Mistä erottaa vauvan runsaan pulauttelun ja oksentamisen?

Sain juuri kolmannen lapseni, hän on nyt maanantaina kuukauden. Pulauttelu on ollut varsin runsasta sairaalasta lähtien, imetyksen lopetin juuri ja nyt ollaan pelkällä korvikkeella (NAN). Huolestuttaa, kun jokaisen aterian päätteeksi tulee valtava puklaus röyhtäysyn yhteydessä ja monesti sitä tulee vielä ainakin seuraavan tunnin ajan sillon tällöin, tosin vähän pienempiä määriä..

Paino nousee tosi hyvin ja muuten vauva vaikuttaa normaalilta, mutta onko tämä nyt sitten normaalia? Kaksi ensimmäistäni ei pulautellut ollenkaan..
Neuvolan tädiltä tätä jo kyselin ja hän sanoi, että saattaa johtua liian ahnaasta syömisestä tai liiallisesta syömisestä.. Poika kyllä tekee kumpaakin, kai..

Vinkkejä pyytäisin ongelmaani, onko mitään tehtävissä? Syötän jo melko pystyasennossa, sängyn päätyä on nostettu, tuen kyljelleen nukkumaan ja yritän ainakin röyhtäyttää hyvin. Pissa ja kakka kulkee, ei probleemaa siinä. Käytän vauvalla Rela-tippoja ja vesipohjaisia d-vitamiinitippoja, vitamiinista ajattelin tosin pitää pienen paussin, kun tuntuu tuota korviketta kuitenkin menevän litran paikkeilla, ellei ylikin vuorokaudessa..

Kiitos jo etukäteen, jos jollain olisi antaa jotain tietoa/vinkkejä!! :flower: =)
 
Mie en osaa vastata tuhon mitään, mutta ihan kun olisi itseni kirjoittamaa:) eli samaa asiaa mietin minäkin ja samoilla linjoilla mennään :D mie kyllä yritän rintaa antaa yöllä ja vielä se on onnistunut mutta muuten pohdin samoja asioita. Poika on ens viikolla kuukauden ikäinen. Tuttelin menin vaihtamaan nan merkkiseen( epäilin että ei käy kun pylly alkaa rupajamaan) ja samoin tänään lähen ostamaan vesipohjasia d- vitamiinitippoja kun tuntuu että öljypohjaisten jälkeen alkaa koskemaan masuu . Pulauttelu on meilläkin aikamoista. Vaikka myös röyhtyytän niin silti puklua saattaa tulla vielä tuntien päästäkin. Vielä en tiedä onko paino noussut kunnolla mutta luulisin niin:) jotekin poika tuntuu/ näyttää kasvaneen ja on ihan tyytyväisen oloinen ja pissaa/kakkaa riittää kyllä.
 
mulla kolmas lapsi teki juuri samaa.ristiäispvänä(alle 2kk iässä) pulautti kaaressa maidot..maito allergia todettiin 5kk iässä..vasta kun menin yksityiselle kun ei neuvola ottanu kantaa.huom!paino nousi pojalla ihan normaalisti allergiasta huolimatta...
 
No tuo litra saattaa kyllä kuulostaa tosi paljolta, mutta tuo meidän pointsi oli kyllä isokin, joten syö vähän eri lailla kuitenkin kuin sisarensa, jotka myös silti olivat kovia syömään. (Poika oli 4380g ja 55cm syntyessään, nyt jo 5,5kg, kun sisarukset olivat hieman vajaat 4kg syntyessään..)
Mutta en silti lähde tuota ylisyöntiäkään poissulkemaan kuitenkaan.. Poika syö kerrallansa noin 120-130ml, on tunnin verran hereillä ja syö vielä ennen vaunuun menoa n.40ml lisää unimaitona... Syö noin kolmen tunnin välein.
Olen myös kuullut, että korvike täyttää nopeammin kuin äidinmaito, joten saattaapi olla, että poika on täydempi kuin luulekaan..

