Mistä tietää, onko vauvalla ummetus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ruusa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"ruusa"

Vieras
Kiinteiden lisäämisen myötä ulostusväli on kasvanut päivittäisestä muutaman päivän verran. Kakka on myös kiinteää, eilen ja tänään on tullut melko napakkaa kakkaa vähäsen. Mistäs minä nyt yhtäkkiä sitten osaan sanoa, että onko vauvalla ummetus ja suolessa kovaa kakkaa tukkona vai onko ulosteen väheneminen ja napakoituminen normaalia?

Vauva on puolivuotias, ei ole edes ensimmäinen, mutta esikoisella ei ole eläissään ollut vatsa kovalla. Kokemusta siis puuttuu.

Muutaman päivien kakkaamisväli on ihan normaalia. Jotkut sanoo, että jopa viikkokin kakkaamatta on normaalia.

Ummetuksen huomaa siitä, jos lapsi itkee kakatessaan. Ja kakka on kovaa kuin kivi ja enimmäkseen pienen pieniä papanoita tai yksi hieman isompi kova kikkare.

Panttaamisummetus on lähinnä isompien lasten ongelma, joka pelkää kakkaamista sen sattumisen vuoksi ja näinollen panttaa kakkaa, joka vain pahentaa tilannetta. 6kk ei vielä panttaamista osaa sillälailla.

Meillä lapsi ummetti 6kk-10kk, ennenkuin saimme reseptillä kunnon ulostuslääkkeen, jota pitääkin antaa päivittäin jotta kakka kulkee. Tuon 4kk se oli yhtä tuskaa. Lapsi vaan huusi kun kakkasi, jäykisti lihaksensa ja näki kuinka se teki kipeää.

minä sain tuollaiselle panttaajallekin melkoiset ummetuslääkkeet joita sit vähän salaa sille syötin ni kakkaaminen oli helppoa ja lisäks ns. pakollista lääkkeiden takia.

Mä siis uskaltanen olettaa, että huomaan, jos vauvalla on ongelma. Tai uskallan olettaa, ettei sillä ole ongelmaa, kun se on oma tyytyväinen itsensä. (?)

Mä muuten kuvittelin, että tällainen omituinen epävarmuus olisi kadonnut esikoisen myötä, mutta en mä näemmä vielä olekaan niin fiksu ja valmis kuin luulin :D

[QUOTE="ruusa";24981543]Mä siis uskaltanen olettaa, että huomaan, jos vauvalla on ongelma. Tai uskallan olettaa, ettei sillä ole ongelmaa, kun se on oma tyytyväinen itsensä. (?)

Mä muuten kuvittelin, että tällainen omituinen epävarmuus olisi kadonnut esikoisen myötä, mutta en mä näemmä vielä olekaan niin fiksu ja valmis kuin luulin :D[/QUOTE]

Seuraa sitä kakkaamistilannetta, itkeekö lapsi silloin tai jäykistääkö itsensä.

Lapsi voi muuten päivällä olla ihan oma tyytyväinen itsensä, vaikka ummetuksesta kärsisikin.
Kakka voi myöskin olla kovaa, jos on syönyt jotain vatsaa kovettavaa ruokaa esim. banaania. Tällöin ei ummetuksesta voi kuitenkaan puhua, jos tilanne on vain kerran "päällä". Eli vatsa ei ole kovalla pitkiä aikoja ja kakka kuitenkin muuten tulee normaalisti, kun on syöty hyvin.

Meidän 1,5kk vauvalla oli viikon verran ummetusta ja itkeskeli koko ajan. Neuvolassa sanottiin vaan että vauvat kakkaa usein tai harvoin. Sitten kun pumppailin vauvan jalkoja mahan päälle, huomasin että kakka oli tulossa reiällä, eli ihan selvästi oli ummetusta. Meillä auttoi mallasuute.

Jos ei lapsi ole kivulias eikä kakkaaminen ole vaikeaa, niin ei sitten ole mitään ongelmaa.

Voit antaa vaikka luumua tai päärynää soseena, jos epäilyttää vatsa.

Yhteistyössä