Mistä johtuu että 1v lapsella 2 hammasta ruskeat?

  • Viestiketjun aloittaja kolmen äiti82
  • Ensimmäinen viesti
kolmen äiti82
Mistähän voisi johtua että meidän kuopuksella 1v1kk on kaksi ylähammasta(ei ihan etummaiset vaan siitä seuraavat jotka osittaen puhjenneet)sellaiset ruskeat ja näyttää että hampaan pinta olisi jotenkin lähtenyt?Poitsu oli 6kk täysimetyksellä,sittemmin saanut tietysti muutakin ruokaa,hapanmaitotuotteet aloitettiin 11kk iässä,rintaa syö myös vielä ja mitään makeaa ei ole koskaan saanut paitsi vauvojen marja ja hedelmä soseita.Muut hampaat ovat ihan normaalin valkoiset niin ihmetyttää miten nuo kaksi hammasta ovat noin huonon näköiset..huolestuttaa että jääkö ne tosiaan tuon näköiseksi ja että mistähän se johtuu..
 
Aika oudolta kuulostaa, että vaan osa hampaista on huonon näköset :/ Pestäänkö teillä hampaat päivittäin? Joku ruoka voi värjätä hampaat.
Oletko ollut raskaus-/imetysaikana antibioottikuurilla? Jos olet saanut tetrasykliineejä, eikä lääkäri ole muistanut kysyä oletko raskaana tai imetätkö, on antibiootti voinut vaikuttaa vauvan tuleviin hampaisiin :| Toivottavasti tästä ei ole kyse! :ashamed:
 
Marikki
Käytin meidän lapsen ekan kerran hammastarkastuksessa pari viikkoo sitten. Hällä on yks ylähammas aika ruskea, muut hampaat normaalin näköiset. Hammashoitaja sanoi että voi olla joku sikiö aikainen vaurio. Ei sille mitään muuta tarvii tehä, kuin hyvin pessään fluorihammastahnalla ja ksylitoli purkan pureskelua vois harjotella. Meidän lapsella siis ikää 1v7kk.
 
vieras
mullakin kahdella lapsella ollut jotkut hampaat ruskeita,toisella katkes se toinen hammas,kun oli niin heikko toi hammas..pysyvät hampaat kun tuli niin olivat ihan hyvät ja valkoiset!=)
 
kolmen äiti82
En ole syönyt raskausaikanan yhtään antibiootti kuuria ja imetysaikana söin yhden (vauva oli silloin vasta 3 viikkoa ja lääkkeen nimi oli muistaakseni v-pen tms..)Ja ei ole hampaita kolauttanut mihinkään sen pahemmin.Juuri tuota mietin että pitäisikö käyttää hammaslääkärissä mutta voi olla tosi vaikea tämän ikäiseltä yrittää katsoa suuhun kun tämä meidän poitsu on niin vilkas että ei tahdo pysyä montaa sekunttia paikoillaan..
 
kolmen äiti82
Juuri tuota minä pelkään että onko kyseisten tummien/huonojen hampaiden paikalle tulevat rautahampaat sitten myös huonot ja että ei kai yö imetys ole voinut vaikuttaa tähän?Poitsu kun syö vieläkin öisin..Ja joo hampaat pestään joka päivä tahnan kanssa.Meidän keskimmäinen lapsi söi (myös) öisin rintaa 1v6kk asti eikä hänen hampaissa ole mitään vikaa,ovat tosi valkoiset ja suorat..
 
meidän tytön hampaat ovat kiillevaurioiset, pienempänä näytti ruskealta, nyt kun hammaspintaa enemmän, on vaurioitunut kohta keltaisen värinen ja huomattavasti vähemmän pahan näköinen. Näkyvä kohta on yläetuhampaiden ulkopinnassa, "näkymätön" (siis ettei muille näy) on poskihampaiden purupinnassa. Jos osaisin, laittaisin kuvan, jossa etuhampaat näkyvät.
Kiillevaurion syynä on keskivaiheessa raskautta syöty tetrasykliinikuuri rajuun hiivaan. En tiennyt kyseisistä riskeistä, pahimmassa tapauksessa vauvahan olisi voinut saada kehityshäiriöitä.. En myöskään ajatellut asiaa sen enempää, enkä lukenut käyttöohjeita yms. pakkausselosteita. Siellä ne lukee ne riskit. (Vahingosta viisastuneena, en syö enää mitään jos en itselue että voin). Lääkäri tiesi raskaudesta.

