Mistä asioista teille on huomautettu lapsen ollessa päivähoidossa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Kaikesta mahdollisesta, syömisestä, hieno-ja karkea motoriikasta, juoksemisesta (ei osaa juosta kuulema) yms..

Parin tuttavan kanssa olen jutellut ja samoja valituksia heillekkin on tuossa meidän päiväkodissa sanottu..
Kaikki asiat ovat parantuneet, kunhan lapset ovat kasvaneet..
 
aika monesta. Lapsi n käynyt läpi neurologiset tutkimukset, joiden mukaan tyttö on reipas ja ikätasoaan vastaava tyttö. Hienoa lukea päiväkodisn kirjoittamista tieoista esikoulua varten "kuunnellessa musiikkia, tyttö vaipuu usein omaanmaailmaansa"... jaaaa-a, eikös se ole juuri musiikin tarkoitus????
 
"jooo"
aika monesta. Lapsi n käynyt läpi neurologiset tutkimukset, joiden mukaan tyttö on reipas ja ikätasoaan vastaava tyttö. Hienoa lukea päiväkodisn kirjoittamista tieoista esikoulua varten "kuunnellessa musiikkia, tyttö vaipuu usein omaanmaailmaansa"... jaaaa-a, eikös se ole juuri musiikin tarkoitus????
Välillä tuntuu että pk;ssa haetaan diagnoosi joka lapselle. Meidänkin pojalle sellainen
sitten löytyi mutta kasvoi ulos diagnoosistaan kahdessa vuodessa =D
 
lto
[QUOTE="jooo";26507371]Välillä tuntuu että pk;ssa haetaan diagnoosi joka lapselle. [/QUOTE]

Se on totta, että päiväkodissa arvioidaan erittäin tarkasti jokaisen lapsen jokaista kehityksen osa-aluetta ja varmasti jokaisesta löytyy hurjan tiukkojen kriteerien perusteella vähän huomautettavaa. Eli ns. kehittymiskohteita täytyisi löytää jo sen takia, että sitä vaaditaan suorastaan kun kaksi kertaa vuodessa arvioidaan.

Ei pidä vähästä lannistua, vaikka tuntuu ikävältä sellainen ruotiminen. Itse annan kaikille hoitajille ohjeeksi sen, että asioista on puhuttava hienotunteisesti. Mutta kaikki vanhemmat eivät kestä kuulla edes hienotunteista puhetta vaikka hätä lapsen kehityksestä olisi jo suuri.
 
lto
Eli ns. kehittymiskohteita täytyisi löytää jo sen takia, että sitä vaaditaan suorastaan kun kaksi kertaa vuodessa arvioidaan.
Kuulostaa noin kirjoitettuna älyttömältä, mutta lastentarhanopettajilta vaaditaan, että toiminta järjestetään niin, että jokainen lapsi saisi yksilöllistä kasvatusta päiväkodissa. Ja jokaisella lapsellahan on kehittymisen varaa jossain asiassa.
 
"lastenhoitaja"
Kuulostaa noin kirjoitettuna älyttömältä, mutta lastentarhanopettajilta vaaditaan, että toiminta järjestetään niin, että jokainen lapsi saisi yksilöllistä kasvatusta päiväkodissa. Ja jokaisella lapsellahan on kehittymisen varaa jossain asiassa.
Ei meillä ainakaan etsimällä etsitä. Neuvolan lappuihin kirjoitetaan vain "ikätasolla", jos lapsen taidot kerran on ikätasolla. Tokikaan tämä ei tarkoita että lapsi on "täydellinen", eikä sitä takaa haetakkaan noilla arvioinneilla.
 
eihuom
Ei mistään. Itse olen monesti "valitellut" lapsen hidasta puheen kehitystä, mutta ei ole pk semmoista huomannut.
Tai no on mulle huomautettu mm jos olen kurikset unohtanu ja joskus on kuulemma liikaa vaatetta lapsen lokerossa. :)
 
Siitä, että hieman alle 3 v lapsi oli ensimmäisellä tai toisella hoitoviikollaan pyytänyt lisää ruokaa, muttei jaksanutkaan syödä kaikkea!

