mistä tietää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milloin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milloin?

Vieras
Mistä tietää milloin voi aloittaa kiinteät ruuat vauvalle? Tiedän kyllä, että 6 kk on täysimetyksen suositus, mutta en tiedä yhtään lasta, joka olisi ollut niin kauan pelkällä maidolla. Neuvolassakin sanoivat, että se on harvinaista.

Mutta onko olemassa mitään ""merkkejä"" tms. jotka osottaisivat, että milloin kannattaa aloittaa kiinteät ruuat?

Meidän poika on maistellut kiinteitä 3,5 kk ikäisestä asti, mutta jätin ne pois eilen kun alkoi pelottamaan, että aiheutan hänelle allergiaa tai muita vaivoja. Mitään oireita ei siitä maistelusta ole tullut ja maito (rintamaito & korvike) on kuitenkin ollut pääasiallinen ravinto. Illalla olen antanut myös maissivelliä. Poika on pian 4 kk. Ei kai siitä ole mitään haittaa, että jätin ne nyt pois...?

Ei ole haittaa. Myöhemminkin, kun olet jo aloittanut kiinteät ""virallisesti"" saattaa tulla isollekin vauvalle muutoinkin päiviä, ettei kiinteitä uppoa juurikaan.

SIitä yleensä tietää, jos vauva on usein tyytymätön/nälkäinen, tai syöttövälit alkavat olla kovin tiheät.

Kysy neuvolasta ohjeita. Jos vauvasi paino kehittyy hyvin ja maitoa tulee, niin vauva ei tarvitse kiinteitä.

Minun poikani oli täysin rintamaidolla 6 kk, jonka jälkeen aloin maistattamaan kiinteitä. Poika kasvoi jatkuvasti +1 käyrällä. Kuulemma vain 3% äideistä täysimettää 6 kk, joten olen tilastoharvinaisuus ja ylpeä siitä ;)

3,5 kk iässä ei kyllä ole mitään syytä antaa kiinteitä ellei paino ole ihan alakäyrillä. Nähdäkseni.

Ota siis neuvolaan yhteys ja kysy heidän mielipidettään juuri SINUN lapsesi tapauksessa!

En aloittaisi kiinteitä alle 4 kk muusta kuin lääkärin suosituksesta. 4 kk jälkeen on oikeestaan vähän makuasia milloin kukakin huomaa omassa lapsessaan tarpeen kiinteille, mutta ei ruoka mitään myrkkyä ole, kuten moni nykyään tuntuu ajattelevan.

Omalla kohdalla tiesin siitä, että poika oli ihan koko ajan tississä kiinni. Saattoi syödä tunnin kerrallaan ja puolen tunnin päästä itki taas nälkäänsä. Neuvolassa suosittelivat perunasosetta, olin siitä ihan ihmeissään, kun olin niin valmistautunut täysimetykseen siihen 6kk ikään saakka. Toisen lapsen kohdalla olen varmasti jo viisaampi... ;) Mun poika oli 4kk kun rupes saamaan peruna- ja porkkanasoseita ja kas kummaa, yöt rauhottuivat edes hieman ja pystyin päivällä tekee jotain muutakin kuin imettää. (imetin kuitenkin 11,5kk tiedoksi imetysfanaatikoille.... ;) )

Kolmen kuukauden iässä aloiteltiin kiinteitä ilman mitään ongelmia. Tietty jos pitemmälle pärjää, niin hyvä, mutta meille(rintamaito loppui 1,5kk imetyksen jälkeen)neuvolassa sanottiin, että ennen aloitettiin 3kk iässä ja vauvat eivät siitä ole muuttuneet. Mutta tosiaan, siellä tietävät parhaiten neuvoa juuri sinua.

Jos korvikkeita alkaa mennä yli litran ja syöttövälit tihentyy, niin sitten hyvä siirtyä kiinteisiin.Se on vauvan tapa osoittaa, että tarvitsee lisäruokaa. Paljon tuon yli ei kannata korvikkeitakaan juottaa.

Mitä ihmeen tekemistä lääkärillä on kiinteiden aloittamisen kanssa??
Meillä aloitettiin reilun 3kk ikäisenä ilman kenenkään lupaa.Suosituksia ne vaan on täytyy tehdä niinkuin itse haluaa

Meillä ainakin maidon juonnin määrä kasvoi ihan valvasti kun poika oli 3kk. Aloitti myös yöheräämiset uudestaa. Aloitin sitten 3½kk ikäisenä perunan annon ja maidon määräkin muuttui taas normaaliksi ja yöheräilyt loppuivat.

Jos vauva on tyytyväinen ja kasvaa, niin aivan hyvin voi odottaa 6kk:n ikään, että antaa kiinteitä. Esikoinen oli reilu 5kk ja kakkonen 6kk, kun aloitettiin kiinteiden syönti.

Terveisin ""imetysfanaatikko""

Joo, ei minullakaan olisi mikään kiire aloittaa kiinteitä vielä ( vauva 4 kk ). Olisin halunnut täysimettää mahdollisimman pitkään mutta se ei valitettavasti onnistunut. Mielestäni asia on vähän niin, että kun kiinteitä alkaa antamaan liian aikaisin on se sama kuin itse alkaisin syömään pullamössöä koska se täyttää vatsaa paremmin. Sillä tutkimusten mukaanhan sillä ei juuri ravitsemuksellista merkitystä ole alle 4 kk ikäiselle vauvalle jos annetaan kiinteitä.

Yhteistyössä