mistä johtuu se että lapset joka ilta tappelee unta vastaan?

• Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti
avuton
Ovat väsyneitä mutta aloittavat ainaisen tappelun sängyssä. Ravaavat aina pois sängystä olkkariin ja sitä rataa, useemmasti saa viedä takasin sänkyyn että rauhottuu. Ikää lapsilla 3 ja 4 vuotta.
Iltapalan jälkeen aina pestään hampaat ja mennään suoraan nukkumaan, eikö tämä rutiini riitä? Pitäisikö olla tuntia ennen jokin luku/rauhoittumis hetki tms?

meillä on 1vuotias tommonen..pinniksessä nyt vielä mutta hirvee huuto alkaa aina hetken päästä.
sitten jossain vaiheessa nukahtaa.
tää nyt voi johtuu jo iän puolesta ihan jostain muusta kun teillä..

Alkuperäinen kirjoittaja avuton:
Ovat väsyneitä mutta aloittavat ainaisen tappelun sängyssä. Ravaavat aina pois sängystä olkkariin ja sitä rataa, useemmasti saa viedä takasin sänkyyn että rauhottuu. Ikää lapsilla 3 ja 4 vuotta.
Iltapalan jälkeen aina pestään hampaat ja mennään suoraan nukkumaan, eikö tämä rutiini riitä? Pitäisikö olla tuntia ennen jokin luku/rauhoittumis hetki tms?
Tuota samaa olen ihmetellyt n. 9 vuotta :hug:

Mitäs nyt osaisin sanoa.. Meillä toimii se, että luetaan vartin verran ainakin, että rauhoitutaan siihen sänkyyn. TV:n tms. katsominen ja siitä suoraan nukkumaanmeneminen ei toimi - eli sängyssä täytyy vähän "antaa unen tulla" , kuten minä sanon. Sit meillä sammuu valo klo 21 ja minä sanon, että äiti menee nyt pesulle ja nukkumaan. Jos huutelee - vastaan, että äiti ei ole enää käytettävissä, vaan hoitelee omia asioitaan. Muutenkin käytän sitä, että valojen sammuessa on äidin oma hetki, ja se on äidille tärkeä. Lisäksi yritän keksiä seuraavasta päivästä hyviä asioita, joita odottaa, jotta nukahtaminen toisi ne asiat lähemmäksi. Useinhan nukahtaminen on lapselle haikea hetki, joten ehkä helpottaa, kun tietää että seuraavana pv:nä on jotain kivaa tiedossa.

Helppoa ei ole - tiedän sen! Yritä määrätietoisella jämäkkyydellä : valot sammutetaan, nyt käydään nukkumaan, äitin oma aika alkaa, ja huomenna on sen ja sen takia kiva päivä! Ja rakas unilelu kainaloon!

tsemiä =)

ikävä
Olen tullut siihen tulokseen, että lapsi ajattelee, että hän jää paitsi jostain tosi kivasta, mitä äiti ja isi tekee kahdestaan, kun hän on pois, ja hän haluaa olla mukana siinä. Olen siksi kertonut, etten minä tee mitään, olen ja katson uutisia tai aikuisen ohjelmia olohuoneessa ja menen sitten nukkumaan, enkä minä pääse nukkumaan ennenkuin lapsi on ensin nukahtanut, ja minua väsyttäisi jo, minähän haluan nukkumaan.

Eli piirrään hänelle semmosen kuvan, että meillä aikuisillakin on tolkuttoman tylsää joten hän ei menetä mitään menemällä nukkumaan.. ja sitten ne litaniat että aamulla nähdään jne. en tiedä toimiiko teillä.

Yhteistyössä