Mistä syystä joku päättää jo etukäteen ettei aio edes imettää?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
En voi käsittää. Oma äitini ei imettänyt siskoani yhtään. Päätti jo etukäteen sen ja syy oli se, että meni huonosti isäni kanssa joten ei riittäny tkuulemma puhtia imettämiseen. :/

Ei ole meitä muitakaan pahemmin imettänyt ja syy on puhtaasti laiskuus ja halu mennä ilma vauvaa.

e
Olen saanut sen käsityksen, että esim. seksuaalisesti hyväksikäytettyjen voi olla hyvin vaikea antaa kenenkään koskea rintoihinsa. Omakohtaista kokemusta tästä ei tosin ole.
Mutta en lähtisi tuomitsemaan ketään tilannetta sen paremmin tuntematta. Ei ole minun asiani.

vieras
Siksi kun päättäjällä on joitakin kummallisia äitiyteen ja imetykseen liittyviä omanpäänsisäisiä omituisuuksia, traumoja, estoja, pelkoja tai muita käsityksiä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Näitä imetysketjuja on sen sata ja jokaisessa vaaditaan sitä selitystä että miksi ei, eikai taas aloteta uutta?

Vai lähenkö tekee poppareita....
No kiinnostais tietää, että mitä ne syyt ihmisillä on. Kun silloin ei voi sanoa, että maitoa ei tule, jos ei kerran ole koittanutkaan kun kerran jo etukäteen asian päättää. Ja kai sitä nyt joku syy on oltava, jos kerran sen päätöksen tekee.

lyt
Miksi tivata muiden syitä?
Jollain se on laiskuus, joillain edelliset epäonnistumiset jne.
Jos itse voi tarjota lapselleen imetyksen, pitäisi olla siihen tyytyväinen, eikä olla kiinnostunut muiden imetyksen onnistumisesta tai imettämättömyydestä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Onneksi kaikkea ei tarvi käsittää =)
Ei kai siinä mitään käsittämistä ole, jos nyt sanoo vaikka tässä ketjussa syyksi, että "kuvittelin ettei rinnat muutu jos en yhtään imetä" tai että "laiskotti niin päätin antaa pullosta" tms. mikä se syy onkin.

noups
Itse en aio kokeilla edes imettämistä,koska se ei ole kahdella edeslliskerrallakaan onnistunut millään,johtuen rinnoistani. Vauva ei saa otetta millään rinnanpäästä.
Kaksi tervettä ja allergiatonta lasta on vastikeella kasvanut.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja lyt:
Jos itse voi tarjota lapselleen imetyksen, pitäisi olla siihen tyytyväinen, eikä olla kiinnostunut muiden imetyksen onnistumisesta tai imettämättömyydestä.
No mua on just haukuttu ketjussa, joka paisui ainakin 29 sivua pitkäksi, koska imetän taaperoa ja kyllä minä pystyin kertomaan omat syyni siihen. Enkä minä tivannut. Minä kysyin ihan asiallisesti perustelua asialle, joka luulisi olevan olemassa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ei se ole niin yksinkertaista:
Esimerkiksi hepatiitti virus tai jotkut muut sairaudet. Pitääkö minun sinun mielestäsi lapselleni se tauti siirtää????
Öö... ei? Sanoinko niin? Olisit voinut vastata, että "Miulla on hepatiitti enkä voi imettää".

-
No mun on ainakin pitänyt jo kaksi kertaa lopettaa imetys 2kk päästä kun ne hormonit sekoittaa pään niin pahasti että lekuri käskee lopettaa koko touhun. Paniikkikohtauksia ja pelkotiloja.
Enpä sitten usko että edes alan imettämään kolmatta ettei taas tarvii käydä sitä vaihettä läpi kun pelkää seiniäkin...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Esimerkiksi hepatiitti virus tai jotkut muut sairaudet. Pitääkö minun sinun mielestäsi lapselleni se tauti siirtää????
Öö... ei? Sanoinko niin? Olisit voinut vastata, että "Miulla on hepatiitti enkä voi imettää".
Ja toi on muuten eri asia, kun ei voi sairauden takia imettää kuin se, että PÄÄTTÄÄ, että en imetä. Jos on sairaus niin silloin ei PÄÄTÄ mitään, se asia vain on niin. Et voi imettää ja piste. Mutta jos PÄÄTÄT ettet imetä niin silloin siihen on olemassa jokin syy, joka ei kuitenkaan ESTÄ sitä imetystä.

