Mistä maitoa?

  • Viestiketjun aloittaja Masu80
  • Ensimmäinen viesti
Masu80
Mikä on vikana kun maito ei meinaa riittää joudun antamaan korviketta lisäksi! masentaa kuunnella muita kun ne kehuu kuinka niillä riittää oma maito ettei tarvii lisäillä korvikkeita!
 
marone
mistä päättelet ettei maito riitä?
jos rinnat ovat tyhjän tuntuiset niin kyllä vauva sieltä silti saa maitoa,
maito ei varmasti riitä jos liian herkästi annetaan lisämaitoa,
koska vauva säätelee maidontuloa,
jos vauva syö vähemmän rintaa niin maitoa tulee vähemmän.
itselläni oli jyrkkä ei pullomaidolle jo synnytyssairaalassa koska halusin että vauva pärjää pelkällä rintamaidolla.
 
korvikkeellaki kasva
Ei sillä oo merkitystä mistä se maito tulee,kunhan vauva saa riittävästi! Et oo huonompi äiti jos annat pullosta,kaikilla se ei riitä imetät vaikka kokopäivän! Annat vaan pullosta jos tuntuu et ei oo kylläinen,olen itse nähnyt sellaisen vauvan jolle ei annettu muuta kuin rintamaitoa joka ei riittäny ja olipa pahan näköinen,aivan nälissään raukka.Itsellä esikoinen oli sekäettä, toinen (keskonen)pelkällä korvikkeella ja kolmas pelkällä rintamaidolla kun ei huoli pullosta vaikka minkä teet. Kaikki ovat terveitä ja hyvin kasvaneet.

Ei muuta ku hyvillä mielin anna korviketta,sit ehkä riittää paremmin rintamaito ku alkaa antaa lisäruokaa.
 
Joo, meidän poika olis kyllä syönyt aivan tismalleen koko päivän (ja yön) jos en olis vastiketta antanut lisäksi. Neuvolassa sanoivat ainakin kun kyselin et jos menee tissittelyn jälkeen vielä yli 50 ml vastiketta ni silloin lapsella on selkeästi nälkä. Mulla ainakin tuntui rinnat ihan tyhjiltä kun poitsu söi ja silti huusi vielä nälkäänsä. Että en tiedä miten se imetys pitäis suorittaa niin että sitä maitoa riittäis. Mulla sitä ei vaan yksinkertaisesti tullut tarpeeksi poikani tarpeisiin! Ja hyvin voi eikä ole sairastellut yhtään sen enempää kuin rintamaitoa saaneet tuttujemme lapsetkaan. :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2005 klo 21:23 marone kirjoitti:
mistä päättelet ettei maito riitä?
jos rinnat ovat tyhjän tuntuiset niin kyllä vauva sieltä silti saa maitoa,
maito ei varmasti riitä jos liian herkästi annetaan lisämaitoa,
koska vauva säätelee maidontuloa,
jos vauva syö vähemmän rintaa niin maitoa tulee vähemmän.
itselläni oli jyrkkä ei pullomaidolle jo synnytyssairaalassa koska halusin että vauva pärjää pelkällä rintamaidolla.
Onko siinäkään nyt järkeä huudattaa toista tissillä jos ei saa tarpeekseen.. Järki käteen... Eikös se ole pääasia että lapsi saa ruokaa tuli se sitte tissistä taikka pullosta...
Ärsyttää nämä äidit joille ei uppoa päähän että sitä maitoa ei välttämättä tule yhtään enempää vaikka kuin imettäs... Siihen löytyy ihan tieteellinen vastaus että miksi... No siksi ku elimistö ei osaa jostain kumman syystä tuottaa maitoa tarpeeksi... Kaikki eivät ole täydellisiä ja se ei tee ihmisestä yhtään huonompaa äitiä...
Hyvin on meijän poika kasvanu vaikka sai VAAN reilu 3 viikkoa tissimaitoa...
 