D-vitskuista vielä sen verran, että tänään en ole niitä antanut, meillä on käytössä vesipohjaiset jekovitit, saas nähdä auttaako yhtään pepun paukkeeseen.. :/ Tosin ostin juuri apteekista sellaiset kuin Dee-tipat, sopivat kuulemma useammalle, kuten myös korvikkeista tuo NAN on parempi herkkävatsaisille, näin kuulemma, ja näin olen myös omieni kanssa todennut. En lähde kuitenkaan ainakaan vielä vaihtamaan tuota vitskua, koska uusi juttu on vatsalle aina uusi juttu.

Tuo maitoallergia rupesi kyllä jännittämään, toivottavasti sitä ei olisi. Olen itse ollut vauvasta asti maito-allergikko ja sen jälkeen kärsinyt laktoosi-intoleranssista. Toivottavasti poika ei vain sitä saa.. Tosin mulla se ilmeni niin, että oksentamisen lisäksi olin jatkuvasti kuumeessa ja vihdoin mut kiikutettiin keuhkokuumeessa sairaalaan, jossa tosi pätevä lääkäri teki (onneksi) heti oikean diagnoosin oireiden perusteella..

Noh, lisää olen kiinnostunut vieläkin kuulemaan.. =)
Ja kiitos vastauksistanne tähän asti.
 
http://keskustelu.kaksplus.fi/t621081

Tuossa vielä linkki erääseen keskusteluun liittyen maitoallergiaan.

Jäinkin miettimään, että kyllähän tuo antaisi paljon muitakin oireita, kuten juuri tuon ihottuman ja kivuliaan vatsan....
 
Meidän neiti pulautteli pienenä tosi paljon. Hotki aina syödessään niin hirveesti :whistle: Paino nousi hyvin eikä itse ollu moksiskaan pulauttelusta, joten en ollu huolestunu, kun neuvolassakin sanoivat että johtuu vaan siitä että syö liikaa kerralla ja liian nopeesti.

Pulauttelu väheni kun rupesi syömään kunnolla kiinteitä. Vieläkin saattaa joskus tulla pieni puklu jos on syöny mahansa oikein täyteen ja riehuu kovin sen jälkeen. Nyt ikää on reilu 10kk ja korvikkeella ollaan oltu ihan alusta saakka. Meillä syödään Nania kun tuttelista muuttui kakka vihreäksi silloin pienenä.

Mutta ei puklailu välttämättä ole mitenkään vaarallista, pyykkivuori tosin kasvaa kiitettävää vauhtia :whistle: Jos olet huolissasi, niin käy lääkärissä niin saa ainakin allergian ja refluksin suljettua pois.
 
kannattaa kokeilla nii et laittaa pulloo vähemmän kerralla maitoa esim. aluks puolet aikasemmista syöntimääristä, syöttää sen röyhtäyttää, pitää pienen välin ja antaa lisää jos vaikuttaa nälkäseltä ja maistuu!
 
minäkin huomasin, että sinun kirjoittama teksti voisi olla omaani. eli täällä kans pullautellan paljon. neuvolassa vaan sanottiin et ylimääräisiä tulee pois ja sit jotku vauvat vaan pullauttelee enemmä ku toiset. ei silti pitäis olla mitään häikkää
 
Meidän vauva oksenteli yhden päivän 4 vk iässä ja valitin asiaa neuvolassa. "Ihan normaalia, runsasta pulauttelua" oli vastaus. Sitä jatkui vielä toinen päivä, niin veimme tytön lääkäriin. Oksenteluun liittyi vatsan kouristelu juuri ennen tavaran ulostuloa niinkuin aikuisellakin. Oksentelua se oli oikeasti, muttei vakavaa onneksi. Mutta neuvolassa minua ei uskottu.

Käy yksityisellä jos sinua ei oteta tosissaan neuvolassa.
 
