mistä vois johtua kaks ja puolveen jatkuva väsymys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

**

Vieras
Yöunia nukkuu 11-12 tuntia, päikkärit 2-3 tuntia, ja valittelee silti väsymystään. Syö ja juo hyvin ja monipuolisesti. Sairaalta ei vaikuta, siis mitään muuta ongelmaa ei oo. Ei allergioita ei mitään. Vauvan takia on vähän rytmit heitelleet meidän perheessä.

Mistä kaikesta väsymys voi johtua? Pitäiskö varata lääkäriaika?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko hb otettu milloin, se ainakin kannattaa ottaa.

ei oo koskaan otettu. Eli raudanpuute vois olla syynä? Oliko se niin että maito estää raudan imeytymistä? Kun tuo kyllä joka aterialla juo maitoo, vois siis olla ettei saa rautaa sillon?

Meidän 2 ja puoli vee alkoi nyt syksyllä valittaa väsymystä. Poika ei ole koskaan ollut mikään "nukkuja", eikä nytkään silti nukkunut tavallista enempää. Jos ehdotin pikkutirsoja, "väsy meni pois...". Meillä poika haki "väsymyksellään" vain huomiota, sillä väsymys iski päälle aina tietynlaisissa tilanteissa. Yleensä ne liittyivät pikkuveljeen (meilläkin siis vauva, nyt 10kk) tai ylipäätään tilanteisiin, jotka harmittivat poikaa. Väsymystä kesti pari kuukautta, mutta nyt sitä ei ole mainittu viikkoihin. Voisiko teilläkin olla jotakin vastaavaa? Tietysti jos lapsenne on ihan selvästi väsynyt ja myös nukkuu tavallista enemmän, voisi esim. hb:n mittaaminen olla paikallaan. Toisaalta lapsi voi kokea vauvantulon stressaavana ja oireilee sitä väsymyksellä. Juttele asiasta neuvolassa.

Aika paljoltahan tuo unimäärä vuorokaudessa tuntuu ja jos silti on oikeasti väsynyt! Osaatko tulkita että valittaako vaan väsymystä vai onko oikeasti väsyneen oloinen - jos on niin ehkä olisi syytä varmuuden vuoksi käväistä lääkärillä. Voitais ainakin tutkia se hb,verensokeri jne. Unentarve on tietysti yksilöllistä.Oma 2.5 vuotiaani nukkuu kymmenen tunnin yöunet,jätti juuri päiväunet pois ja virtaa riittää aamusta iltaan.Esikoinen vastaavan ikäisenä nukkui yhtä pitkät yöunet mutta ei pärjännyt ilman tunnin päikkäreitä.

Kiira, meillä oli tuon tyyppinen juttu, mukamas masu kipeenä. Se jäi pois tuossa vähän aikaa sitten kun vaihdettiin isin kans vähän osia, et se oli enemmän pikkuveljen kans ja me alettiin tehdä kaikkia spesiaaleja juttuja yhdessä :)

En tiiä tuosta stressistä. Onhan noita juttuja mihin tuo vauveli vaikuttaa, pitää odottaa ja olla hiljempaa ja kaikkee sellasta. Sillehän nyt ei mitään voi, aika auttaa.

Ai mä olen luullut että tän ikäset nukkuu aina ne n. 12 tunnin yöunet plus päikkärit väh. tunnin. Nukkuisko tuo sit liikaa? Ite ainakin oon tosi nuupahtanut jos nukun liikaa.

Mä en ole ihan varma tulkitsenko mä tota muksua ihan oikein, se muuttuu ja kasvaa niin hurjaa vauhtia...

Meidän "väsynyt" poikamme nukkuu n. 10 tunnin yöunet ja tunnin päikkärit. En kuitenkaan sanoisi, että lapsesi nukkuu välttämättä liikaa. Unentarve on niin yksilöllistä ja tuonikäisillä lapsilla erot voivat olla suuriakin. Toisethan eivät nuku enää päikkäreitä lainkaan, jotkut nukkuu vielä eskari-ikäisenäkin.

Yhteistyössä