Mistä kaikki alkaa?

Miten olette aloittaneet lapsettomuushoidot?
Tarvitsisin neuvoja mitä tehdä ja mitä voin vaatia. Meillä täällä on vanha nutturamummo lääkärinä jonka mielestä ei lapsia ennen avioliittoa. Kuinka helposti voisin saada toisen lääkärin. Ja hoidot aluksi kunnallisella, ei ole varaa yksityiseen.

Tautitestit ja papa on otettu ja jonkinlaisen gynetutkimuksen se teki. Tästä jo aikaa kun ei ole jaksanut pohtia koko asiaa. Olen aina ollut huono menemään lääkäriin. Ja oletteko jo aikaa varatessa sanoneet asian.

Kiitos jos osaatte vastata. Eniten juuri kiinnostaa kuinka hoito kunnallisella on edennyt, eli mitkä oikeudet minulla on.
 
Itte kävin vuonna 2007 toukokuussa yksityisellä gynellä lääkärissä. Oltiin siinä vaiheessa n. vuosi yritetty. Varasin ajan ihan rutiinijuttuun. Gyne teki tarkastuksen ja kerroin siinä sitten asiani ja hän laittoi mulle lähetteen naistenklinikalle lapsettomuushoitoihin. aika sinne tuli elokuulle. Siellä sitten ekalla kerralla lääkäri kyseli taustoista sun muista. Homma eteni sitten niin että molemmilta otettiin verikokeet, mun kierto kartoitettiin, mies vei spermanäytteen ja tehtiin aukio-olotutkimus. Suunnilleen joulukuussa oli eka hoito. Meille tehtiin inseminaatio. Elikkäs me päästiin aika nopsaa sitten itse asiaan.
 
Mä alotin omat hoitoni käymällä syksyllä kunnan terveyskeskuksessa gynellä ja pyysin lähetettä. Mulla oli tosi kiva nuori lääkäri joka otti heti kaikki mahdolliset veri ja virtsakokeet ja pisti lähetteen vetämään yliopistolliseen. Joulukuussa tuli kirje kotiin ja nivaska kysymyksiä kummankin terveydentilasta ja elämäntavoista.

Meillä oli terkkari tosissaan niin tehokas ja tietoinen mitä yliopistollisessa vaaditaan, että kun me mieheni kanssa marssittiin ekalle käynnille niin lääkärillä oli pitkälti diagnoosi tehtynä ja päästiin heti vauhtiin hoitojen kanssa.

Jos sulla on noin tiukkis sun oma gyne ni mee ihmeessä yksityiselle ja mitä nopemmin sen parempi koska jonossa kuluu aikaa. Me päästiin hoitoihin joskus maalis-huhtikuussa kun lähete laitettiin vetämään ehkä syyskuussa. Tietääkseni yksityisetkin gynet laittaa lähetteitä kunnallisiin lapsettomuushoitoihin.
 
Mulla kävi aikoinaan niin, et vauvatoiveiden myötä lopetin e-pillerit eikä menkkoja kuulunu sen jälkeen. Puoli vuotta odottelin ja kävin neuvolassa tutkimuksissa ja pyysin lähetettä, lääkäri totes että "eikös se ole vain kiva kun ei menkoista tarvi kärsiä..." ja käski tulla vuoden yrittämisen jälkeen uudelleen. siitä paikasta marssin kotiin ja tilasin ajan yksityiselle gynelle, ja suhtautuminen oli ihan toista! Otettiin verikokeet ym ja tää yksityinen laittoi lähetteen keskussairaalaan jatkoihin. Puoli vuotta jonossa ennen ekaa hoitoa.
 

Yhteistyössä