Mistä voi laskea käteen jäävän palkan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vakkarix
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vakkarix

Vieras
Mä sain just uuden duunipaikan ja loppuvuodesta verot saa mennä vanhalla kortilla kun oon ylimääräistä tänä vuonna maksanut. Mun palkka kuitenkin on aika paljon isompi ku ennen ja olis kiva laskee että miten sitä ensi vuonna tienaa. Mistä vois helposti laskee suunnilleen, että miten paljon palkasta jää käteen?

Verotoimiston sivuilla ei mun mielestä ollut just tämmöstä laskuria vaan se oli enemmän muutosverokorttia varten.

Verottajalta ainoastaan. Siihen vaikuttaa niin moni asia; paljonko olet tienannut & paljonko tulet tienaamaan, paljonko olet maksanut veroja, onko sinulla asuntolainaa, oletko teetättänyt kodissanne remppaa, käykö teillä siivooja tai joudutko tekemään satunnaisesti töitä kotona... onko sinulla ostettuna ammattiisi liittyviä kirjoja tai oletko ostanut töihisi käytettävää asustetta.

Asia on niiiiiiiiin moniulotteinen, että sen tietää vain verottaja ja verotettava (ehkä). Soita ja kysy.

[QUOTE="vieras";29153982]Verottajalta ainoastaan. Siihen vaikuttaa niin moni asia; paljonko olet tienannut & paljonko tulet tienaamaan, paljonko olet maksanut veroja, onko sinulla asuntolainaa, oletko teetättänyt kodissanne remppaa, käykö teillä siivooja tai joudutko tekemään satunnaisesti töitä kotona... onko sinulla ostettuna ammattiisi liittyviä kirjoja tai oletko ostanut töihisi käytettävää asustetta.

Asia on niiiiiiiiin moniulotteinen, että sen tietää vain verottaja ja verotettava (ehkä). Soita ja kysy.[/QUOTE]

No mut suunnilleen. Tarkoitan ensi vuotta ja oletus on se että silloin ei vielä ole asuntolainaa. Mitään muitakaan vähennyksiä ei tuu paitsi matkat. Ja voinhan mä sitä asuntolainaa ottaa jo ensi vuonna, mutta ne siitä säästyvät rahat voi sitten huomioida bonuksena.

[QUOTE="ap";29153991]No mut suunnilleen. Tarkoitan ensi vuotta ja oletus on se että silloin ei vielä ole asuntolainaa. Mitään muitakaan vähennyksiä ei tuu paitsi matkat. Ja voinhan mä sitä asuntolainaa ottaa jo ensi vuonna, mutta ne siitä säästyvät rahat voi sitten huomioida bonuksena.[/QUOTE]

Suunnilleen saat sen tietää tilatessasi verokortin (vero.fi/verokortti) on ilmainen palvelu, vaikka tilaat sen kerran viikossa. Se kertoo suunnilleen sen mitä palkasta viedään, eli +/- matikalla sen mitä jää käteen. Sitten jos asuntolaina tulee ensi vuonna, se on vain kotiin päin, eli saat palautuksia tai voit pienentää veroprosenttia loppuvuodeksi, kummin vain.

No mene verotoimiston sivuille ja sieltä kohtaan verokortit. Muuttelet niihin kohtiin ensi vuoden palkkatiedot ja omat vähennyksesi ja lasketat siellä veroprosentin. Mutta sitten et viimeisessä kohdassa painakaan sitä "lähetä uusi verokortti" tms, eli lasket vaan, mutta et tilaa uutta verokorttia.

http://prosentti.vero.fi/VPL2013/Sivut/Aloitus.aspx
Tuolta saat selville veroprosentin. Sen lisäksi menee tosiaan noita muita maksuja. Luin joskus verohallinnon sivuilta sen olevan n.5,75%, mutta voi toki olla, että muistan väärin. Siitä en siis mene takuuseen...

Helpompi kun käyttää sitä veroprosenttilaskuria... Turha kikkailla sen verokorttilaskennan kanssa. Eli www.vero.fi -> Henkilöasikkaat -> Laskurit -> Veroprosentti

Ensi vuoden verotusta ei ole vielä vahvistettu (esim. kunnallisverot jne voi muuttua vielä), mutta suuntaa-antavan tuloksen saa kun laskee tämän vuoden laskurilla. Pistät sinne koko ensi vuoden tulot, 0 maksettua ennakonpidätystä ja annat ohjelman laskea. Antaa suoraan vero%:n ja siihen päälle lisäät sen noin 6% muita pakollisia maksuja.

"Palkasta menee perusprosentin lisäksi eläkevakuutusmaksua 5,15 % ja työttömyysvakuutusmaksua 0,6 %. Jos lasket, paljonko palkasta jää käteen verojen ja maksujen jälkeen, lisää perusprosenttiin 5,75 prosenttiyksikköä."

Niinhän siellä lukee...

Yhteistyössä