Kannattaa kokeille vaihtaa korvikemerkkiä. Meillä ei käyny tutteli eikä nan, mutta semper on ollut tosi hyvää, pulauttelut loppuivat kun vaihdettiin merkkiä. Toki jonkin verran pulauttelee, mutta ei mitään niin älytöntä kaarella tulevia pukluja ole tullut. Siis suosittelen kokeilemaan merkin vaihtoa! =)
 
Meillä oli myös tätä pulauttelua, ja välillä tosi runsasta. Nyt tyttö on 6kk ja kiinteiden myötä vähentynyt. Äskenkin puklasi mutta vaan vähän eikä enää sillain kaaressa, niinkuin silloin kun joi pelkkää maitoa. Esikoinen ei puklaillut kuin vähän ja siksi olin hieman huolissani kun tämä toinen vaan oksenteli.Neuvolantäti sanoi johtuvan jonkun mahalaukun suulla sijaitsevan läpän kehittymättömyydestä. Tyttö oli kyllä silloin vauvana kova hotkimaankin, että kai siihen monta syytä löytyy. Oli se vaan aikamoista kun joka syötön jälkeen meni parhaimmillaan vauvan vaatteet, puklurätti ja omatkin vaatteet pyykkiin.

Mutta jos olet kovin huolissasi niin neuvolassa vaan vaadit että asia pitää selvittää.
 
Meillä poika oli pikkuisena kova pulauttelemaan. Olin tosi huolissani ja neuvolassakin asiasta kerroin. Mutta mulle sanottiin, että jos vauva on hyvävointinen, hyvä ihoinen ja pissavaippoja tulee 5 läpimärkää päivässä niin silloin saa riittävästi maitoa. Ja jos vielä kasvua tapahtuu, niin kaiken pitäisi olla kunnossa. Mutta sitä pyykkiä tuli tuolloin ihan hirveesti. Varmaan 7 bodyt päivässä

Olin huolissani allergioista yms. Imetin silloin (ja vieläkin). Poika on nyt 8kk. Allergioita ei ole todettu ja tuossa 5kk iässä pulauttelut väheni selvästi kun astui kiinteät kuviin. Nyt taas on pulautellut, mutta uskon johtuvan ihan tuosta liikkeelle lähdöstä. Pitää olla keikkumassa mahan päällä koko ajan ;) Mutta ei mitään suuria annoksia pulauttele...

Joten mä uskon, että meillä vauva sai kerrallaan vaan liikaa maitoa. Ja pulautteli niitä silloin pienenä pois. Täysimetin 4,5kk ikään ja sitten aloiteltiin kiinteitä.

Toivottavasti teillä helpottaa tuo pulauttelu. Jaksuja :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mammanen:
Mutta sitä pyykkiä tuli tuolloin ihan hirveesti. Varmaan 7 bodyt päivässä
Heh, meilläkin on pulautteleva vauva, mutta olen kyllä ihan suosiolla laittanut pukluiset vaatteet vaan hoitopöydän reunalle kuivumaan ja käyttänyt sitten kuivana vielä lisää. Näin pyykin määrä vähenee, kun se vaavi on kuitenkin ihan puklussa suurimman osan aikaa. Vasta vanhetessaan maito alkaa haista, silloin tietysti pistän pesuun...
 
Yksi vinkki lisää:
Korvikkeen joukkoon voi laittaa sellaista sakeuttajaa (esim. Thicken up, apteekista saa), joka paksuntaa maidon ja näin maito saattaapi pysyä paremmin sisällä.
Kannattaa silti kävästä lääkärissäkin, jos asia kovin mietityttää.
Nimim. refluksivauvan äiti
 
Meidän vaavi oli vastasyntyneenä leikkauksessa ja 2500 grammaiselle vauvalle oli vuorokausiannos 560ml maitoa eli 3h välein 70ml, että ei tuo litra kuukauden vanhalle viis ja puoli kiloiselle tunnu mitenkään oudolle

Nenämahaletkulla laitettiin tuon verran maitoa vauvalle sairaalassa.
 

Yhteistyössä