsyneenä nimittäin on kahta hankalampi nukahtaa.

Meillä lapset on 6v, 1v5kk ja 4kk joten ymmärrän väsymyksesi tosi hyvin. Meillä kaksi vanhempaa nukkuvat omissa huoneissaan, vauva meidän makkarissa juuri yösyömisten takia, kun alkaa nukkumaan kokonaisia öitä, siirtyy keskimmäisen kanssa samaan huoneeseen.

Minä vannon rutiinien nimeen. Päivät ovat arkena liki poikkeuksetta aina samanlaisia, satoi tai paistoi. Meillä on puistopäivät jolloin mennään puistoon, muulloin ollaan omalla pihalla, tunnin verran aamupäivällä ja tunti pari iltapäivästä, nyt kesän tulleen varmasti enempi. Ruokailut aika tarkalleen samoihin aikoihin yms. Toki välillä tehdään jotain joka sekoittaa nuo päivät eikä se aiheuta sen kummempaa hämminkiä, seuraavana sitten taas palataan vanhaan rytmiin. Väsyttäväähän tämä on, musta tuntuu että kuopuksen syntymän jälkeen mulla on särkenyt päätä väsymyksestä joka päivä ja odotan kieli pitkällä kun miehen loma alkaa, katras häipyy mökille ja olen ekaksi viikon yksin ennen kuin menen perästä. Se saattaa tarkoittaa että imetys loppuu siihen mutta sitten loppuu, mä aion nukkua sen viikon, hankkia kertaalleen kunnon kankkusen ja luukuttaa jotain muuta musiikkia kuin smurffien tanssihittejä ja frööbelin palokoita...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 13:29 vieras kirjoitti:
Kuulostaa tutulle. Ise olen huomannut seuraavat jutut hyviksi.
-säännöllinen päivärytmi
-ulkoilua ainakin aamupäivisin
-kunnon ruoka lounas aikaan
-pakollinen lepo/rauhoittumisaika ruuan päälle
-iltarutiinit aina samat ennen nukkumaan menoa

Itsekkin huomasin jaksavani paljon paremmin, kun päivässä oli joku rytmi ja säännöllisyys.
huoh...Meillä on aina,esikoisen syntymästä saakka ollut säännölliset päivärytmit. Aamiaisen ja aamutoimien jälkeen pihalle ja 12:sta ruokailu jonka jälkeen levolle. Sen jälkeen leikkiä ja touhua ja pääruuan valmistusta. Ruokailu jonka jälkeen usein vielä ulos. Iltapalalle ja siitä iltapesulle ja petiin. Eli rytmistä ja säännöllisyydestä ei nyt ole kiinni.

Oon koittanut laittaa jo aikasemminkin nukkumaan,mut ei sillä ole vaikutusta.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 13:41 peppi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 13:29 vieras kirjoitti:
Kuulostaa tutulle. Ise olen huomannut seuraavat jutut hyviksi.
-säännöllinen päivärytmi
-ulkoilua ainakin aamupäivisin
-kunnon ruoka lounas aikaan
-pakollinen lepo/rauhoittumisaika ruuan päälle
-iltarutiinit aina samat ennen nukkumaan menoa

Itsekkin huomasin jaksavani paljon paremmin, kun päivässä oli joku rytmi ja säännöllisyys.
huoh...Meillä on aina,esikoisen syntymästä saakka ollut säännölliset päivärytmit. Aamiaisen ja aamutoimien jälkeen pihalle ja 12:sta ruokailu jonka jälkeen levolle. Sen jälkeen leikkiä ja touhua ja pääruuan valmistusta. Ruokailu jonka jälkeen usein vielä ulos. Iltapalalle ja siitä iltapesulle ja petiin. Eli rytmistä ja säännöllisyydestä ei nyt ole kiinni.

Oon koittanut laittaa jo aikasemminkin nukkumaan,mut ei sillä ole vaikutusta.
Ei voi toivottaa kuin jaksamista. Päivä kerrallaan. Ja kokemuksesta tiedän, ei siihen opiskeluun ole ihan pakko käyttää jatkuvasti 7 päivää viikossa, hitaampikin tahti riittää. Se tiukka opiskelu voi olla nimittäin miehelle pakopaikka kodin kaaoksesta. Sun ei auta kuin vääntää rautalangasta että tarvitset miestä kotona edes joskus. Jätät vaikka säännöllisesti muutaman kerran viikossa iltahulinat miehelle, laitat tulpat korviin ja menet itse nukkumaan tai häippäset vaikka lenkille. Meillä käy monesti niin että niinä päivinä kun haluan lähteä lenkille, astun ovesta ulos kun mies tulee ovesta sisään. Aluksi murmutti hiukan että hän tarvitsisi lepohetken työpäivänsä päätyttyä mutta kun riittävästi rautalankamallia väänsi niin ymmärsi että minulla sitä lepohetkeä ei ole, ei lakisääteisiä kahvitaukoja, ei rauhassa syötyö lounasta, ei edes vessarauhaa. Niin että jos parina päivänä viikossa joutuu saman tien kotiin tullessaa käärimään hihat ja aloittaa kotishown pyörityksen, aika helppoa on siltikin :)

Meillä myös auttoi se kun olin viikon reissussa ja mies oli lasten ja koiran kanssa keskenään kotona ja silloin lapsia ei ollut kuin 2. Raukk aoli ihan kuollut kun tulin kotiin :)
 
Missä isä? Meillä isä laittaa isommat nukkumaan. Menee samaan huoneeseen ja lukee kirjaa tai keksii itse jonkin tarinan. Lopuksi lähtee pois kun lapset ovat nukahtaneet tai nukahtamaisillaan. Isin kainaloon siis nukahtavat ja isä joko nukkuu samalla tai nousee vielä ylös.
 

Yhteistyössä