Mistä tietää onko psykoosissa?

• Viestiketjun aloittaja "Apua"
  • Ensimmäinen viesti
"Apua"
Olen siis vainoharhainen. Kuvittelen jonkun tahtovan minulle pahaa, tulevan meille kotiin ja tunnen kuinka puukko iskeytyy minuun.

Istun hiljaa kotona verhot kiinni ja pimeässä ettei ulkoa huomaa että olen kotona. Ymmärrän järjellä tämän olevan järjetöntä, mutta silti toimin näin. Tiettyjä pelkotiloja ollut jo pitkään, masennusta, ahdistusta mutta nyt viim. 5 pvä ollut näin voimmakkaita pelkoja ja ehkä jopa vainoharhaisuudeksi voisi kutsua.

"Aapee"
Mulla on huomenna terapia, pitänee ottaa tää siellä puheeksi.

Mulla siis on lääkkeet ja käyn viikottain terapiassa.

Nyt vaan nää vainoharhat menneet ihan yli. En uskalla lähteä yksin uloskaan. Eilen illalla menin kävelylle miehen mukana viemään koiria lenkille. Olin varma että jokainen vastaatulija puukottaa minua tai seuraa ja kertoo jollekin minun liikkeistä ja sitten ne tunkeutuu meille kotiin.

tiedän
[QUOTE="vieras";25622097]Psykoosissa oleva ei itse tiedosta psykoosiaan mutta ympärillä olevat sen kyllä huomaa![/QUOTE]

Väärin, kyllä voi tiedostaa. Mieheni tiedostaa sen aina, vain eka kerta ei ymmärtänyt mistä on kyse.

Miehelläni todettiin myöhemmin skitsofrenia. Hänen psykooseihihn liittyy aistiharhoja jotka hän tietää epätodellisiksi.

Mieheni oireilu alkoi kuten aloittajan. Vainoharhaisuus siitä, että joku haluaa satuttaa. Kantoi veistä mukanaan kun lähti ovesta.
Hänellä nyt periaatteessa olikin syytä pelätä kun oli vaaratilanteisiin joutunut, mutta se alkoi mennä ihan yli. Sitten tuli harhat ja keikka sairaalaan.

tiedän
[QUOTE="Alkup";25622128]Enköhän pääse, toivon, luulen niin.

Tää on ihan kamalaa. Mä nökötän pimeessä täällä ku joku hullu ja kuulostelen kaikki pienetkin rasahdukset, sydän lyö hulluna ja ihoa pistelee. :([/QUOTE]

Miten siellä voi olla pimeetä tähän aikaan? Onko teillä pimennytverhot ikkunoinen edessä?

Pelkäätkö kadottavasi todellisuudentajun?

"Alkup"
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;25622552:
Miten siellä voi olla pimeetä tähän aikaan? Onko teillä pimennytverhot ikkunoinen edessä?

Pelkäätkö kadottavasi todellisuudentajun?
Juu mulla on verhot kiinni.

Pelkään todellakin kadottavani.... :(

"Alkup"
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;25622541:
Väärin, kyllä voi tiedostaa. Mieheni tiedostaa sen aina, vain eka kerta ei ymmärtänyt mistä on kyse.

Miehelläni todettiin myöhemmin skitsofrenia. Hänen psykooseihihn liittyy aistiharhoja jotka hän tietää epätodellisiksi.

Mieheni oireilu alkoi kuten aloittajan. Vainoharhaisuus siitä, että joku haluaa satuttaa. Kantoi veistä mukanaan kun lähti ovesta.
Hänellä nyt periaatteessa olikin syytä pelätä kun oli vaaratilanteisiin joutunut, mutta se alkoi mennä ihan yli. Sitten tuli harhat ja keikka sairaalaan.
Mua ihan hävettää myöntää mutta mulla on puukko päivisin vieressä kokoajan turvana jos joku tulee tänne. 2 yötä olen nukkunut myös puukko patjan alla....