Niin, ehkei kaikki ajattele että se on NIIN paljon parempaa se rintamaito kuin korvike.
Esim itse en näe siinä niin suurta eroa, että olisi joku kynnys antaa korviketta.
Monia kaksosiakin on toista imetetty ja toinen korvikkeilla ja ihan samalla tavalla sairaudet tullut jne.

Ehkä joku on "menevämpi" ja ajattelee sen korvikkeen olevan vähemmän stressaavaa itselleen, ei kai sekään nyt niin väärin ole. Nykyään kun voi valita, kun on huippututkitut korvikkeet jotka sisältävät kaiken tarvittavan.

Itse imetän, koska se onnistuu eikä mitenkään menoa haittaa, mutta jos jotain ongelmia tulee niin en aijo maailmaani kaataa sillä. Sitten vaan korviketta.

lyt
No mua on just haukuttu ketjussa, joka paisui ainakin 29 sivua pitkäksi, koska imetän taaperoa ja kyllä minä pystyin kertomaan omat syyni siihen. Enkä minä tivannut. Minä kysyin ihan asiallisesti perustelua asialle, joka luulisi olevan olemassa.
No ehkä tivaus sana oli väärä, mutta miksi asia siis sinua kiinnostaa, jos olet onnistunut itse tarjoamaan lapsellesi noin pitkän imetyksen.

Kysymyksellä miksi tarkoitan, että koetko itse jollaintapaa kaunaa tms. kun sinua ei imetetty.

Ja kyllä varmasti jokaisella on syynsä, mutta mitä ne kellekkään muulle kuuluu.

e
Miksi hänen pitää vastata asiasta sulle?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Miksi hänen pitää vastata asiasta sulle?
No ei tarvi. Mutta minä tein avaukse ja jos joku tahtoisi vastata niin sitten vastaisi. En minä oletakaan, että kaikki vastaa. :D

ap
No ehkä tivaus sana oli väärä, mutta miksi asia siis sinua kiinnostaa, jos olet onnistunut itse tarjoamaan lapsellesi noin pitkän imetyksen.

Kysymyksellä miksi tarkoitan, että koetko itse jollaintapaa kaunaa tms. kun sinua ei imetetty.

Ja kyllä varmasti jokaisella on syynsä, mutta mitä ne kellekkään muulle kuuluu.
No tämä on keskustelupalsta ja koska täällä voidaan keskustella myös taaperoimetyksestä niin oletin, että joku keskustelisi tästäkin. Mutta ilmeisesti siis tätäkään ei saa kysyä. Taaperoimettäjiä saa haukkua, mutta auta armias jos joku kysyy, että miksi annat korviketta. Heti olet syyllistämässä asiasta tms.

Enkä kanna kaunaa. Totesinpa vain, että mitkä ovat äitini syyt imettämättömyyteen tai lyhyeen imetykseen. Mulle on ihan sama onko imettänyt vai ei.

.
Mä en imettänyt, koska ajatuskin imettämisestä tuntui tosi etovalta.
Raskaus tuli yllätyksenä ja mulla oli ongelmia sopeutua koko ajatukseen lapsesta, vastuusta, oman ajan menetyksestä yms.
Lapsen isä ruokki lasta korvikkeilla.

ap
Kyllä minun tuli PÄÄTTÄÄ etten imetä, maito nousi rintoihin ihan normaalisti.
No mutta jos syy oli esim. hepatiitti niin syy oli se, että et voi imettää. Tottakai se maito silti nousee. et sinä silti voiut sitä päättää, että imetätkö vai et.

Yhteistyössä