Mistä lähtien on kahvikupin lautasta alettua sanoa vadiksi? Siis kahvikupin vati?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siis mistä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

siis mistä

Vieras
En ole muutamaan vuoteen kahvikuppeja ostanut. Ja ostin siis joskus 5v sitten arabian kahvikupit+lautaset. Nyt katselin lahjaksi ja joka kaupassa on merkintä vati :D

Ja myydään vielä erikseen. Ainakin tuolloin kun itelle ostin kahvikupit niin ne myytiin ns parina, ei erikseen. Julman hintaisia nykyään kun erikseen pitää pulittaa.

Joo toki ymmärrän jos pitää ostaa erikseen jos vaikka vaan yksi kuppi rikkoontunut, mutta.. höh

Kyllä ainakin Arabian kahvikupit ja ASETIT (se virallinen nimitys) on myyty jo kymmeniä vuosia erikseen. Itse ostin viimeksi kymmenen vuotta sitten ja olivat erikseen myynnissä ja juuri löysin vanhempieni vintiltä astialaatikon jonka kyljessä luki 6 kpl asetteja. Kyseiset astiat on ostettu 2 vuotta sitten. Vati nimitykseen en kyllä ole missään törmännyt aiemmin.

[QUOTE="vieras";23857312]Kyllä ainakin Arabian kahvikupit ja ASETIT (se virallinen nimitys) on myyty jo kymmeniä vuosia erikseen. Itse ostin viimeksi kymmenen vuotta sitten ja olivat erikseen myynnissä ja juuri löysin vanhempieni vintiltä astialaatikon jonka kyljessä luki 6 kpl asetteja. Kyseiset astiat on ostettu 2 vuotta sitten. Vati nimitykseen en kyllä ole missään törmännyt aiemmin.[/QUOTE]

Siis en tarkoita niitä asetteja. Siis jos tarkoitat niitä joihin kerätään pullat, keksit yms. Ainakin meidän suunnalla ne on aseteja. Mutta nyt siis tarkoitin näitä lautasia jotka tulevat kahvikupin alustaksi

Ainahan niitä on sanottu vadiksi. ...alueesta riippuen. Jossain on tasseja (puhekieltä toki ;) ), asetteja, lautasia, vateja...

Ja saa kuppeja ostaa lautasineenkin, mutta ei ns. merkkikuppeja. Ovat keksineet hyvän bisneksen, kun pistetään erikseen. :D

Kahvikupin alla oleva lautanen, siis se jossa on ikään kuin kahvikupin pohjan kuva ja jota kuuluu pitää siinä kupin alla, on varmaankin virallisesti "asetti". Myös "tassi" tai "kahvikupin aluslautanen" ovat kai ihan käypiä. Kuppi ja sen asetti on yhteensä "kuppipari".

Sitten se pieni lautanen jolta syödään keksejä tai pullaa, ja joka usein hienossa kahvipöydässä katetaan kuppiparin alle ja pikkuinen lautasliina siihen väliin, on käsittääkseni "pullalautanen" tai "leipälautanen".

Mulla muuten kävi vähän vastaava juttu, kun menin ostamaan aikoinaan pottaa meille. :D Että mulla oli hauskaa. Tällä alueella se tunnetaan yleisesti KEIJANA. :D:D

Ikinä ennen en ollu tommosta sanaa kuullu ja ihmettelin kovasti, mikä ihmeen keija??

Luulen että Arabia&Iittala on nimennyt itse alusastiansa:laugh: vadiksi sillä itse olen kaupassa töissä ja tiedän että tuotteen nimitys tulee hyvin usein suoraan valmistajalta. Se menee sellaisenaan sitten kaupan tietojärjestelmään ja hyllynreunalappuihin.
Eli valmistajan vika!:p

Ytäkkiä ei tule mieleen kuin KoKo-sarja jossa ne myydään erikseen, joissa kai ideakin on se että eri osia ja värejä voi yhdistää. Ja Arabian sivuillakin näytettiin puhuvan Vadeista XS ja M. Pääsääntöisesti yleensä taidetaan myydä edelleen pareina.

...tai no näköjään Arabialla ainakin joitakin muitakin sarjoja joissa nuo erikseen.

Viimeksi muokattu:
Ytäkkiä ei tule mieleen kuin KoKo-sarja jossa ne myydään erikseen, joissa kai ideakin on se että eri osia ja värejä voi yhdistää. Ja Arabian sivuillakin näytettiin puhuvan Vadeista XS ja M. Pääsääntöisesti yleensä taidetaan myydä edelleen pareina.

...tai no näköjään Arabialla ainakin joitakin muitakin sarjoja joissa nuo erikseen.

Arabian sarjoissa ne on aina myyty erikseen. Ainoastaan joitain halpiskuppeja myydään pareina.

[QUOTE="vieras";23857726]Arabian sarjoissa ne on aina myyty erikseen. Ainoastaan joitain halpiskuppeja myydään pareina.[/QUOTE]

Neljässä yhdeksästä kuppi-sarjasta erikseen. Niisäkin melkein kaikissa puhuisin enemmin tee-/kahvikuppi sarjoista. Muumi mukeja en laskenut.
Arabia - Astiasarjat - Apila - Osat ja värit - Valkovihreä
Arabia - Astiasarjat - Illusia punainen - Osat ja värit - Punainen
Arabia - Astiasarjat - Lumi - Osat ja värit - Valkoinen
Arabia - Astiasarjat - Paratiisi - Osat ja värit - Värillinen
Arabia - Astiasarjat - Arctica

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä