Mistä tietää onko valmis toisen lapsen yritykseen?

  • Viestiketjun aloittaja toinen lapsi ehkä joskus
  • Ensimmäinen viesti
toinen lapsi ehkä joskus
Esikko nyt 1v 1kk. Toinen napero on mietinnässä.

Monesti kuulee 'olisit ajatellut sitä ennen lasten tekoa' noh minähän tässä nyt ajattelen sitten :) mutta en oikein taas tiedä mitä pitäisi ajatella?

Kuinka radikaalisti toinen lapsi muuttaa elämää?

Toisen lapsen kyllä haluan, vauvakuume on päällä, mutta vielä ehtisi ns järjellä ajattelemaankin :D
 
Tytteli
Niin mitäköhän sitä pitäis oikein ajatella? =) Meillä kävi vähän vahinko ja nyt on toinen lapsi ihan kohta syntymässä, esikoinen on nyt tasan 2v. Raskausaika on ollut vähän rankkaa kun on pitänyt huolehtia myös esikoisesta, joka on vielä aika pieni kuitenkin. Meillä kuitenkin lapsi ollut koko ajan tarhassa ja itse oon ollut töissä, nyt tietty jo äippälomalla taas. Vauva-arkikin voi tietty olla rankkaa kun on sitten toi esikoinenkin hoidettavana, mutta sitten on kuitenkin ihanaa olla taas kotona ja esikoinenkin saa nyt sitten olla kotihoidossa. Mun mielestä on mukavaa, että lapset nyt tulee näin lyhyellä välillä. Ehkä voit miettiä, että haluatko nyt vähän hengähtää kun esikoinen alkaa olla jo helpompi tapaus ja nauttia tästä ajasta sitten vai onko jo semmoinen vauvakuume, että toinen on jo tervetullut kun esikoinenkin alkaa nyt olla isompi eikä pikkuvauva enää. Vaikea sanoa. =)
 
Mun paras kaveri sano sen ainaki kivasti et paljon helpompaa on ku mukuloista on toisilleen seuraa.. se puuhaa jo neljättä :) sillä lapset on 6, 4 ja pienin on reilun vuoden ikänen. Ja kaks vanhinta poikaa pitää kyl toisillensa seuraa kokoajan.. mut eiköhän sitä elämääkin sit oo vähän enempi!
 
vieras
Mun mielestä ensimmäinen lapsi muuttaa elämää radikaalisti, toinen meneekin sitten siinä sivussa. Elämä kahden lapsen kanssa on mun mielestä helpompaa kuin yhden, koska lapsista on sitten seuraa toisilleen eikä äidin tarvitse koko ajan olla mukana joka asiassa. Eikä lapset roiku samalla lailla kintussa kiinni kuin yksi lapsi.

En mä ainakaan miettinyt sen kummempia, kun toista lasta alettiin yrittää. Haluttiin miehen kanssa lapselle sisarus, siinä se :)
 
ap
Ehkä se toinen lapsi saa sitten pikkuhiljaa tulla :)

Ennen esikoista olin miettinyt pidempää ikäeroa, mutta juurikin se että lapsista toisilleen enemmän seuraa alkaa painaa myös vaakakupissa. Toisaalta mietin myös ihan sitten esim muutaman vuoden päästä huvipuistoihin yms aktiviiteetteihin tuon esikon kanssa kun mennään niin ehkä se on 'helpompaa' että on kaveri siinä suht saman ikäinen, kuin että ihan vauva.

Toki eihän sitä tiedä tuleeko sitä toista ja millon, mutta luvan voisi antaa jo tulla ;)
 
vieras
Meillä esikoinen oli 2v2kk kun toinen synty. Aika kultaa varmaan muistot, ei kyllä mun mielestä ollu yhtään rankkaa kahen kans. Nyt lapset 6v ja 4v, on kyllä ollu seuraa toisistaan ja ovat aika erottamaton parivaljakko :)
Mut entäs onko kolmen lapsen kans vaikeempaa ku kahen?? :)
 
Tinii harmaana
Meillä tytöillä ikäeroa 1v5kk ja kuopus nyt 6vkoa.

Raskausaika oli TOSI hankala ja vaikea esikoisen kanssa koska minulla oli kaikenlaista vaivaa supistuksista hepatoosiin ja eihän pikkutaaperon kanssa paljoa lepuuteltu. Sen sijaan nyt kun on jakaannuttu niin kaikki on mennyt varsin hyvin! Vupden ikäero olisi ollut meille aivan liian vähän mutta tämä juuri hyvä. Isosisko on niin pieni että on sopeutunut vauvaan todella hyvin ja kun siskokset kasvavat niin heistä on toisillensa varmasti ihanaa seuraa :)

joten suosittelen! :)
 
Kermakakku
Tosiaan, lapsi tlee pikkuhiljaa eikä kertarysäyksellä, onneksi. Siinä on odotellessa hyvää aikaa sopeutua ja järjestellä. Jos periaatteessa toisen (tai kahdeksannen) haluaa, niin työn alle vaan.
 
poipoipoi
"Kaksi menee siinä missä yksikin" - EI pidä paikkansa :)
Ja seuraa niistä alkaa olla toisilleen kun muorempi on yli 2v. Siihen asti on aika paljon käsityötä ja huollettavaa kun kumpikaan ei ole vielä omatoiminen.
Mutta silti tykkään että lapset ovat suht pienellä ikäerolla. Nyt isompana niistä tosiaan on seuraa toisilleen. Kaipa sen itse sitten tietää/tuntee (uusi raskaus ja vauva-aika ei ahista) eli onnea matkaan vain :)
 

Yhteistyössä