Mulla kanssa ns syytä pelätä kun yks sukulainen kännipäissään on uhkaillut, mutta järki silti sanoo että se on kännisen jorinoita. Silti nyt pelkään kaikkia ihmisiä että ne tekee pahaa.

no vaikka
[QUOTE="Alkup";25622614]No en mä täällä ala lääkityksiäni huutelee. Mutä sillä on tekemistä nyt tän tilanteen kanssa?[/QUOTE]

Kaikki lääkkeet vaan ei toimi kaikilla

tiedän
[QUOTE="Alkup";25622614]No en mä täällä ala lääkityksiäni huutelee. Mutä sillä on tekemistä nyt tän tilanteen kanssa?[/QUOTE]

Onko sulla pyykelääkitys? Siis ei unilääkkeitä ja rauhoittavia vaan ihan jotain kunnon psykoosilääkkeeksi määriteltävää?
Tarvitset ehkä lääkkeiden vaihdon sairaalan tarkkailussa.
Suosittelen rohkaistumaan sen verran, että soitat apua. Ihan 112 saat myös apua varmasti.

"Tina"
[QUOTE="vieras";25622097]Psykoosissa oleva ei itse tiedosta psykoosiaan mutta ympärillä olevat sen kyllä huomaa![/QUOTE]

Näin juuri. Näin se oli minunkin kohdallani ja suljetulle jouduin pitkäksi aikaa vastoin tahtoani.

"Alkup"
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;25622714:
Onko sulla pyykelääkitys? Siis ei unilääkkeitä ja rauhoittavia vaan ihan jotain kunnon psykoosilääkkeeksi määriteltävää?
Tarvitset ehkä lääkkeiden vaihdon sairaalan tarkkailussa.
Suosittelen rohkaistumaan sen verran, että soitat apua. Ihan 112 saat myös apua varmasti.
"moikka, minna tässä. Mä täällä istun pimeessä ja odotan että joku tulee puukottaa.. Saisiko lanssin?"

Johan ne nauraisi mut tärviölle. Kuten sanoin, olen silleen ihan järjissäni että ymmärrän itsekin tämän olevan ihan järjetöntä. Silti tämä olo/ajatukset ei vaan mene pois.

Ja juu on mulla muitakin lääkkeitä kun vaan rauhoittavat.

neuvoja..
kannattaa soittaa omalääkärille, jos sulla on sellanen ja kysyä mitä tekisit. tai käydä (psykiatrian) päivystyksessä. tai soitat sille terapeutille. kannattaa toi nyt tutkia, voi olla vaan paniikkioireita tai sitten psykoottinen masennus tai ihan alkava psykoosi. kuitenkin kysy joltakin ammattilaiselta mielipide.

[QUOTE="Alkup";25622733]"moikka, minna tässä. Mä täällä istun pimeessä ja odotan että joku tulee puukottaa.. Saisiko lanssin?"

Johan ne nauraisi mut tärviölle. Kuten sanoin, olen silleen ihan järjissäni että ymmärrän itsekin tämän olevan ihan järjetöntä. Silti tämä olo/ajatukset ei vaan mene pois.

Ja juu on mulla muitakin lääkkeitä kun vaan rauhoittavat.[/QUOTE]

Kun tajuat tuon tilanteesi noin hyvin, niin eikö järki sano että tänään on lähettävä hoitoon?

Mun äiti kanssa kuvitteli että mustalaiset tulee tappamaan sen. Se kuuli ääniä ja ne mustalaiset sanoivat tappavansa sen, se kuvitteli että sen asuntoa kuunnellaan yms. Aina kun se soitti mulle tai mun siskolle noita puheluita että se tapetaan tänään niin samontein soitettiin ambulanssi.

"Alkup"
Kun tajuat tuon tilanteesi noin hyvin, niin eikö järki sano että tänään on lähettävä hoitoon?
No en ole minusta nyt akuutin hoidon tarpeessa kun en ole vaaraksi itselleni tai muille. Pelkään vaan. Ei se pelko siellä sairaalassa minnekään mene. Sairaalassa sitten panikoisin että joku tulee kotiin kun lapset on täällä koulun jälkeen keskenään ja tekee lapsille jotain.

Yhteistyössä