Lässyn lässyn
Ärsytti äsken ottaa suklaakakun irvikuva uunista. Kalliit aineet meni hukkaan ja vielä ois tarkoitus tehdä monta kakkua joulumuistamisiksi!
Anteeksi mutta mitä epämääräistä on tuossa nestemäärän ilmoittamisessa? =)Alkuperäinen kirjoittaja Aapee:Mulla ohjeena "Mehevä suklaakakku". Siinä nesteitä laitetaan epämääräisesti 3/4 dl. Tahtoo aina hujahtaa täysi desi. Eli olisko niitä jauhoja sitten liian vähän. Ärsyttää, kun ukko pidättelee naurua.
No kun se ei ole puoli tai täysi.Alkuperäinen kirjoittaja fanta:Anteeksi mutta mitä epämääräistä on tuossa nestemäärän ilmoittamisessa? =)Alkuperäinen kirjoittaja Aapee:Mulla ohjeena "Mehevä suklaakakku". Siinä nesteitä laitetaan epämääräisesti 3/4 dl. Tahtoo aina hujahtaa täysi desi. Eli olisko niitä jauhoja sitten liian vähän. Ärsyttää, kun ukko pidättelee naurua.
ja käytä kuivia työvälineitäAlkuperäinen kirjoittaja caysa:Muutama kikka:
- Kaikki aineet työpöydälle pari tuntia ennen leipomista, munat myös!!
- Vatkaa sokeri ja muna todella kuohkeaksi
- Jauhot sihdin läpi taikinaan
- Munien vatkaamisen jälkeen ÄLÄ käytä vatkainta, nuolija on paras sekoittamiseen. Ja sekoita varovasti, ihan vaan sen mikä on pakko.
- Uuni lämpimäksi etukäteen
- Useimmat kakut paistuu parhaiten ihan uunin alimalla ritilällä
- Älä avaa uunia paiston aikana. Vasta ihan loppumetreillä ja silloinkin v a r o v a s t i.....
Onhan se silti ihan tarkka määrä =) En kyllä tiedä, miksi kakkusi lässähtää, se on kyllä ärsyttävää nähdä vaivaa, eikä sitten onnistu.Alkuperäinen kirjoittaja Lässyn lässyn:No kun se ei ole puoli tai täysi.
Mittaa puolen desin mitalla, ensin täysi mitta ja sitten puolikas, jos on muuten liian vaikeaa.Alkuperäinen kirjoittaja Lässyn lässyn:No kun se ei ole puoli tai täysi.
Miten uuni, onko sen lämpömittariin luottamista? Eli onko noin yleensä paistoajat ja lämmöt kohdallaan? meillä vanha uuni alkoi väsähtää, paistoi toispuoleisesti.Alkuperäinen kirjoittaja Lässyn lässyn:Nyt olen tehnyt kaksi suklaakakkua lisää samaisella ohjeella. Kaikki ovat lässähtäneet samalla tavalla. Nyt noudatin ohjetta piiruntarkasti. Olen jo 4-kymppinen ja melko paljon leiponut matkan varrella. Tälläkin ohjeella olen leiponut ja onnistunutkin useimmiten. Tosin tämä ohje meinaa olla vähän vaikea. En osaa muuta ajatella kuin että käyttämissäni jauhoissa tai munissa on jotain, mikä pilaa lopputuloksen.
En osaa sanoa onko uunissa vika. Kyllä se entiseen malliin näkyy toimivan. Jauhoina käytin "kakkujauhoja" (ovat oikeasti sen nimisiä). Olen muihin kakkuihin kyllä käyttänyt noita jauhoja, mutta en aiemmin ole kokeillut suklaakakkuun. Huoh!Alkuperäinen kirjoittaja fanta:Miten uuni, onko sen lämpömittariin luottamista? Eli onko noin yleensä paistoajat ja lämmöt kohdallaan? meillä vanha uuni alkoi väsähtää, paistoi toispuoleisesti.Alkuperäinen kirjoittaja Lässyn lässyn:Nyt olen tehnyt kaksi suklaakakkua lisää samaisella ohjeella. Kaikki ovat lässähtäneet samalla tavalla. Nyt noudatin ohjetta piiruntarkasti. Olen jo 4-kymppinen ja melko paljon leiponut matkan varrella. Tälläkin ohjeella olen leiponut ja onnistunutkin useimmiten. Tosin tämä ohje meinaa olla vähän vaikea. En osaa muuta ajatella kuin että käyttämissäni jauhoissa tai munissa on jotain, mikä pilaa lopputuloksen.
Viitsitkö kirjoittaa sen ohjeen tähän, ne tekovaiheetkin, jos siitä paljastuisi mikä on vialla? =)Alkuperäinen kirjoittaja Lässyn lässyn:En osaa sanoa onko uunissa vika. Kyllä se entiseen malliin näkyy toimivan. Jauhoina käytin "kakkujauhoja" (ovat oikeasti sen nimisiä). Olen muihin kakkuihin kyllä käyttänyt noita jauhoja, mutta en aiemmin ole kokeillut suklaakakkuun. Huoh!
Kuten mutakakkuAlkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:Mut siis onks se jokin sellainen tiiviiksi ja kosteaksi tarkoitettukin suklaakakku? Niitähän on sellaisia tosisuklaisia, jotka on tarkoitus jäädä kosteaksi sisältä?
Tämä ketju on vanha, mutta aihe on hyvä, ja juuri nyt koskettaa itseäni ja kukkaroani todella vahvasti. Toivon, että kommentistani on hyötyä muille.Miten uuni, onko sen lämpömittariin luottamista? Eli onko noin yleensä paistoajat ja lämmöt kohdallaan? meillä vanha uuni alkoi väsähtää, paistoi toispuoleisesti.