No nyt tää meni jo ihan tilitykseksi, mutta siis asiaan. Hampaat ovat toistaiseksi pysyneet kunnossa ja muut hampaat ovat siistit. hammastarkastus oli tiistaina, seuraava, kontrolli ½v päästä. Aikaisemmin sanottu että pysyvien hampaiden kanssa mahdollisuudet on 70/30, eli siis 70% tulee kunnon, valkoiset ja hyväkuntoiset hampaat, 30% ei. Tämä johtuen että 100% varmuutta syystä ei voi tietää. Tewtrasykliini kuitenkin suurin epäily.

Eikö teilä ole 1v hammaskontrollia kunnassanne? Jos ei niin varaa aika ihmeessä tarkastukseen. Kiillevaurioisten hampaiden kanssa pitää olla "Erityisen" varovainen, koska vaurioituvat herkemmin. Erityisesti iskut ja lelu suussa kaatuminen voivat murtaa hammasta. Meillä ei onneksi vielä 3v ole kertaakaan saanut hampaitaan satutettua niin pahasti (Koputtaa puuta)

Toinen vaihtoehto voi myös olla ihan lapsen oman hammasluun värissä. Siis että on se "keltainen" hammasluu. TOsin en tiedä miten esiintyy maitohampaiden kohdalla.

Kauhea sepustus.. huh
 
vähän sama täällä
meidän 4v pojalla kiillevaurio kahdessa ylähampaassa. ne näyttävät hiukan tummemmilta kuin muut hampaat. hamppi lääkärissä niitä näytin ja tuumas hoitaja, et se on tullut jo sikiövaiheessa, et jos se on tullakseen niin se tulee. nyt sillä on lähteny yksi hammas irti ja tilalle kasvanu uusi hammas ja se näyttää ihan normaalilta. hampaat meillä pestään joka ilta ja aamu, karkkia syödään äärettömän vähäsen...
 
Viblsp
Meillä toisella kaksosista oli syntymähampaat alhaalla. Toinen niistä on nyt jotenkin kuluneen näköinen ja teräväreunainen. Ja ns. päällekkäin vinossa ovat. Toivottavasti rautahampaat ovat ok. Toisen lapsemme syntymähampaat ovat suorassa ja valkoiset jne.
 
memmu
Minulla oli/on myös samanlainen ongelma. Maitohanpaissa oli juuri samoissa hampaissa tummentumat ja kun pysyvät tulivat ne olivat samanlaiset. Edestä tummat. Niissä on kuulemma joku pigmentti häiriö jolle ei oikeastaan voi tehdä mitään. Minulla on kuitenkin laitettu hampaiden pintaan jotain muovipinnoitetta jolla on peitetty ne tummat alueet. Tämä tehtiin joskus kun oli 17-18 vee ja mielestäni kärsin koko kouluajan näistä hampaista. Itseä siis hävetti ja kiusattiin että "ompa sulla reikäset hampaat". Ja vasta tuolla iällä uskalsin asiaan itse tarttua ja puhua hammaslääkärissä ko. asiasta.
 
"kahden tytön äiti"
Minulla kaksi tyttöä 3 v ja 2v. vanhemmalla tytöllä,täysin valkoiset ja hyväkuntoiset hampaat. nuoremmalla n.1 v jälkeen ylähampaat menivät rusehtavaksi ja aivan paksuinta kerrosta lähtenyt pois. Ja olin ja olen huolissani tytön hampaista. Vaikka pestään hampaat aamuin illoin. Olen kuullut kun on töissä tullut joku kerta puheeksi että jollain lapsella jolla oli ollut juuri kyseisenlaista ongelmaa,niin oli löytynyt keliakia kun oli tarpeeksi kauan tutkitettu. Olen nyt yrittänyt etsiä tietoa keliakista ja aiheuttaa kyllä luiden haurastumista tai jtn sellaista. Neuvolassa on käytetty ja katsottu hampaita mutta eivät kuulemma ole niin pahan näköiset.Ja olen ajatellut mennä lääkäriin asian kanssa,koska nyt on myös lohjennut pieniä palasia hampaista,vaikuttavat haurailta. Ja tietenkin jos juottaa lapselle paljon limsaa ja hapollisia nesteitä tms,eikä pese hampaita tai vaikka pesiskin niin voi mennä hampaat todella huonoiksi. Mutta meilläkin ei juoda limsaa kuin ehkä 2 kertaa vuodessa synttäreillä ja karkkia harvoin ja aina pesty hampaat niin surettaa lapsen puolesta kun olen ajatellut että voivat olla myös todella herkät hampaiden pesun yhteydessä vaikka pyrkii hyvin pesemään. :/ toivottavasti kun maitohampaat lähtee tulisivat terveet hampaat tilalle,sitä minä odotan.
 

Yhteistyössä