Mistä voi tietää onko tauti ihan tavallinen vai sikainfluenssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minulla on kurkku kipee, nenä vuotaa ja päätä särkee, siis kaikki tavalisen flunssan oireet. Missä vaiheessa täytyisi tajuta mennä hoitoon eli mitä lisäoireita tulee, tää vaan siksi kun minulla on astma.

Eiköhän se nyt ole niin, että jos sun flunssasi on sellainen että pärjäät, niin mitä sillä on väliä mikä flussa tai influessa sinulla on. Eihän kausi-influenssaankaan syödä Tamifluuta, ellei ole tarvis.

Mutta koska tähänkin viestiin vastasi allekirjoittanut, niin eiköhän ole parasta soittaa terkkarille. Silloin et saa puoskarin ohjeita. Vai luotatko oikeasti siihen, mitä tuntemattomat vastaavat netissä :)

Ei tarvitse mennä hoitoon ollenkaan noilla oireilla. Kaikkialla sanotaan että jos et kuulu riskiryhmään ja et ole kuolemansairas niin älä kuormita terveyskeskuksia ja riskeeraa muita ihmisiä vaan pysy kotona. Siis joka päivä lehdissä ja uutisissa sanotaan että vältä hoitoon menemistä ellei ole pakko.

se on ihan sama onko se sika vai tavallinen flunssa. Lääkettä siihen et enää saa jos et ole riskiryhmässä tai jos se ei ole niin raju että lääkäri näin määrää.

Sitä mäkin, että mitä sillä on väliä kumpi influenssa on jos vointi on sen verran ok että voi kotona olla.

Siinä vaiheessa pitäisi tajuta mennä hoitoon, kun vointi huononee niin paljon ettei enää pysty olemaan kotona, tulee hengitysvaikeuksia tms.

Jos sairastut, ja sinulla ilmenee jokin seuraavista influenssan yhteydessä esiintyvistä oireista, hakeudu mahdollisimman pian lääkärin hoitoon

* hengitysvaikeuksia
* kipu tai paine rinnassa
* äkillinen huimaus tai sekavuus
* voimakas tai jatkuva oksentelu
* influenssan kaltaiset oireet häviävät, mutta palaavat sitten kuumeen ja pahemman yskän kera

Meillä influenssa alkanut yhtäkkiä nousevalla kovalla kuumeella. Eli illalla ei mitään oireita sairaudesta, yöllä noussut yli 39 asteen kuume ja päänsärky alkanut. Todennäköisesti sulla ei ole sikainfluenssaa. Mutta tuossa ylhäällä ohjeet, milloin pitäisi hakeutua lääkäriin.

Mulla on nyt nuha, kurkkukipu (paranemaan päin) ja yskää. Mistä ihmeestä mä tiedän onko tää tavallista vai h1n1 tautia? Kuumetta tai hengitysvaikeuksia, lihassärkyä jne ei ole eli kai tavallista sit. Kun en mä ainakaa ole pystynyt eristäytyä maailmasta tän flunssan takia vaan olen eltänyt ihan normaalia elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:
Ei tarvitse mennä hoitoon ollenkaan noilla oireilla. Kaikkialla sanotaan että jos et kuulu riskiryhmään ja et ole kuolemansairas niin älä kuormita terveyskeskuksia ja riskeeraa muita ihmisiä vaan pysy kotona. Siis joka päivä lehdissä ja uutisissa sanotaan että vältä hoitoon menemistä ellei ole pakko.

Olen miettinyt, että jos mulle tulee joku influenssa (sika- tai tavallinen), eikä se mene ohi siinä 3 päivässä, kun voi olla ilman lääkärintodistusta pois töistä, niin mitäs sitten?

Lääkäriin ei saa mennä todistusta hakemaan, mutta ei minulla ole varaa olla töistä palkattomalla poiskaan. Varmaan on pakko sitten vaan mennä töihin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomaIainen:

Olen miettinyt, että jos mulle tulee joku influenssa (sika- tai tavallinen), eikä se mene ohi siinä 3 päivässä, kun voi olla ilman lääkärintodistusta pois töistä, niin mitäs sitten?

Lääkäriin ei saa mennä todistusta hakemaan, mutta ei minulla ole varaa olla töistä palkattomalla poiskaan. Varmaan on pakko sitten vaan mennä töihin?

Tuskin työnantajasi haluaa että sairastutat kaikki työkaverisi... eikö teillä ole töissä ohjeistettu miten toimia. Sairaana ei töissä olla.

Yhteistyössä