Mistä voi johtua koiran ontuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dfs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dfs

Vieras
meillä on 7kk ikäinen saksanpaimenkoiran ja ajokoiran sekoitus.
se on yhtäkkiä tänään alkanut ontumaan toista etujalkaansa, mutta se kuitenkaan ei arista mistään, eikä mitään jälkiä tai turvotusta näy.
Jotenkin jäykän näköistä sen kävely.
On vähän rauhallisempi kuin yleensä, muuta oiretta ei ole.

Mä olen ehkä hieman hysteerinen, mutta voiko tuollainen olla oire jostain vakavasta?

Panost(e)iitti? (kummallakin tavalla olen nähnyt kirjoitettavan)

Meidän koiralla oli, eli jalkojen pitkien putkiluiden luukalvot olivat tulehtuneet. Tyypillistä isoille koirille, hoitona lepo plus kipulääke. Voi uusia, mutta ei yleensä yli 2v koirilla, eikä jät mitään jälkivaivoja

kuitenkin vaan remunnut että lihas revähtänyt tms. tai sitten anturassa joku piikki, ruusupensaasta, tikku. eipä tarvi olla kovin iso juttu. varpaiden välissä joku kivenmuru hiertää..

Ellei tuo pahene, kokeile nyt vaikka viikko samaa kuuria kuin meille annettiin. Koira kyllä turhautuu, nuori kun on, mutta ulkoilut ovat vain ja ainoastaan narussa pissatuksia, pissat puskaan ja heti sisälle. Ei juoksua, ei pitkää kävelyä, ei leikkimistä.

Tehoaa kyllä revähdykseenkin

Kyynärnivelen osteokondroosi ja kyynärniveldysplasia
Kyynärniveldysplasia on yhteisnimitys kyynärnivelen eri kasvuhäiriöille kuten osteokondroosi,
fragmentoitunut processus coronoideus ja luutumaton processus anconaeus. Nämä periytyvät mahdollisesti
erikseen.
Kyynärnivelen kasvurustoissa oireiden kehittyminen muistuttaa olkanivelen nivelruston osteokondroosia,
jolloin kyynärpään sakara (Processus anconaeus) irtoaa tai kyynärnivelen/olkavarren sivulisäke
(Processus coronoideus) irtoaa tai rapautuu. Kyseisten häiriötilojen syntymekanismista on
kaksi teoriaa: 1) ovat seurausta OCD-tyyppisestä vauriosta tai 2) ovat olka- ja kyynärluiden epäsuhtaisen
kasvun aiheuttaman nivelen epämukaisuuden aiheuttama trauma. Lisäksi luutumis- ja
kehityshäiriöitä esiintyy varsinaisen kyynärnivelen nivelosan muodostavissa olkavarren ja kyynärvarren
nivelpäissä.

Suosittelen hakemaan reseptin eläinlääkäriltä, saa ihan oikeat koiran kiputulehduslääkkeet. Hätävarana voi antaa ihmisten ketoriinia, olikohan annostus 10mg/10kg.. varmista annostus.

Yhteistyössä