Mistä vakuutuksista karsin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielipiteitä

Vieras
Tulot hoitovapaalla tippuneet, vakuutusmaksut nyt n. 2000€/ vuodessa.

Vakuutuksia joista en haluaisi karsia tai ei voi:

-pakollinen liikennevakuutus
-kevytkasko
-terveysvakuutukset minulle ja kahdelle lapselle (sis. tapaturmavakuutukset)
-koiran vakuutus
- kotivakuutus (sis. vastuu ja oikeusturvavak.)

Näistä olen harkinnut luopumista:

- meidän henkivakuutukset (ei olla naimisissa, mutta eikös jo sekin toisi turvaa ja ihan ilmaiseksi?) Meillä ei ole suuria lainoja, 20 000€ puoliksi ja sen pystyisi kumpikin hoitamaan omalla palkalla jos olisi pakko...
- toimeentulovakuutukset minulla, miehellä ja yhdellä lapsella. Koska minulla ei edes työpaikkaa tällä hetkellä ole, ajattelin lopettaa oman ja lapsen toimeentulovakuutukset. Miehen voisi toistaiseksi pitää, koska ollaan hänen palkastaan riippuvaisia tällä hetkellä. Tosin, jos mies ei töihin enää pääsisi minä pääsisin helposti... (hoitoala). Eli ehkä senkin voisi lopettaa.... ja työttömyyskassaan kuitenkin kuulutaan molemmat, joten se tuo jotakin turvaa jo sekin.
- erilliset tapaturmavakuutukset kaikille (aika turhaa? miehellä työn puolesta, minulla ja lapsilla terveysvakuutuksen mukana ja toimiihan tuo kunnallinenkin hätätilassa...)

Kommentteja? Vaikeaa luopua mistään, kun on päähän iskostettu näitä pelkoja vakuutusmyyjien toimesta :D

Kun googletin, niin eikö tuo toimeentulovakuutus ja henkivakuutus osittain korvaa samoja asioita. Joten se nyt ensinnä pois. Henkivakuutusta lähinnä katsoisin sillä silmällä, että saako sen pienemmällä korvauksella. siinähän vakuutusmaksut riippuu kuinka suuren korvauksen saa kuolemantapauksessa/ invaliditeetissa. monella se on suhteutettuna lainan määrään. Eli tällä turvataan se, jos toinen kuolee saa lainan kuitattua. Mutta jos ette ole naimissa, niin joudut summasta maksamaan verot.

[QUOTE="siis";30778004]Kun googletin, niin eikö tuo toimeentulovakuutus ja henkivakuutus osittain korvaa samoja asioita. Joten se nyt ensinnä pois. Henkivakuutusta lähinnä katsoisin sillä silmällä, että saako sen pienemmällä korvauksella. siinähän vakuutusmaksut riippuu kuinka suuren korvauksen saa kuolemantapauksessa/ invaliditeetissa. monella se on suhteutettuna lainan määrään. Eli tällä turvataan se, jos toinen kuolee saa lainan kuitattua. Mutta jos ette ole naimissa, niin joudut summasta maksamaan verot.[/QUOTE]

Kyllä korvaa osittain samoja... sitä vaan mietin että kun tuo meidän lainasumma on niiin pieni, että kannattaako sen vuoksi edes maksaa mitään vakuutusturvaa montaa vuotta. Lisäksi se on lainaa aso-asunnosta, jonka voisi muuttaa rahaksi 3 kuukaudessa tiukan paikan tullen. Siis sillä tapaa toisen kuolema ei ole toiselle mikään taloudellinen riski tällä hetkellä.... vakuutusraha toisi lähinnä vain muuta lohdutusta tilanteeseen, mutta ei se ole mikään elintärkeä juttu.

Tietysti asiaa pitäisi punnita uusiksi, jos jossain kohtaa otetaan isompi laina.

Henkivakuutuksessa siis on jo aika pieni korvausmäärä, samaten noissa toimeentulovakuutuksissa. Omavastuutkin on minusta aika sopivat nyt. Eikä ne vakuutusmaksut mitään päätä huimaavia näissä ole, jos verrataan taas esim. terveysvakuutuksiin.. yhden lopettaminen on aika turhaa. Mutta jos karsii useamman niin tulee jo selvästi enempi säästöä. Terveysvakuutuksista en heti lähde karsimaan, kun ollaan ne koettu hyödyllisiksi kuitenkin.

Minä lopettaisin ne terveysvakuutukset, tosin meillä ei sellaisia ole koskaan ollutkaan, eikä niille olisi ollut mitään tarvetta vaikka olisi ollutkin. Millä tavoin olette kokeneet ne hyödyllisiksi? Oletteko kokeilleet julkisia palveluja ollenkaan? Nehän saattaisi olla jopa positiivinen yllätys, varsinkin lapsen kanssa. Meillä ei ole lääkärillä montaa kertaa tarvinnut käydä, mutta ne pari kertaa kun lapsi on lääkärille viety, julkiset palvelut toimivat täysin moitteetta. Tuskin oltaisiin lasta viety yksityiselle vaikka olisi ollut vakuutuskin, ihan jo etäisyyksien vuoksi. Sitä paitsi tarviihan yksityisistä palveluista maksaa joku omavastuu, vaikka olisi vakuutus. Terveyskeskus taas on lapsille täysin ilmainen. Aikuisten käytettävissä on usein työnantajan tarjoama työterveyshuolto.

Minä en itse kuulu työterveyshuollon piiriin, kerta en ole työsuhteessa. Kunnalliset palvelut olen kokenut huonoina. Kuopus on vasta vauva, mutta esikoisen kanssa ollaan käytetty paljon yksityistä kun on perussairaus ja korvakierre. Siksi niitä en nyt halua ottaa pois toistaiseksi.

Täysin ymmärrän, että terveysvakuutuksista et halua luopua. Meillä on myös molemmilla lapsilla tulleet ne erittäin tarpeen. Koen sen vaan niin helpommaksi, kun esim toisella kahteen kertaan tuubit laitettu ja toisella risat leikattu, niin yksityisellä pysty itse valitsemaan leikkausajankohdan. Ja yksityisellä saa ilta-aikoja. Meidänkin tapauksessa molemmat olisi julkisella joutuneet käyttämään poliklinikoita, jotka taas ovat maksullisia lapsille.

Jos vain hetken huono rahatilanne, niin en esim. terveysvakuutuksia peruuttaisi. Jos tulee muutoksia terveyteen, niin saattaa olla ettei saa uutta vakuutusta.

No niinpä. Etenkin esikoinen ei tulisi enää koskaan sitten saamaan yhtä hyvää terveysvakuutusta, vaan rajoitukset tulisi.

Ja "ymmärrän", olen samaa mieltä. Kyllä on meidän elämää helpottanut kun voi käyttää yksityistä ilman huolta sieltä tulevista laskuista.

No minä karsin kaikki muut paitsi kotivakuutuksen (autoa ei ole) ja vakuutusmaksut nyt 60€ vuodessa. En jaksa varautua kaikkeen mahdolliseen kamalaan. Jos jotain kauheeta tapahtuu, niin sitten tapahtuu ja sitten siitä yritetään selviytyä parhaan mukaan.

Yhteistyössä