Tätä siis lto:n sijaisena toiminut tyyppi ihan oikeasti kauhisteli, ja tämän takia vastasi mun "miten päivä meni?"-kysymykseeni huokaillen että "ei kovin hyvin". Ja mä sitten loppupeleissä nauraa räkätin lastenhoitajien kanssa sille.
 
,.,.,
eikö se ole hyvä asia lapsen kannalta, että mahdollisiis puutteisiin otetaan varhainen puuttuminen? jos jotain sitten löytyykin, on helppo järjestää tarvittavaa terapiaa ja hoitoa. lapsen parastahan siinä vain ajatellaan. nykyään kiinnitetään juuri sen vuoksi ihan pieniinkin asioihin huomiota, koska tietoa on paljon enemmän kuin ennen, jos joku kärsi lukihäiriöstä niin sen annettiin kärsiä ja koulumenestys oli huonoa, nykyään yritetään auttaa ja yrtittää kaikkia menestymään.
 
:):)
Siitä, että hieman alle 3 v lapsi oli ensimmäisellä tai toisella hoitoviikollaan pyytänyt lisää ruokaa, muttei jaksanutkaan syödä kaikkea!

Tätä siis lto:n sijaisena toiminut tyyppi ihan oikeasti kauhisteli, ja tämän takia vastasi mun "miten päivä meni?"-kysymykseeni huokaillen että "ei kovin hyvin". Ja mä sitten loppupeleissä nauraa räkätin lastenhoitajien kanssa sille.
Terapiaan vaan ettei toiste pyydä ruokaa jota ei jaksa syödä! :D
 
eikö se ole hyvä asia lapsen kannalta, että mahdollisiis puutteisiin otetaan varhainen puuttuminen? jos jotain sitten löytyykin, on helppo järjestää tarvittavaa terapiaa ja hoitoa. lapsen parastahan siinä vain ajatellaan. nykyään kiinnitetään juuri sen vuoksi ihan pieniinkin asioihin huomiota, koska tietoa on paljon enemmän kuin ennen, jos joku kärsi lukihäiriöstä niin sen annettiin kärsiä ja koulumenestys oli huonoa, nykyään yritetään auttaa ja yrtittää kaikkia menestymään.
olen ehdottoman kiitollinen että tutkimukst tehty ja varmistettu että lapsessa ei ole mitään vikaa. Päinvastoin, lapsi sai kovasti kehuja, että on reipas ja ihana lapsi. ainoastaan päiväkodin toivontatavoissa oli puutteita. Olivat saaneet neurologisiin tutkimuksiin päiväkodin palautteen, jota lääkäri ja psykologi kovin kritisoi. Aikaisemmin myös lapsi oli käynyt perheneuvolan psykologilla, ja hänen tutkimukst kumottiin täysin päinvastaisin tuloksin. Koeta tässä nyt elää kahden ihan vastakkaisn arvion mukaan...
 
"vieras"
Ekassa päiväkodissa oli kaikesta sanomista, ei kuulemma opi koskaan syömäänkään, kun 2-vuotiaana söi huonosti, vaatteet olivat vääränlaisia, kömpelökin oli ja tunne-elämääkin olisi pitänyt tutkia, vanhemmatkin olisivat tarvinneet opastusta esim. ruoanlaittoon. Härregyyd. Kappasta kun vaihtui päiväkoti, niin ei ole kummempaa huomautettavaa, lapsi viihtyy, tulee muitten kanssa toimeen, löytää aina lautaselta jotain syötäväksi kelpuutettavaa, motoriikastakaan ei ole valitettu. Kyllä tässäkin päiväkodissa asioihin puututaan, jos on puututtavaa, mutta suuresti kummastuttaa, miten jossain päiväkodissa lapsessa ja perheessä tuntuu olevan kaikki pielessä, mutta toisessa sitten ei. Pärstästäkö sittenkin kyse????
 

Yhteistyössä