ballomasu
Lopetin imettämisen parin viikon jälkeen ku ei pahemmin tullu ja heti seuraavana päivänä olin paljon pirteämpi..
neuvolassa ny ihmetellään ku on niin reipas ja hyvän kokoinen poika.. kaikki menee käyrien mukaan...
 
kyllä lapsi korvikkeellakin kasvaa.itellä loppu maito kun poika oli1,5kk,enkä aio siitä pahaa mieltä tuntea,sille kun en mitään voi.tosin poika osottautu allergiseksi tavan korvikkeille,joudutaan apteekin maitoo antamaan.
 
marone
eikös aloittajan kysymys ollu että mikähän
mahtaa olla kun ei maito riitä,
täällä vain kannustellaan antamaan korviketta..
minun vastaus on että imetät tiuhempaan niin maidontulo lisääntyy.
 
minneroinen
faktahan on kuten marone sanoi. tiheämmät imetykset lisää maidontuotantoa, korvikkeen antaminen vähentää entisestään. Äidinhän päätös se loppujen lopuksi on. Rintamaitohan kuitnekin on vauvlle parhaaksi..
 
Vauvalla on välillä tiheän imemisenkausi ja joskus saattaa tuntua ettei maito riitä. (vauva saattaa roikkua muutaman päivän rinnassa kiinni niin ettei ehdi edes pyykkiä pestä.)
moni siis luulee ettei maitoa enää tule, vaikka rinnat vaan helpottuvat (pehmenevät) ja lisää tilaa suuremmalle maitomäärälle.

Imetä useammin, vaikka tuntuu ettei mitään irtoa.

Jos olet kokoajan huolissaan että tuleeko maitoa, saattaa se siksikin olla tiukassa. eLI RENTOUDU ja ajattele muita asioita.

Mitä enemmän ja useammin vauva imee sitä enemmän maitoa alkaa pikkuhiljaa heruta. Saattaa mennä muutama päivä.

Itselläni oli paljon ongelmia ja tuntui myös ettei maito riitä mutta 3kk taistelun jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia.
Tsemppiä imetykseen...

vielä piti lisätä että, muista juoda tarpeeksi, juuri ennen ja jälkeen imetyksen tai jopa imetyksen aikana

 
minä kans kyllä osallistun tähän.mulla ei todellakaan maito riittäny, rinnat eivät kertaakaan täyttyneet/kipeytyneet vaan roikkuivat aina velttoina.tokihan sieltä jotain tuli mutta meillä korvike jouduttiin ottamaan mukaan aika pian.vauva roikkui tissillä esim.koko illan ja kun koetti nukkumaan huusi nälkäänsä.söi parin viikon ikäisenä korviketta 80ml vaikka oli just syöny 4 tuntii tissillä.en tiedä miksi, mutta ei onnistunu mulla eikä ole onnistunu mun äitilläkään joka mua paljon lohduttelikin kun oli niin hirveet morkkikset.
neuvolassa antoi ohjeen että imettää kumpaakin rintaa puoli tuntii ja jos ei riitä niin sitte korviketta.ei se jatkuva stressi ja paha olo imetyksestä ainakaan lisää maidon tuloo.eikä ole vaan helppoo alkaa ajattelemaan muita asioita ja koettaa ottaa rennosti, on kuiteski aikas kova paikka jos imetys ei onnistu.
meillä imetys jäi kokonaan parin kuukauden iässä ja tyttö kasvanu/voinu hienosti.äitillä sen sijaan ollu aika vaikeeta sulattaa tämä imetysjuttu... :'(
 
AkateeminenMamma
Ne, joilla maito ei kaikesta huolimatta nouse tai ei riitä voivat olla huoletta - se ei tee kenestäkään huonoa äitiä. Ja vaikka korvike on huonompi vaihtoehto kuin äidinmaito se ei tarkoita, että se oliasi huono vaihtoehto. Pääasia, että vauva kasvaa.

