Mistä saisin tietää olenko oikeutettu palkalliseen ä-loman alkuun?

Alkuperäinen kirjoittaja senjuska:
joku ehto töihin paluusta.
Meillä rahoitusalalla saa sen 72 päivää normaalia palkkaa ja äitiyslomasta tehdään ns. äitiysloman aikainen työsopimus. Allekirjoitin sen juuri tänään eikä siinä ollut mitään yhteistä normaalin työsopimuksen kanssa vaan lähinnä oli listattuna päivät, jolloin työnantaja maksaa palkkaa (72 pv), päivät jolloin on äitiysvapaalla sekä vanhempainvapaalla.

Allekirjoituskohdassa oli sitten lause "Aloittaessani rahoitusalan työehtosopimuksen mukaisen palkallisen synnytysvapaan ei tiedossani ole estettä asianmukaiselle työhönpalaamiselleni, josta täten sovin työnantajani kanssa." Mutta eihän tuo mitään tarkoita ettet esim. voisi jäädä hoitovapaalle, toiselle äitiysvapaalle tai vaikka irtisanoutua työstäsi!

joo, kysyin just tosta liitosta.
meillä pitää olla vuoden ollu töissä.
pitää palata takaisin lomien jälkeen töihin mut voi pitää myös hoitovapaan.
muuten joutuu maksaa sen kolmen kuukauden palkan takas.
sitäpä en kysynyt et miten pitkään pitäs olla et vois vaikka vaihtaa työpaikkaa :eek:
eikä sihen vaikuta toi et oon ollu vasta äippälomalla
tää siis kiintöistöalalla.

Alkuperäinen kirjoittaja senjuska:
muuten joutuu maksaa sen kolmen kuukauden palkan takas.
Kuullostaa erikoiselle... Olethan käsittänyt nyt oikein, että tuo 3 kuukauttakin on "ihan normaalia" äitiyslomaa ja saat siltä ihan normaalia Kelan äitiyspäivärahaa - Kela vain maksaa sen etuuden suoraan työnantajalle, joka taas maksaa omasta pussistaan palkkasi ja etuuden välisen erotuksen! Olipas vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti käsitit ;) Mutta tiivistettynä siis: periaatteessa "palkkaa" tuosta 72 päivän jaksosta ei ole kuin normaalin kk- palkkasi ja äityspäivärahan välinen erotus! Raha vain tulee työnantajalta, ei Kelalta.

Siis kyllä minäkin ymmärrän että kiintesitöalalla työnantaja maksaa palkan kolmelta kuukaudelta (säännöllisen työajan palkka ilman lisiä) ja Kela maksaa erotuksen työnantajalle. Kaupan ja Maran tessissä työnantaja maksaa Kelan äippärahan ja palkan erotuksen työntekijälle. Siihen ei ole sovittu kauanko tarvii olla töissä vapaiden jälkeen että voit irtisanoa itsesi, me olemme tulkinneet asian, että päivä töissä riittää. Mutta olisiko vaikka järkevää olla irtisanomisaika töissä (esim. se 2 vk, jos se se on).

Senjuska - tuleeko sulla tuo vuosi täyteen saman työnantajan palveluksessa? ja milloin äitiysvapaasi alkaa?

niin eipä tarvii sit maksaa niin paljon takas jos ei kiinnosta takas mennä.mut kun toinen
kysy niin ,toi maksu kelan ja työantajan kans vaihteli eilen. mulle sanottiin et työnantaja maksaa kokonaan ja toiselle toi kela ja työnantaja.
mut se sit selviäää kun työkaveri jää ensin äippälomalle.
kyllä mulle tulee tällähetkellä 5,5v samalla työnantajalla.
kyllä mä senkin ymmärrän et se normaalia" äityislomaa".

mut siinä meillä saa vaan peruspalkan eikä ikälisiä.

Yhteistyössä