Mistä voi johtua kokoajan ''palan tunne kurkussa''

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tuntuu niinku olis hius tai joku karva jääny nieluun. Tuntunu jo pari kuukautta. Kävin lekurissakin mut ukko nauro minut suorastaan ulos ''en löydä sinusta mitään vikaa''. En ole nähnyt mitään erityistä vaikka monesti olen lampulla katsonu. Ehkä vähän vaaleampi mitä aikasemmin... Ei ole rehellisesti kipee vaan sellanen karvasen olonen.
 
Närästyksiäkin on monenlaista, ja voin sanoa kaikki mahdolliset tyypit kokeneena että kyse ihan varmasti närästyksestä - mahaportti falskaa, ja päästää mahahappojen happamat höyryt kurkkuun, jolloin kurkku ärsyyntyy ja tulee palan tunne. Olipas todella tietämätön lääkäri kun ei tällaista tiennyt. Toki palan tunne kurkussa voi johtua myös ahdistuksesta, mutta jos et koe olleesi erityisen ahdistunut...

Ruokavalion muutoksia vaan kehiin, Samarinia ja happolääkitystä...
 
Jos haluat asiaan varmistuksen ja käyt kurkkulääkärissä, niin voi varmistaa asian: mahahapoista johtuva kurkun ärsytys näkyy kurkussa eri värisenä (sinertävänä? en ole varma minkä värisenä...) kuin muista syistä johtuvat kurkun ärsytys- ja tulehdustilat. Näin sanoi kurkkulääkäri minulle.

Toki jos haluat varman diagnoosin niin älä ainakaan viikkoon lääkäriä ennen ota happolääkkeitä tai Samarinia...
 
Viimeksi muokattu:
"vieras ap"
No kieltämättä pientä ahdistusta on ilmassa. Lapsilla alkoi uus koulu. Pienemmät päiväkodisssa ja mä uudessa työpaikassa. Jne.
Mut mä nyt ainakin kokeilen tuota närästyslääkettä ku sitä kerta on ihan kotona.
 
"vieras ap"
[QUOTE="Mie";27005235]Mulla oli tunne,että pala kurkussa ja tuntui etei leipä ym kuiva mene kunnolla alas. Syynä oli vain kuiva kurkku.[/QUOTE]

;) no minulla kyllä eväs menee alas ihan liukkaasti.
 
tttrhrhr
Mulla tk-lääkäri puudutti nielun jollain suihkeella, että pystyi katsomaan syvemmälle nieluun ja siellä oli jotain rakkuloita joihin sain antibioottikuurin ja lähetteen kurkkutautien polille. Kolmen päivän päästä oli kurkkulääkäri, mutta lääke oli jo parantanut ne rakkulat, en tiedä mikä lie siellä nielussa silloin oli, mutta antibiooteilla meni ohi.
Ja oireena tosiaan tuo palan tunne kurkussa.
 
"..."
Minulla ollut palan tunnetta monta vuotta ja saanut jos jonkinlaisia arvailuja kuulla. On otettu kilpirauhastestit, sydänfilmit ja tähystetty. Oon käyny puheterapiassa ja äänenhuoltokurssilla..No onneksi n. pari vuotta sitten löytyi syy! Minulla on yliliikkuvat nivelet ja rintarankaan tulee lukkotiloja tai jotain..En ihan täysin ymmärrä, mutta omt-fysioterapia auttaa :)
Suosittelen siis käymään josko sieltä löytyisi apua (varsinkin stressi on voinut kiristää selkääsi entisestään)
 
"kts"
[QUOTE="...";27005371]Minulla ollut palan tunnetta monta vuotta ja saanut jos jonkinlaisia arvailuja kuulla. On otettu kilpirauhastestit, sydänfilmit ja tähystetty. Oon käyny puheterapiassa ja äänenhuoltokurssilla..No onneksi n. pari vuotta sitten löytyi syy! Minulla on yliliikkuvat nivelet ja rintarankaan tulee lukkotiloja tai jotain..En ihan täysin ymmärrä, mutta omt-fysioterapia auttaa :)
Suosittelen siis käymään josko sieltä löytyisi apua (varsinkin stressi on voinut kiristää selkääsi entisestään)[/QUOTE]

Kiitos viestistä. Mulla ollut jo useamman kk:n kamala palan tunne kurkussa ja kaikki mahd on tutkittu. Mulla on just yliliikkuvat nivelet ja stressiä on. Jospa se ois just tuota.
 
"korvis"
Ensimmäinen asia olisi minusta käydä kurkkutautilääkärillä, joka pystyy katsomaan syvälle kurkkuun. Hän näkee myös refluksin jäljet, jos siitä on kyse ja hapot nousevat tosi ylös. Ei taskulampusta ja puutikusta ole paljoa apua tuollaisessa, joten terveyskeskuslääkäri ei varmaankaan näe mitään vikaa kurkussa...
 
vierailija
Raskauden aikainen närästys oli kyllä ihan erillaista? Pitää kokeilla jos närästyslääke auttais...
Närästys aiheuttaa sitä että ne se ruokatorvi ikäänkuin syöpyy niistä mahanesteistä ja se aiheuttaa sen muutoksen kurkussa tietysti koska se mahaneste on aika äkäistä kamaa ja aiheuttaa varmasti vahinkoa jos se nousee mahalaukusta ruokatorveen eli se ei itsessään närästystä ole vaan sen aiheuttama vaiva. Oisko toinen mahdollisuus sitten proppu nielussa joka aiheuttaa sen tunteen sinne nieluun
 
vierailija
Närästys aiheuttaa sitä että ne se ruokatorvi ikäänkuin syöpyy niistä mahanesteistä ja se aiheuttaa sen muutoksen kurkussa tietysti koska se mahaneste on aika äkäistä kamaa ja aiheuttaa varmasti vahinkoa jos se nousee mahalaukusta ruokatorveen eli se ei itsessään närästystä ole vaan sen aiheuttama vaiva. Oisko toinen mahdollisuus sitten proppu nielussa joka aiheuttaa sen tunteen sinne nieluun
Rasvaton ruokavalio aiheuttaa kyllä
 

Yhteistyössä