Kuitenkin vain hyvin pienellä vähemmistöllä naisista on oikeasti hormonaalinen tai rakenteellinen vika, joka johtaa siihen, että maito ei riitä. Suuri enemmistö imetyksen maidon oletetun vähyyden vuoksi lopettaneista olisi oikeanlaisella tuella ja opastuksella voinut imetystä jatkaa.

Kun vain sitkeästi antaa vauvan roikkua tissillä niin sillä "ongelmat" korjaantuvat muutaman päivän - 1kk sisällä lähes kaikilla. Jos on todellista huolta maidon riittävyydestä niin neuvolasta voi buukata aikoja ylimääräisiin punnituksiin. Sillä ainoa todellinen indikaattori sille riittääkö äidin maito vai ei on se kasvaako vauva vai ei. Eli niin kauan kuin vauva kasvaa maitoa on riittävästi ollut tarjolla. Tarpeeksi tiheästi, kun punnitukset vain suoritetaan niin ei tarvitse pelätä, että vauva joutuisi nälissään kärsimään, vaikka olisikin menossa kausi, jolloin tuotannon tasaamis syistä vauva haluaa käytännössä asua tissillä.

Tässä siis tuota tietopuolta - mutta sehän ei sitten taas liity mitenkään siihen, että imetys/imettämättömyys on jokaisen äidin oma valinta. Minulla on omat tapani mutta ei ole tippaakaan minulta pois, jos toiset tekevät toisin. :)
 
Ei se maito aina riitä. Itse imetin 3kk ja annoin koko ajan myös korviketta. Pakko oli antaa kun tytön paino vaan laski vaikka oli tissillä koko päivän. Sain myös lääkettä, jonka olisi pitänyt nostaa maitoa mutta ei mikään auttanut. Lypsäämällä tuli vain 20 ml ja se oli molemmista tissistä yhteensä! Tyttö sai korviketta, eikä ole sairastellut ollenkaan. Helppoa on niiden antaa ohjeita, joilla maitoa tulee. Muistan vielläkin miten itkin ja voin henkisesti pahoin, huono äiti kun ei voi imettää... Nyt odotan toista ja toivon, että imetys nyt onnistuisi, mutta jos ei niin en ota paineita. Kyllä ne lapset kasvaa korvikkeellakin. Usko vaan itseesi, tissi tai korvike, mitä sillä on väliä, kun lasta rakastaa. :)
 
Mibu
Minuakin aluksi harmitti kun maito ei riittänyt ja annoin korviketta lisäksi.
Ei huudettu nälkää enää.
Meillä imetettiin 2 viikkoa ja maito loppui seinään.
Korviketta on sen jälkeen saanut eikä ole sairastellut sen enmpää kuin tissilapset.
Älä huolehdi,voithan kokeilla rintapumpulla vähän lypsää jos se auttas maitoa tulemaan lisää.
Minä pumppasin tollasel tosi vanhal pumpul ja sain sen tosiian riittämään sen 2 viikkoa.
 
äiti kertaa kaksi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2005 klo 16:50 marone kirjoitti:
eikös aloittajan kysymys ollu että mikähän
mahtaa olla kun ei maito riitä,
täällä vain kannustellaan antamaan korviketta..
minun vastaus on että imetät tiuhempaan niin maidontulo lisääntyy.
TAAS näitä, jotka eivät ymmärrä. EI riitä aina, vaikka kuinka imettäisit. vauvatkin ovat erilaisia. Minulla on kaksi lasta, jotka ovat täysin erilaisia niin rintaruokinnan kuin kaiken muunkin kanssa. Joo ja kyllä äiti tietää milloin lapsella on nälkä.En minäkään ole huudattanut kumpaakaan poikaani, toisen kanssa imetys sujui kuin rasvattu, mutta toisen kanssa ei, koska oli niin iso vauva.
 

Yhteistyössä